NYTT OM NAVN

Akustikk-nestor til COWI

Tor Halmrast. Foto: COWI.

Etter over 40 år som akustiker i Statsbygg og arbeid på svært mange av de store kulturinstitusjonene i Norge starter Tor Halmrast (69) nå hos oss i COWI.

– Jeg begynte med lyd fordi det var interessant, og moro er det fortsatt, sier Tor til Scenemagasinet.

ANNONSE FRA BOSE:

Gjennom jobben i Statsbygg har han blitt kjent med konsulentmiljøet og således føles det perfekt for ham å jobbe for COWI.

Som akustikkansvarlig i Statsbygg i over 40 år har sjefingeniør Tor Halmrast vært sentral i prosjekteringen av de fleste store kultur- og utdanningsbyggene i Norge.

I løpet av karrieren har Halmrast stilt akustiske krav, vurdert løsninger og engasjert prosjekterende konsulenter. Nå blir han selv en av dem.

– Akustikk er et spesielt fag, men jeg startet tidlig med det, på en tid det var få konsulenter, forteller Tor.

69-åringen har blant annet jobbet med Operahuset i Bjørvika, konserthusene i Stavanger, Trondheim og Aalborg, Oslo-Filharmonien, Nationaltheatret, Trøndelag Teater og Norges musikkhøgskole.

Tor Halmrast i aksjons hos Studentersamfundet i Trondheim i sine ungdomsår. Foto: Privat.

 

Han er selv komponist, og har vært med i utviklingen av akustikkfaget for bygg slik vi kjenner det i dag.

– Det er en fordel å være både akustiker og musiker, slik at man har spilt eller fått framført musikk i tilsvarende saler og lydstudioer som man skal prosjektere.

– Jeg har alltid vært interessert i å finne ut alt mulig om lyd. Det er først nå jeg skjønner littegrann. Det går stadig opp noen lys. Jeg lærer også av studentene jeg har hatt, ved å måtte svar på det de spør om. Da må du av og til sette deg inn i problemstillinger og tenke på nytt: hvorfor er det sånn da?

Tor Halmrast sier at selv om det fysiske rundt lyd er uforandret, så finner han det svært interessant hva de moderne, digitale hjelpemidler kan gjøre mht. lyd.

– Å se hva som skjer når man legger til eller trekker fra et eller annet på en datamaskin, er veldig interessant, for å forstå hva som skjer!

– Faglig sett kan vi nå beregne og måle hver enkelt parameter: frekvensinnhold, etterklangstid, om lyden kommer tidlig eller så sent at det blir sjenerende ekko, om lydfeltet er tørt og tydelig eller deilig omhyllende. Alle disse parameterne er jo ønskelige når man lytter til musikk! Så det vanskelige er å velge hvor mye av det ene man skal ha for at det ikke ødelegger for det andre. Å prosjektere akustikk i rom er litt som å være komponist, eller kokk. Hvis én ingrediens «overdøver», må du kanskje kompensere med noe annet, avhengig av hvilken stil maten skal ha. Slik er det også med lyd og akustikk. Man ønsker forskjellig smak på en symfoni og et rockeband.

Halmrast er førsteamanuensis både ved Institutt for musikkvitenskap ved Universitetet i Oslo og ved Norges Musikkhøgskole. Der skal han fortsette ved siden av COWI-jobbingen.

Han har publisert mange faglige artikler og en nettlærebok, KLANGEN, med særlig vekt på analyser av begrepet «klangfarge».

– Mange tenker på klangfarge bare som bass, mellomfrekvens og diskant, omtrent som de enkle kontrollene på en radio. Men klangfarge er mye mer enn det.

Klangfargen endres for eksempel når en lyd tilføres en tidsforsinket refleksjon. Hvis jeg lager en sj-lyd og legger til en refleksjon ved å legge hånda som en ropert rundt munnen, vil lyden som reflekteres i håndflaten blande seg med direktelyden og du hører at klangfargen endres.

Halmrast beskriver at tilsvarende skjer når «roperten» føres lengre ut, som ved refleksjoner fra nære flater som vegger og gulv.

– Slike korte refleksjoner kan gi nyttig økt lydstyrke, og klangfargeendringen kan aksepteres for tale. Men hvis du spiller Beethovens femte via en høyttaler plassert nær en vegg, kan en slik refleksjon medføre en uheldig klangfargeendring, som hverken Beethoven eller høyttalerprodusenten skal få skylden for. Ved å introdusere flere slike reflekterende flater, hver med forskjellig tidsforsinkelse, kan vi prøve å oppnå at de enkelte klangfargeendringene utjevner hverandre. Slike forhold er viktige når man skal prosjektere både konsertsaler og lydstudioer.

Tor Halmrast utenfor sin egen bolig. Foto: COWI.

Seksjonsleder Daniela Toledo Helboe for akustikk i COWI region Øst uttaler:

– Vi er stolte av at Tor har valgt COWI som arbeidsplass. Han vil styrke vårt allerede høyt kompetente akustikkmiljø med sin brede erfaring, og vi gleder oss veldig til at han blir en del av teamet. Vi tror at både gamle og nye kunder vil ha gleden av å ha en så sterk akustiker med på laget.

Les også:

Håndlykken til COWI

ANNONSE
ANNONSE
Si din mening om denne artikkelen

kommentarer

Powered by Facebook Comments

Du vil kanskje også like