3D-LYD, NYTT UTSTYR

20-årsjubilanten TTA lykkelig over AFC4-fokuset

TTA-teamet fra venstre: John Torger Skjelstad (daglig leder), Monica Iversen Foss (markeds- sjef) og Willy Trehag (prosjektleder). Foto: John Berge, Scenemagasinet.no ©

Det hele startet i 1999. 20 år etter et Stagetracker II en av de viktige nye ingrediensene i Yamahas splitternye AFC4.

Under System Designers Conference (SDC) i Praha høsten 2019, i regi av Yamaha, fikk Scenemagasinet en nærmere prat med de norske gründerne.

ANNONSE FRA NNNN:

– Hva betyr det for dere å være til stede på Yamahas System Designers Conference?

– Det er en kjempemulighet for oss, sier gründer og daglig leder John Torger Skjelstad i TTA.

– Vi har vært vært i bransjen i ganske mange år. Men det er klart når Yamaha lanserer så tungt med AFC4, så gir det en veldig bra effekt for oss å være med på det toget. Vi var ikke en del av AFC3. De som er her på konferansen er i stor grad folk som spesifiserer nybygg og oppgraderinger. Vi prøver å åpne ørene deres for at det vi er vant til med «immersive audio» fra kino og hjemmekino, også må på plass i liveverdenen. At de nye kulturhusene og kultursalene som bygges fremover tilbyr den samme «omgivelseslyd-verdenen» folk er blitt vant til også hjemme.

– Og dere tenker at dette henger sammen med de elektronisk akustiske systemene, ref. deres sammenkobling med Yamahas AFC4?

– Det som er så rått når du hører på AFC4-systemet, og demoen Yamaha har satt opp, er at «trackerne» våre plasserer disse instrumentene i rommet, men også at den elektroniske fiolinen får en etterklang der musikeren er plassert. Hele den akustiske opplevelsen blir korrekt.

(Artikkelen fortsetter nedenfor).

Les også mer om bakgrunnen for TTA her:

Norsk scenesporingssystem gjør verdensuksess

John Torger Skjelstad er mannen bak TTA. Foto: John Berge, Scenemagasinet.no ©

 

– Dere har plug-in for alle de ledende 3D-lyd-systemene?

– Ja, og for Yamahas vedkommende er det også kobling mot Nexo-høyttalere, og så har vi også for d&b, L-Acoustic, Martin Audio, Amadeus, med flere.

– Og så har vi forstått at Yamaha kom på besøk til dere på Stjørdal?

– Ja, det stemmer. Det startet med at vi fikk et spørsmål fra dem om det var greit at japanske R&D-teknikere tok kontakt. Selvfølgelig var det det. Ganske kjapt etterpå kom de. Vi har et system som er installert i Kimen kulturhus, så vi viste dem det.

– TTA virker å være «agnostiske», så dere er interessert i at hvem som helst tar Stagetracker II i bruk?

– Det er vi. Vi ser at bruken, kun med AFC4 og kun med Soundscape, er begrenset. Men vi håper å få en utbredelse slik at du kan komme inn i et konserthus eller kulturhus og så er det rigget et Stagetracker-system. Kommer du med et hvilket som helst system så kan du plugge det på.

– Hva med Meyers Constellation og Müllers Vivace/Vicello?

– Det er veldig interessante system, som vi kjenner til.

– Blir det pluss på kontoen nå da?

– Nei, ikke i nærmeste fremtid. Vi lever på investorene. På sikt skal software- og serviceavtaler gi inntekter, og ikke minst er det «tag-sene».

Markedsjef Monica Iversen Foss inne i hallen hos 02 Universum i Praha. Foto: John Berge, Scenemagasinet.no ©

 

– Vi har tradisjonelt tenkt teater, opera, musikal, men eventmarkedet er kanskje der de største pengene er. Det kan være storslagne moteshow eller billanseringer. Når Wolksvagen sier de bruker 800 millioner Euro pr. år på billanseringer tenker vi at der er det muligheter. For en tid siden gjorde vi de første prøvene for en bilprodusent. Da tar vi «tagene» på bilene, som da kommer inn på scenen med spektakulær lyd og lys via høyttaleranlegget.

– Det som er interessant er at hvis du skal ha et immersive sound-oppsett krever det en ganske stor investering på høyttalere og lydprosessor, før du får brukt trackingsystemet vårt, men på lys så støtter vi alt av DMX-lamper. Ethvert konsertlokale, teaterhus eller eventfirma har «moving heads», så der kan du koble det på.

– Hva med opptak av konserter og teaterforestillinger kontra filmlyd. Mitt inntrykk er at de gjør selve plasseringene, f.eks. med Dolby Atmos-lydmiks, i postproduksjonen. Kunne Stagetracker hjulpet med mer realistiske lydbilder?

– Absolutt. En ting som kommer er de nye kringkastingstandardene, hvor du kan velge hvor du sitter i rommet, avhengig av kameraposisjon. Vi har bare ikke rukket å kontakte TV- og filmbransjene, men dette tenker vi på, ja.

– Du har 64 kanaler, som er det samme som Dolby Atmos. Er det et pussig sammentreff?

– Ja, det er åtte-gangen!

Vi informerer våre lesere:
SCENEMAGASINET reiste til System Designers Conference i Praha, 7.-8. novemeber 2019, på invitasjon fra Yamaha. Våre reise- og oppholdsutgifter ble betalt av Yamaha, i likhet med de andre inviterte, herunder flere nordiske deltakere. Vår journalistiske dekning er foretatt 100 prosent på basis av egne vurderinger, og vi har ikke fått noen som helst føringer fra Yamaha, verken før, under eller etter konferansen.

Vil du lese de store, grundige artiklene først av alle? Abonner på den trykte utgaven av magasinet:

Denne artikkelen sto opprinnelig på trykk i nr. 8-2019 av SCENEMAGASINET. Den blir lagt som plussartikkel ila. kort tid. For å kunne lese denne, og andre unike bransjesaker, må du heretter ha gyldig abonnement. Det gir deg digitale fordeler og det trykte bladet først av alle tilsendt via Posten.

Bestill abonnement her og få glede av en rekke fordeler når vi snart lanserer vår nye plusstjeneste!

TIPS OSS! Vil du at vi skal skrive om deg, ditt firma, dine produkter, dine ansatte, dine prosjekter? Vi er avhengig av tips. Send oss et tips her! 

LES OGSÅ DISSE SAKENE:

Elektro-akustikk-eksperten Mikael Collin

Vi fikk en test av nye AFC4 fra Yamaha: Gir en realistisk lydopplevelse

Spørsmål og svar rundt AFC4

Bruker Constellation hver dag

ANNONSE
Si din mening om denne artikkelen

kommentarer

Powered by Facebook Comments

Du vil kanskje også like