LEVERANDØR

40 år med teknikk til norske scener

Daglig leder Jan Robert Midtbø (t.v.) sammen med markedssjef og prosjektleder Alexander Hamm. Foto: John Berge, Scenemagasinet.no ©

SPYDEBERG: 40 år etter at markise-mannen Arne Midtbø (72) fra Nordmøre fikk muligheten til å installere på Riksteatret er Norsk sceneteknikk et av landets mest kjente firma innenfor sin nisje.

Det er Arnes sønn, Jan Robert Midtbø (47), som tar imot oss, sammen med markedssjef og prosjektleder Alexander Hamm (42).

ANNONSE

Vi befinner oss i Spydeberg, hjembygden til Petter Solberg, tidligere verdensmester i rally.

Her har Norsk sceneteknikk et stort hus med lager på 600 kvadratmeter til rådighet eid av Midtbø-familien, bare 45 minutter unna hovedstaden.

– Vi har opp gjennom årene tenkt på å flytte til Oslo, men det ble med tanken. Det er vi glade for i dag. Med bedre logistikk og nettsalg er det nå en fordel for oss å være her. Vi selger til hele landet og er ikke nødt til å ha vår base i Oslo. Dessuten er det lavere kostnader for oss her, slår Jan Robert Midtbø fast.

Norsk Sceneteknikk-logoen er de klassiske glad og trist-ansiktene man kjenner fra teaterverdenen og er i dag et registrert varemerke.

Daglig leder Jan Robert Midtbø har jobbet i firmaet fra han var tolv år og fikk etter endt utdannelse fast jobb som salgssjef i 1996.

– Det var bare tilfeldigheter som gjorde at min far startet med dette. Han drev tidligere med installasjon og salg av markiser. Så, en dag han installerte markiser hjemme hos den gang teknisk sjef på Riksteatret, begynte snøballen å rulle.

Anno 2019 er Norsk Sceneteknikk leverandør av scene- og lysteknisk utstyr med egne montører og foretar prosjektering av scenetekniske anlegg på gamle og nye bygg over hele landet.

Daglig leder Jan Robert Midtbø (t.v.) sammen med markedssjef og prosjektleder Alexander Hamm. Foto: John Berge, Scenemagasinet.no ©

 

– Firmaet driver ikke med lyd?

– Nei, lyd overlater vi til de om kan dette best og som vi heller samarbeider med, sier en ærlig Norsk Sceneteknikk-sjef.

– Det er likevel klart at det er flere aktører også innen våre felt i dag enn i 1979, men innen ren sceneteknisk installasjon er det ikke så mange andre. Men mange selger lysutstyr, scenetepper, lysbord, bevegelig lys, røykmaskiner – alt du ser og ikke ser på en scene. Vårt hoved kundefokus er skoler, teatre, kulturhus og andre steder som trenger sceneteknisk bistand, sier han videre.

– Du driver en familiebedrift. Har det mye å si for innstillingen til utviklingen av selskapet, fremfor hvis du var en ansatt direktør, tror du?

– Ubevisst gjør det nok det. Lojaliteten har mye å si. Jeg har vurdert andre muligheter gjennom årene, men blir nok den siste som går fra dette skipet her. Og det har alltid vært spennende. Det er hele tiden utvikling i bransjen, med nye produkter og ny kunnskap. Skal man være god i noe, må man ha lidenskap for det man driver med, noe jeg har for denne bransjen.

I 2019 vil 40-årsjubileet til Norsk Sceneteknikk bli behørig markert.

Det skal komme kundene til gode med kampanjer og det blir forhåpentligvis en jubileumsfest.

Norsk Sceneteknikk har fått et godt navn og rykte, som det heter seg, og får i dag mange henvendelser fra store entreprenører, men deltar også selv aktivt med innhenting av anbud.

Firmaet har også flere faste lokale samarbeidspartnere, som Askim Mekaniske Verksted og systua Tekstil Teknikk i Spydeberg. Norsk Sceneteknikk har et godt samarbeid med utleiefirmaer innen lyd og lys.

Markedssjef og prosjektleder Alexander Hamm (t.v.) og daglig leder Jan Robert Midtbø. Foto: John Berge, Scenemagasinet.no ©

 

På leverandørsiden representerer Norsk Sceneteknikk flere anerkjente merker som Robe, Spotlight, CLF Lightning, Avolites, Jands Vista, ShowLED, PLS, Gerriets Litec, Anolis, Enttec, Swisson med flere.

Et av de mer spennende produktene fra firmaet den senere tiden er en ny type røykmaskin og et 3D-basert holografisk display, fra selskapet Kino-Mo kalt HYPERVSN.

– Dette er noe som virkelig blir lagt merke til og ikke minst skaper mye oppmerksomhet, forteller markedssjef Alexander Hamm.

– Det meste kan lages og fremvises i 3D. Dette er en fantastisk måte å vise frem reklame på for de fleste bransjer som hoteller, barer, kjøpesentre, flyplasser, butikker, messer, kontorer, kulturhus, kinoer osv. Vi har vært i dialog med Petter Stordalen sine hoteller, Choice kjeden, og de syntes konseptet virket meget interessant. IBM Norge var vår første kunde på HYPERVSN.

Hamm startet hos Norsk Sceneteknikk for et drøyt år siden og var tidligere bl.a. i mange år salgssjef for Sand herreklær (Høyer Gruppen) i Norge.

– Jeg ville ikke lete i vår egen bransje, jeg ville finne noen som kunne se ting med nye øyne og en som kunne være med og videreutvikle bedriften. Vi hadde ikke markedssjef før Alexander Hamm. Jeg hadde alle rollene selv, og det blir for mye å fokusere på om man skal utvikle seg, forteller Jan Robert.

– Scene, konserter, belysning og ny teknologi trigget min interesse, og så ønsket bedriften også en kreativ sjef til å utvikle markedspotensialet, motivere de ansatte og ta lederrollen i prosjekter. En slags kreativ utvikler på mange plan. Jeg stortrives, sier Hamm.

ANNONSE

Si din mening om denne artikkelen

kommentarer

Powered by Facebook Comments

Du vil kanskje også like