KULTURHUS

80-talls-drømmen til Øivind ble virkelighet!

Øivind Frisvold. Foto: John Berge, Scenemagasinet.no ©

KRISTIANSUND: Helt siden han som ung hobbymusiker strevde med å finne egnede øvingslokaler og scener å spille på har Øivind Frisvold båret på en drøm. Nå er den blitt virkelighet.

Onsdag 16. oktober 2019 ble nemlig den privateide Kulturfabrikken i Kristiansund innviet.

ANNONSE FRA NNNN:

Det første arrangementet var Verdiskaperkonferansen. Her fikk Frode Alnes og Henning Sommero æren av å være de første artistene på scenen. Senere på kvelden var det konsert med Jan Eggum og Halfdan Sivertsen.

Den offisielle åpningen skjedde 18. januar 2020.

– Helt siden jeg var ung har det vært mangelvare med hus for scener for rytmisk musikk, forteller nå snart 55 år gamle Øivind Frisvold, eller «Mr Freeze» som han kaller seg.

Ja, det står FREEZE på bilskiltet også!

Dette er dog ikke Batman-skurken, men den lokale musikeren og alt-mulig-mannen – som ved siden av jobben hos den tekniske faghandelen TESS – har drevet med lokale musikkfestivaler og som lydtekniker og musiker siden det glade 80-tall.

Etter 33 år i TESS sa Øivind opp («man må ta noen sjanser i livet») og skal forsøke å se om han nå kan leve av å drive innenfor kultur- og underholdning.

– Musikklivet i Kristiansund har alltid vært bredt, men det har som regel vært idrettshallene eller operahuset Festiviteten som har vært alternativet. Festiviteten huset har sine særpreg, men egner seg dårlig logistisk, utstyrmessig og akustisk, sier Øivind.

Øivind har alltid vært en av initiativtakerne til ting i nordmørsbyens musikkliv. Han sier det har manglet gode øvingsteder og scener siden de eneste mulighetene var det såkalte «rundhuset» på St. Hanshaugen fritidsklubb eller Kristiansund Rockeunions øvingslokale på Dale.

– Ja, jeg har alltid tatt initiativet til ting. Jeg liker å dra lasset. Der andre snakker om å gjøre noe, har jeg gjort det, det være seg Julejam, Marokkofestivalen eller Byfesten. Uten å være surmaget er det gjerne slik at folk snakker om ting, så stopper det ofte der.

Logo og skilt er på plass! Øivind Frisvold er stolt og glad. Foto: John Berge, Scenemagasinet.no ©

 

– Hvor kommer gløden din fra?

– Jeg har alltid vært aktiv. Jeg liker at det skjer noe. Jeg er glad i og stolt av «skoddholmene» våre. Kristiansund er en liten by med sterk identitet, med mange meningers mot, og åpne, trivelige folk. Musikken er viktig for meg og jeg tør å gå foran og ta steget. Det gir meg en boost. Men jeg har også evnen til å dra på hytta eller dra ut til Grip og fiske, og ha total avkobling.

– Nå ble et nylig klart at Kristiansund også får et kommunalt opera- og kulturhus. (Les mer på side 36. Red. anm.) Og så har dere i Kulturfabrikken startet et privateid kulturhus. Hvordan skal dette gå?

– Det er mange som spør oss om det nye opera- og kulturhuset versus Kulturfabrikken. Vi kunne nok fått et spennende liv uten det, men det blir enda mer spennende med et kulturhus til. Trafikk skaper trafikk. Det er grunnen til at det er flere butikker i samme bransje på et kjøpesenter. Vi håper Kulturfabrikken blir en slags debutscene der alle deler av kulturlivet møtes og skaper bredde, sier Øivind.

– Kan du fortelle oss litt om hvordan det hele ble realisert?

– Det var i starten av 2016 vi begynte å jobbe systematisk med idéen. Det ble en omstendelig prosess, og det var også aktuelt med andre lokaliteter før vi fikk muligheten til å bruke en nedlagt minkfôrfabrikk i havneområdet Vågen, forklarer Øivind.

Kristiansund kommune eide bygget, men det var mye som måtte avklares med hensyn til å bruke et bygg fylt av gamle lukter og rester for fordums industridrift. Øivind, sammen med Hege Holten og Alf Fevåg, leverte en idéskisse til kommunen og fikk tilsagn på at de kunne få bruke bygget.

Så gikk det slag i slag. De første byggetegningen ble tegnet i en applikasjon til 75 kroner på en iPad, og mange av de første løsningen er faktisk slik de endte opp i det ferdige bygget.

