SCENEBESØK

AAS-pionérene i Riksteatret

Topp med elektronisk akustikk! Her et hjertelig gjensyn med Knut Sandvik fra Yamaha og Lars Årdal fra Riksteatret i prøvesalen i Nydalen i Oslo. Foto: John Berge, SCENEMAGASINET.no ©

OSLO: I over fire år har Riksteatret hatt et aktivt akustisk system (AAS) i drift i sin prøvesak i Nydalen. Vi ble invitert på demonstrasjon, og for å få lære mer om det som er på «alles lepper» for tiden, nemlig de ulike elektroniske etterklangsanleggene.

Lars Årdal, fagsjef for lyd, tar hjertelig imot oss sammen med Knut Sandvik, Key Account Manager for Yamaha Scandinavia, og geleider oss inn i den trivelige «minikulturhus-salen».

ANNONSE

Her har vi vært noen ganger tidligere, da vi har overvært flere av Riksteatrets årlige presentasjoner.

Rommet brukes flittig til førpremierer – og ikke minst til øvinger på Riksteatrets mange forestillinger.

Lars forteller at rommet opprinnelig ble bygd som et studio for NRK Drama. Rommet er knusktørt med hensyn til klang.

– En skuespiller uttalte at å spille her er som å ha en dyne over hodet, sier Lars og humrer.

Så det var ingen tvil om at for ikke-forsterket teater og musikk var det nødvendig for Riksteatret å ta noen grep.

– Men høy, forsterket musikk i dette rommet er fantastisk, forteller Lars videre.

Med denne fjernkontrollen kan Riksteatrets prøvesal ganske så raskt endre karakter, sier Lars Årdal. Foto: John Berge, SCENEMAGASINET.no ©

Riksteatret-Lars ville fra starten av beholde det tørre rommet, men samtidig ønsket han å tilby bedre lydforhold for ikke-forsterket utfoldelse på scenen.

– Jeg begynte tidlig å se meg om etter løsninger. Jeg visste om Meyer Constellation. Etterhvert skjønte ledelsen at et elektroakustisk system var det eneste fornuftige, men jeg holdt på i fem år før jeg klarte å overbevise dem om at vi måtte få gjort investeringen.

Fagsjefen lyttet til alle de tre hovedkonkurrentene: Meyer Constellation, Vivace og Yamaha AFC3 – på ulike saler hvor det var installert i 2014.

– Hvorfor ble det Yamaha?

– Det var en anbudsrunde med de tre hvor vi plukket ut Yamaha. Vi har ikke bruk for en dyr Porsche, så derfor ble det en god Toyota Prius, for å si det slik. Det har aldri vært noen som har klaget eller vært misfornøyd. Jeg er ekstremt fornøyd med tidlig lyd, men selve klangbiten er litt problematisk – det låter ikke helt naturlig.

Her skyter Yamama-Knut inn at det er planlagt en «retuning» av anlegget, som først kan bli gjort nå.

Dette fordi det er gjort en ombygging av prøvesalen hvor de akustiske egenskapene i veggoverflatene er forbedret.

Riksteatrets fagsjef for lyd, Lars Årdal, viser oss racket hvor AFC 3-systemet kontrolleres. Foto: John Berge, SCENEMAGASINET.no ©

Lars sier at «alle systemene låter bra opptil et visst punkt.»

– Og når man overskrider det punktet så kan både Yamaha AFC 3 låte tynt og fislete, mens Constellation flesker til med utrolig feit, bred og amerikansk lyd. Men du tror ikke på verken AFC3 og Constellation da. Det du hører henger ikke sammen med det du ser foran deg. Du tror ikke på den type lyd. Da kan det være så bra du vil, sier Riksteatrets lydekspert.

– Det dreier seg om basale ting, mener Knut, og minner om at det ikke finnes noen standard i bunn for spesifikasjoner på denne type anlegg i bunn.

Og at alle de tre ledende systemene er basert på det samme prinsippet – regenerativ lyd. Men tuningen og oppsettet er prisgitt hvem som tuner, og oppfatning denne teknikeren har har av god lyd – og selvsagt parametrene satt av systemene. I tillegg er det rommene i seg selv en stor faktor.

– Det vi gjør hos oss er å prøve å lage en naturlig og god løsning som mulig, sier Lars.

Knut Sandvik fra Yamaha minner om at et AAS-anlegg er et verktøy, som gir mange kulturscener en sjanse til å påvirke akustikken i rom uten å foreta seg dyre fysiske endringer.

Men, minner han om, et system kan ikke forbedre et rom som er bygd dårlig med tanke på akustikken. For optimale resultater bør man planlegge slike rom i forkant, og vite at de skal ha et AAS-anlegg. Fordi systemene gjenskaper også egenklangen i rommet, herunder også de dårlige akustiske egenskapene.

Yamahas mann i Norge sier at interessen for Yamaha AFC 3 er stor.

– Det gjør det mulig for eksisterende kulturhus å gjøre noe med akustikken uten dyre fysiske ombygninger av bygningskroppen. I norske kulturhus er det mange flerbrukssalen, som brukes til kino, konserter, teater, revy – og alle vil ha sine drømmekriterier oppfylt. Det er ikke mulig. Men bygges salen om etter normale akustiske prinsipper på en rimelig måte – som ivaretar en god grunnakustikk og lydsignatur og således tilrettelegger for et AAS-anlegg på en optimal måte – vil man da med et etterklangsanlegg ha en multifunksjonell sal.

Lars Årdal fra Riksteatret (t.v.) og Knut Sandvik fra Yamaha. Foto: John Berge, SCENEMAGASINET.no ©

PS! Scenemagasinet besøker Riksteatrets prøvesal igjen våren 2019 når salen er blitt ombygd og AFC3-anlegget «retunet» til den forbedrede salakustikken.

Vil din scene ha besøk av SCENEMAGASINET? Kontakt oss her!

Lars Årdal (t.v.) (Avd.leder lydavd.) og Riksteater-kollegene Kristin Tunold-Hanssen (produksjonsteknikk sjef) og Tor Støv (leder lys, lyd og bilde). Foto: John Berge, SCENEMAGASINET.no ©

 

Les mer om AFC3 her:

Yamaha ser et stort potensielt marked for AFC

Les mer om Yamaha her:

LydRommet er valgt som nytt servicesenter for Yamahas digitalmiksere

Mer om etterklangsanlegg:

Søt start med masse godlyd og ros da Sweet Point Studio ble offisielt åpnet

En konstellasjon for fremtiden

ANNONSE

Si din mening om denne artikkelen

kommentarer

Powered by Facebook Comments

Du vil kanskje også like