LEVERANDØR

– Alt handler om å ha de rette produktene og fagkunnskapen

Salgssjef Tommy Thoresen (t.v.) og daglig leder Einar Borge Vike i Atendi AS. Foto: John Berge, Scenemagasinet.no ©

DRAMMEN: Det startet som Elektrik Solutions i 2010. Åtte år senere er firmaet blitt til Atendi, og har også drift i Sverige og Danmark. Ved enden av Drammenselven skuer selskapet ut mot et stadig voksende marked.

– Omsetningen var bare på noen få millioner kroner de første årene. Men så vokste vi sakte, men sikkert, forteller daglig leder Einar Borge Vike.

Nå omsetter Atendi Norge for rundt 40 millioner kroner i året og har tretten ansatte.

De første årene var fokuset lysutsyr til teater/kultur/scene og film/TV.

Senere utvidet Atendi med scenetekniske utstyr og lyd, fordi mange av kundene ønsket en totalpakke.

Vike har blant annet 14 års erfaring som økonomisjef hos daværende AVAB CAC AS (nå Bright), og sa straks ja da han ble spurt om han ville være med å starte opp det som i dag er Atendi. 

– Det var fristende, og jeg angrer ikke, sier han åtte år senere.

Alt handler til syvende sist om kombinasjonen av et relevant produktspekter, stor fagkunnskap samt et godt service- og supporttilbud.

– Man må ha de riktige produktene, fastslår Vike. 

ETC – en av verdens ledende innen produksjon av belysnings- og rigging-teknologi – er et av nøkkelmerkene for Atendi.

Andre agenturer som Atendi er stolte av er ARRI, med sine kamera- og lyssystemer, og Clay Paky – leverandør av bevegelige lamper.

På lydsiden finner vi Martin Audio.

Merket ble grunnlagt i 1971 av Dave Martin, og startet med å produsere høyttalersystemer for datidens «supergrupper» som f.eks Pink Floyd og Supertramp – en arv Martin Audio selvsagt er meget stolte av.

Daglig leder Einar Borge Vike i Atendi AS. Foto: John Berge, Scenemagasinet.no ©

Og kjernevirksomheten for Atendi er fortsatt å produsere det de mener er de beste høyttalersystemene for konserter, teater og annen levende underholdning.

Med tiårsjubileet i sikte først i 2020 er Atendi fortsatt et nytt og sultent selskap i norsk scenebransje.

– Hvordan hevder dere i konkurransen med andre sterke firma innen samme felt?

– Vi vil vise at vi har like gode produkter som konkurrentene, at vi kan tilføre merverdier for kundene. Summen av produkt-fagkunnskap, service og support har en betydelig verdi for de fleste av kundene våre, sier Atendi-sjefen.

Målet videre for Atendi er å komme seg enda mer ut i markedet og fortelle om selskapets produkter.

Selskapet stiller ut sitt produktspekter under årets Lyd, lys- og bilde-messe i Telenor Arena 6.–8. mars 2019.

FAKTA OM ATENDI:

Atendi er importør av lys, lyd, studioutstyr, sceneteknikk/tepper, AV-utstyr, forbruksmateriell, samt distributør av audiovisuelt utstyr.

De utfører også prosjektering og installasjon av utstyr for scene, sal og studio, samt arkitekturbelysning.

Omsetning 2017:
38,7 mill. kroner

(Denne artikkelen står også på trykk i SCENEMAGASINET 2•2018.)

 

ANNONSE

Si din mening om denne artikkelen

kommentarer

Powered by Facebook Comments

Du vil kanskje også like