LEVERANDØR

Barco: Neste stopp Operaen!

Mats Leijonhufvud og Torgeir Kaarvann Dahl foran Barco-bussen. Foto: John Berge, Scenemagasinet.no ©

OSLO: Den belgiske projeksjonsgiganten Barco er på europaturné våren og sommeren 2019. Scenemagasinet stakk selvsagt innom da «Barco On Tour» parkerte sin gigantiske demobuss utenfor Operahuset i Oslo.

Svenske Mats Leijonhufvud, Key Account Manager Pro AV Nordics hos Barco, kunne stolt vise frem mange av årets nyheter, blant annet UDM-4K22 og UDM-W22 (HD).

En «bruksprojektor» i en av mellomseriene som Barco mener er, og vil bli, erstatteren for utleieselskapenes Xenon-lampebaserte favoritt, HDX-W20 FLEX.

– Her er turnéplanen, forteller Mats Leijonhufvud. Foto: John Berge, Scenemagasinet.no ©

 

– Ja, så snart utleiefirmaene skal bytte ut HDX-W20 er UDM-22-variantene et tilsvarende, moderne produkt, bekrefter Stagelabs Torgeir Kaarvann Dahl, som Scenemagasinet treffer inne i Barco-bussen.

Torgeir Kaarvann Dahl er produktansvarlig for videoprodukter fra Stagelab. Foto: John Berge, Scenemagasinet.no ©

For akkurat som hos hjemmekinoentusiastene og hos selve kinoene – nå er det laserprojeksjon for alle pengene også innenfor event og sceneprojektorer.

Der drar Barco spesielt nytte av sitt store laserforsprang innenfor kinoprojektorer, hvor de er markedsleder.

Barco lanserte allerede i 2015 den første 18.000 lumens fosforprojektoren. Noen år senere, og det er stort sett laser som er i fokus (med noen få unntak, et par Xenon-baserte modeller og noen SS-LED-baserte). Det er både fosfor og RGB-laser-modeller i sortimentet.

RGB som uttrykk kjenner de fleste, og det står for rødt, grønt og blått, mens en fosforbasert projektor har enten blå eller rød laser, kombinert med et gult fosfor «hjul». De to typene laser har hvert sitt markedssegment. RGB er «Rolls Royce» mht. lysstyrke og bildekvalitet, mens fosforlaserne er en rimeligere teknologi.

Innen Barcos Pro AV Nordics-avdeling satser man på installasjonsmarkedet, utleie, simulering- og VR-projektorer.

Og Stagelab, eid av Bright, er fra nyåret 2019 den norske distributøren.

 

Fra venstre: Joachim Tofthaugen, Account Manager, Stagelab, Torgeir Kaarvann Dahl, produktansvarlig for videoprodukter fra Stagelab, Martin Wood, Barco technical support, Mats Leijonhufvud, Key Account Manager Pro AV Nordics, Barco og Erik Holmberg, Bild Studios. Foto: John Berge, Scenemagasinet.no ©

 

UDM-4K22/UDM-W22 er så fersk, at Barco ikke engang viste den frem på ISE eller Prolight + Sound, får Scenemagasinet vite.

Foruten visningene i Barco-bussen, blir den først å finne på InfoComm 2019 i Orlando, Florida, 8. til 14. juni, opplyser Mats Leijonhufvud.

Projektorene for utleie, scene, næringsliv m.v. skiller seg fra kinoprojektorene med at de ikke har kravspesifikasjonene fra Digital Cinema Initiatives-standarden implementert, men også med at de tåler mye mer røffe forhold.

Årets nye lasermodeller er enda lettere, og gir en enda bedre «Total cost of ownership (TCO)» – livsløpspris. Et svært viktig salgsargument.

Lys- og videoveteran Axel Sundbotten fra Lighting Designer (t.v.) slår av en prat med Torgeir Kaarvann Dahl, produktansvarlig for videoprodukter fra Stagelab, inne i Barco-bussen. Sundbotten kunne fortelle at han har erfaring med Barco-produkter helt tilbake til 1984. Foto: Per Mork, Scenemagasinet.no ©

Mats Leijonhufvud mener at de gode, gamle Xenon-lampebaserte projektorene ganske enkelt kan være «farlig skumle».

– Du vil ikke være i nærheten av de når lampen sier takk for seg, sier han og smiler.

Leijonhufvud viser oss en av fordelene med UDM-4K22-projektoren, som denne og andre modeller kan få til, nemlig å sette på en vridbar speillinse, som gjør at man kan sette projektoren i veldig kort avstand til lerretet, f.eks på en scene&teater, og ved at den står sidelengs bruker mye mindre gulvplass. Smart!