Ole Marius Olset driver Olset AS og var byggherrerepresentant under byggingen av Kulturfabrikken og ansvar for Arkitektur og byggeteknikk igjennom. Han forteller til Scenemagasinet at kvadratmeterprisen er på ca 14.000 kroner, som han mener er fenomenalt, da et slikt bygg gjerne har 40.000 kroner pr m2.

En utsikt utenom det vanlige fra studiorommene i andre etasje. Foto: John Berge, Scenemagasinet.no ©

 

– Vi har fått det til ved hjelp av en betydelig dugnadsinsats, lave honorarer, vennetjenester og ved at leverandørene har strukket seg langt, forklarer Olset.

Kulturfabrikken-entusiastene måtte selvsagt forholde seg til byggets struktur, men mener de har fått til mange smarte løsninger innenfor rammeverket.

– Vi har vært og snoket mange plasser for å se hvordan de driver kulturhusene sine. Vi var på Arrangørkonferansen i Halden, vi har vært hos Trondheim Calling, Byscenen i Trondheim, Terminalen i Ålesund. Alt dette har vært veldig lærerikt og nyttig, sier Øivind.

Han viser oss stolt rundt. Det er en klubbscene med bar. Innenfor er hovedscenen. Fra døren der utstyr skal bæres inn er det kun seks meter. Rett bak scenen er det «nervøs-toalett og dusj» for artistene. Èn svingtrapp opp er backstage. Det er også laget et publikumsgalleri, som Øivind medgir han initielt var usikker på. Men nå er han veldig glad det ble bygget. Det gir lokalet en ny dimensjon, og sørger også for at opptil 700 mennesker kan overvære konserter der. COWI har gitt råd og sørget for akustikken er helmaks.

– Hvordan er det å få kristiansunderne til å komme på konserter nå?

– Det er «både og». Det gjelder å ha rette artister på rette tidspunkter. Disse har kanskje kjørt forbi Kristiansund tidligere, da byen ikke har hatt de rett scenene. Vi håper Kulturfabrikken hjelper. Men ingen tror at dette blir en dans på roser. Det vil kreve hardt arbeid. Øivind skryter veldig av de fire andre som med på Kulturfabrikken Drift AS, herunder daglig leder Hege Holten («Hun er en racer på å skrive søknader»). Mr Freeze sier han synes det er «kjekt å jobbe med andre iherdige, dedikerte mennesker».

– Det blir viktig å få publikum til å trives, og at huset fungerer for artistene. Nå skal vi starte markedsføringen av huset for fullt, og å skaffe samarbeidspartnere og sponsorer. Ingenting er skrevet i stein for hva huset skal brukes tid, så derfor ber vi inn andre innen kultur og næringsliv på for møter og vil ha forslag til bruken av huset.

Øivind & Kulturfabrikken-teamet fikk bygget overlevert to dager før det første arrangementet.

– Det skal sies at ikke alle hadde troen på oss, men mange hadde det også. Vi er veldig stolte over hva vi har fått til. Vi har fått et «sykt» bra bygg til en billig penge. Vi har holdt budsjettene og vært strenge med hensyn til hva vi ønsket oss, selv om vi ønsket oss mye.

Det er lagt opp Dante nettverk i alle rom, fra hovedscenen til klubbscenen og opp til de tre øvings/musikkstudiorommene i andre etasjen. Det er kjøpt inn 4K-videokameraer slik at det kan gjøres liveopptak, som igjen kan vises på hele 22 skjermer i hele huset. Det er også projektor, lerrett og opplegg klart for konferanser, kurs osv. – Kulturfabrikken er «ballbingen og lekegrinda» vi har drømt om I alle år, slår Øivind «Mr Freeze» Frisvold fast.

Vil du lese de store, grundige artiklene først av alle? Abonner på den trykte utgaven av magasinet:

Denne artikkelen sto opprinnelig på trykk i nr. 7-2019 av SCENEMAGASINET. Den blir lagt som plussartikkel ila. kort tid. For å kunne lese denne, og andre unike bransjesaker, må du heretter ha gyldig abonnement. Det gir deg digitale fordeler og det trykte bladet først av alle tilsendt via Posten.

Bestill abonnement her og få glede av en rekke fordeler når vi snart lanserer vår nye plusstjeneste!

TIPS OSS! Vil du at vi skal skrive om deg, ditt firma, dine produkter, dine ansatte, dine prosjekter? Vi er avhengig av tips. Send oss et tips her! 

ANNONSE
Si din mening om denne artikkelen

kommentarer

Powered by Facebook Comments

Du vil kanskje også like