NYTT UTSTYR, SCENEBESØK

2.0 av Yamaha AFC 3

Lars Årdal viser frem styrings-appen på iPad. Foto: John Berge, Scenemagasinet.no ©

OSLO: Riksteatret hatt i fire år hatt et aktivt akustisk system (AAS) i drift i sin prøvesal i Nydalen. Nå er det oppdatert til versjon nr. to.

Det elektroniske etterklangsanlegget er finjustert av svenske Audile, som er Yamahas tuningpartner i Norge.

Det er satt opp fire ekstra mikrofoner, mer prosessorkraft og noen høyttalerne er flyttet litt på, i tillegg til at selve softwaren også er oppgradert.

– Den store forskjellen fra før til nå er at jeg tror jeg mer på rommet når AAS brukes, sier Lars Årdal, fagsjef for lyd hos Riksteatret.

– Det låter finere. Bare hør, sier han, og setter i gang med å trykke på fjernkontrollen, som er lagt på en iPad.

– Det er hele «cluet». Man skal tro på at lyden er ekte, og ikke tenke over det.

Knut Sandvik fra Yamaha og Lars Årdal fra Riksteatret. Foto: John Berge, Scenemagasinet.no ©

En utfordring i salen var den opprinnelig var et TV-studio for NRK Drama – tørt som fy.

– Skuespillerne følte de sto med dyner over hodene, så tørt var det. De hørte ikke publikum og følte de ikke fikk noe igjen for å spille i salen, sier Lars. Det var ingen tvil om at for ikke-forsterket teater og musikk var det nødvendig for Riksteatret å ta noen grep. I tillegg ble en av sideveggene endret på i etterkant, for å skape passasje inn i salen. Dette har man nå korrigert for. En enklere ombygging av prøvesalen er utført i samme slengen, hvor de akustiske egenskapene i vegg-overflatene er forbedret.

Riksteatret-Lars klarte i sin tid å overbevise ledelsen om at de måtte gå for et AAS-anlegg i salen.

De tre ledende systemene – Meyer Constellation, Vivace og Yamaha AFC3 – ble alle vurdert.

Etter en anbudsrunde ble det Yamaha.

– Det har aldri vært noen som har klaget eller vært misfornøyd. Jeg er ekstremt fornøyd med tidlig lyd (ER), men selve klangbiten (REV) var litt problematisk – det låt ikke helt naturlig. Dette er nå i orden, sier en fornøyd Lars Årdal.

Knut Sandvik fra Yamaha minner om at et AAS-anlegg er et verktøy, som gir mange kulturscener en sjanse til å påvirke akustikken i rom uten å foreta seg dyre fysiske endringer.

Men, minner han om, et system kan ikke forbedre et rom som er bygd dårlig med tanke på akustikken. For optimale resultater bør man planlegge slike rom i forkant, og vite at de skal ha et AAS-anlegg. Fordi systemene gjenskaper også egenklangen i rommet, herunder også de dårlige akustiske egenskapene. Yamahas mann i Norge sier at interessen for Yamaha AFC 3 er stor.

– Det gjør det mulig for eksisterende kulturhus å gjøre noe med akustikken uten dyre fysiske ombygninger av bygningskroppen. I norske kulturhus er det mange flerbrukssalen, som brukes til kino, konserter, teater, revy – og alle vil ha sine drømmekriterier oppfylt. Det er ikke mulig. Men bygges salen om etter normale akustiske prinsipper på en rimelig måte – som ivaretar en god grunnakustikk og lydsignatur og således tilrettelegger for et AAS-anlegg på en optimal måte – vil man da med et etterklangsanlegg ha en multifunksjonell sal.

(Denne artikkelen sto opprinnelig på trykk i nr. 4-2019 av SCENEMAGASINET. Bestill abonnement her.)

TIPS OSS! Vil du at vi skal skrive om deg, ditt firma, dine produkter, dine ansatte, dine prosjekter? Vi er avhengig av tips. Send oss et tips her! 

AAS-pionérene i Riksteatret

Yamaha ser et stort potensielt marked for AFC

Nå kommer Yamaha med AFC4

ANNONSE

Si din mening om denne artikkelen

kommentarer

Powered by Facebook Comments

Du vil kanskje også like