Mats Leijonhufvud, Key Account Manager Pro AV Nordics, Barco, demonstrerer hvordan den vridbare speillinsen fungerer på UDM-4K22-projektoren. Foto: Per Mork, Scenemagasinet.no ©

 

Vridbar speillinse på UDM-4K22-projektoren. Merk fagmagasinet på benken! Foto: Per Mork, Scenemagasinet.no ©

– Hva fremhever dere ellers som fordeler med laserbasert 4K-projeksjon?

– De gir en høyere driftsikkerhet enn lampebaserte projektorer og prisene er nå hyggeligere enn i starten. De er veldig godt egnet til mange formål. Om du f.eks. skal ha fasadeprojeksjon på en bygning på 100 ganger ganger 30 meter ville et lavoppløst bilde gitt deg piksler så store som teglsteiner. Siden 4K-modellene er veldig lyssterke kan man vise bildene på veldig store flater.

Intervjuobjektene flokker seg rundt fagpressens representant. Foto: Per Mork, Scenemagasinet.no ©

Torgeir Kaarvann Dahl, produktansvarlig for videoprodukter fra Stagelab, sier det «alltid er kjekt å få besøk fra Barco». Sist Barco var på lignende bussbesøk i Oslo var i 2017.

Blant de besøkende innom i bussen i løpet av torsdag 9. mai 2019 var det flere representanter fra utleieselskaper, frilansteknikere, scenehus, integratører og konsulenter. Og fra Den norske Opera & Ballett, som har Barco-projektor i hus, i likhet med flere andre kulturhus, scener og utleiefirma, får vi opplyst.

– Med et slikt besøk får kundene bedre kjennskap til de nye produktene, slår Kaarvann Dahl fast.

– Hva lurer de på?

– Det kan dreie seg om levetid, ytelse i forhold til lampebaserte projektorer, fargegjengivelsen, prosesseringen – som er viktig for kameraproduksjon, og latency – som jo må være på et minimum.

Fra venstre: Joachim Tofthaugen, Account Manager hos Stagelab og Torgeir Kaarvann Dahl, produktansvarlig for videoprodukter fra Stagelab. Foto: John Berge, Scenemagasinet.no ©

Stagelabs videomann poengterer også at alle modellene har Barco Pulse, selskapets elektroniske ryggrad som er en såkalt Single Step Processing (SSP). Det betyr at all bildeprosessering skjer i en og samme prosess.

Verstingprojektoren XDL – en RGB-laser som er ombygd fra kinomarkedsversjonen – finnes i 30.000, 60.000 og 75.000 lumens-utgaver.

Ingen i Norge har pr. dags dato kjøpt denne, opplyser Stagelab.

Prisen vil helst ikke Kaarvann Dahl ut med, men vi gjetter vel ikke mye feil om vi sier rundt én million kroner, og vi får et lurt smil tilbake.

Kaarvann Dahl forteller at Stagelab nå vil gå mer aktivt ut i markedet og markedsfører seg som en selvstendig distributør, selv om det ikke er en hemmelighet at de eies av Bright.

Som de viste under LLB 2019-messen, er produktspekteret deres nå mye større enn tidligere.

– Kundene kan føle seg trygge på at informasjonen vi mottar ikke går til en potensiell konkurrent, Bright, enten det gjelder anbud eller eventer. Bright er en kunde for oss, på nivå med andre. Stagelab er distributører for flere videomerker, og det er viktig for oss at markedet forstår at vi er et selvstendig firma som kan tilby varer til alle aktører i markedet, sier Torgeir Kaarvann Dahl.

«Barco On Tour»-bussen utenfor Operahuset i Oslo. Foto: Per Mork, Scenemagasinet.no ©

PS! Inne i Barco-bussen fokuserte man også på Event Master – et skalerbart system med skjermstyring, presentasjonssvitsjer, ulike kortinnbyggingsmuligheter (HDMI 1.4/2.0/Displayport 1.2, 4K60P, SDI, m.v.), kontrollenheter og skaleringsmoduler. Event Master kan vise 4K bilder opp til 60 bilder i sekundet.

LLB 2019: Stagelab yr av glede over messen

LLB 2019: Mye lyd og lys fra Aleksandersen

«Barco On Tour»-bussen utenfor Operahuset i Oslo. Foto: Per Mork, Scenemagasinet.no ©

 

ANNONSE

Si din mening om denne artikkelen

kommentarer

Powered by Facebook Comments

Du vil kanskje også like