MESSE

Åtte ganger så mange firma er med på roadshow i Sverige kontra Norge

Geir Bergersen er redaktør i Monitor. Her avbildet under Monitor Roadshow under Oslo-besøket på DOGA torsdag 10. oktober 2019. Foto: John Berge, Scenemagasinet.no ©

I Sverige er rekordmange firma – 68 stykker – med på Monitor Roadshow høsten 2019. I Norge kun åtte firma. Hvorfor er det slik?

Monitor Roadshow er en omreisende messe hvor ledende produsenter og leverandører av proffutstyr innenfor kringkasting og AV-industrien viser frem nyhetene sine.

I Norge startet 2019-utgaven av Monitor Roadshow – den tredje i rekken – i Oslo, 10. oktober, og så skal Stavanger (14.10), Bergen (15.10.) og Trondheim (17.10.) besøkes.

– Roadshowet er viktigere enn publisistisk virksomhet, sier en åpenhjertig redaktør Geir Bergersen i det norske fagbladet Monitor.

Magasinet het opprinnelig Audio Visuelle Medier (AVM) og feiret faktisk 30-årsjubileum i 2018. Redaktør Geir Bergersen har vært med siden 1992.

– Vi samarbeider med Hansen Förlag AB i Sverige, som driver Monitor der, om roadshowet. Vi tenker det er viktig å fortsette med en miks av aktivitet i sosiale medier, med filmer på YouTube, nettside og papirmagasin, sier Bergersen.

Med på 2019-utgaven av Monitor Roadshow i Norge er Audioteknikk, Bose Professional, Canon, Cinetek.no, Focus Nordic, Foto.no, LydRommet og Tura med på turen.

Med andre ord åtte firma. Det er fire færre enn på den første 2018-runden, og to færre enn første året i Norge. Det var med ti firma i 2017.

– Trenden er nedadgående. Er det demotiverende?

En offensiv sjefsredaktør svarer:

– Det er motiverende å skulle øke i antall besøkende på runden vår. Det er første gang vi besøker Stavanger. Det er heller ikke bare antallet som kommer som teller, men at det kommer rett folk. Under Oslo-besøket lanserte Canon sitt nye EOS C500 Mark II-kamera. Da møtte det opp seksten som jobber profesjonelt med filmfoto på presentasjonen, forteller Bergersen.

Monitor Roadshow 2019s Oslo-besøk fant sted 10.10.2019 i lokalene hos Design og arkitektur Norge (DOGA). Foto: John Berge, Scenemagasinet.no ©

– Hvorfor har det vært vanskeligere å få med utstillere i 2019 kontra de to første årene?

– Det tar tid å bygge opp konseptet. Dette har de lykkes bedre med i Sverige. Markedene er forskjellige. De er dobbelt så store i Sverige. Monitor er et blad som kommer fra film/tv/multimediasektoren, og å skulle favne alle – også lyd og display – tar tid.

– Flere firma vi har snakket med har nevnt for oss at de syntes deltagelsen Monitor Roadshow var dyr. Kommentar?

– 70.000 kroner er ikke dyrt – jeg synes ikke det. Her får du glitrende pakke med markedsføring, transport og logistikk, på fire lokasjoner.

Historikk:

I 2017 var disse firmaene med på Monitor Roadshow i Norge: Atendi, Avon, Axon TV, Canon, Deluxefilm, Engströms, Foto.no, Futuresales, Sennheiser og Videoutstyr.

I 2018 var disse firmaene med på Monitor Roadshow i Norge: Atendi, Avon, Bose Professional, Deluxefilm, Engströms, Foto.no, Futuresales, Focus Nordic, Lydrommet, Nordic Pro Audio, Sennheiser og Videoutstyr.

PS! Den svenske Monitor Roadshow-runden står for tur, kun med fokus på Sør-Sverige: Malmö (21.10.), Göteborg (22.10.), Norrköping (23.10.) og Stockholm (24.10.).

Monitor Roadshow fant sted hos DOGA i Oslo torsdag 10. oktober 2019. Foto: John Berge, Scenemagasinet.no ©

Les også:

LydRommet har troen på omreisende minimesse

ANNONSE

Si din mening om denne artikkelen

kommentarer

Powered by Facebook Comments

Du vil kanskje også like