SCENEBESØK

Blå rock med bedre lyd

Teknisk sjef (vikarierende) Helge Taksdal hos Blå.

OSLO: Klubbscenen Blå har investert i nytt Adamson PA-anlegg og en Allen & Heath-mikser. – Det har skjedd mye på anleggsfronten siden vi installerte Turbosound for tolv år siden. Det var nok en kul rocke-PA for en klubb i Berlin i 1989, men nå var det på tide å komme seg videre.

En munter teknisk sjef Helge Taksdal hos Blå viser Scenemagasinet rundt på den kjente klubbscenen ved Akerselven i hovedstaden.

Nå er alt så mye mer og bedre på stell enn før, mener han.

– Vi er kommet inn i et nytt årtusen, men estetikken ved stedet er selvsagt det samme. Den gamle analogmikseren, en Soundcraft, var et mareritt når vi hadde for eksempel 27 artister på by:Larm. Bevares, det gamle rigget var kule greier, men vi måtte bruke mye tid på vedlikehold.

– Hva var avgjørende for nytt utstyr?

– Pris var en stor faktor for oss. Vi ga samme informasjon til alle vi ba om tilbud fra. Noen behandlet oss som et konsertsted, andre som et kulturhus. Og det er det vi er – et kulturhus, et flerbrukshus, som er mer enn bare en scene. Vi har seminarer, foredrag, podcaster og andre typer arrangement. Vi trenger lyd også i naborommet og utendørs. Derfor var det viktig at vi fikk orden på hele lydinfrastrukturen, forteller Taksdal.

Hele investeringen fikk nesten en million kroner i støtte fra Musikkutstyrsordningen, og det ble ca. 250.000 kroner i egenandel i tillegg. Leverandørene som Blå vurderte i siste runde var Arva Lydsystemer, Avonlyd og Scandec, samt Benum, og sistnevnte fikk tilslaget.

Det hele ble montert opp tre kalde januardager 2019, hvor det var tre dager uten arrangementer på Blå.

– Nå er det definitivt mye mer lavere skuldre på produksjoner, sier Taksdal.

Helge er enda lykkeligere nå som mikseren er ny!

 

– Hva er den største «eyeopeneren» for dere etter at nyanlegget kom i hus?

– Det er at vi har mye jevnere spredning i diskantområdet. I tillegg har stereobildet blitt klarere, da man nå kan stå foran venstre PA-søyle og faktisk høre høyfrekvente lyder som kommer fra høyresiden.

Også arbeidsflytmessig har ting blitt mye enklere og praktisk, forklarer Taksdal. – Det var et stort stressmoment å skulle få inn firebandsproduksjoner uten deling av outboards og linjer, noe vi ikke har et problem med nå. by:Larm 2019 gikk bra, med mellom sju og ni artister hver dag og av og til svært forskjellige oppsett fra artist til artist.

Husets kjerne – oppe på loftet!

 

– Responsen fra band og tilreisende har vært overraskende positiv. Vi har nevnt for mange av gjengangerne av teknikere og artister at vi kom til å legge over til digitalmikser, noe de syntes var synd ettersom de satte svært pris på at Blå var analogt. Vi har beholdt 960L-klangen, et par dbx 160 og en Klark DN370-EQ, slik at man fortsatt kan få knotte litt på analoge outboards.

– Du ønsker mer digitale løsninger på sikt?

– På sikt er planen at alt skal gå over Dante. Da kan vi integrere både lyd og bilde i det allerede eksisterende nettverket på Blå, som kan skaleres opp og ned etter behov.

(Denne artikkelen sto opprinnelig på trykk i nr. 3-2019 av SCENEMAGASINET. Bestill abonnement her.)

TIPS OSS! Vil du at vi skal skrive om deg, ditt firma, dine produkter, dine ansatte, dine prosjekter. Vi er avhengig av tips. Send oss et! 

ANNONSE

Si din mening om denne artikkelen

kommentarer

Powered by Facebook Comments

Du vil kanskje også like