KORONAVIRUSET

Bright: Installasjon har blitt en særdeles viktig bærebjelke

Jan-Inge Ingebrigtsen, daglig leder i Bright Norway AS, inne i lokalene deres i Oslo sentrum. Arkivfoto: John Berge. ©



Mens utleiemarkedet forsvant over natten i mars 2020, så har installasjonsmarkedet vært fullt operativt. Dette har gjort at situasjonen ikke har vært fullstendig bekmørk for landets gigant innenfor lyd-, lys- og bilde, Bright Norway AS.

– Det har vært hardt og brutalt. Rett og slett. Dette slo rett og slett beina under oss på én dag, forteller Jan-Inge Ingebrigtsen, som er daglig leder i Bright Norway, til Scenemagasinet.no.

ANNONSE FRA NNNN:

– Under tidligere kriser i samfunnet har både kultur- og eventbransjen opplevd vekst, og vår bedrift har dermed ikke blitt rammet.

– Vi har hatt en nedgang på 80-90 prosent av utleieaktiviteten siden mars. Vi er nå nede på ca. ti prosent aktivitet. Men innen installasjon har vi vært heldige og fullt operative. Men også her er vi selvsagt påvirket av situasjonen, med et smittevernregime som gir en ny hverdag på byggeplassene. Installasjonsvirksomheten er en særdeles viktig bærebjelke i situasjonen vi er inne i.

Ingebrigtsen forteller at i alt 55 medarbeidere er i full jobb, herunder ti fra utleieavdelingen. Hele 110 er fortsatt permitterte.

Head Of Pro Audio Asle Nilsen (t.v.) og Jan-Inge Ingebrigtsen, daglig leder i Bright Norway AS inne i lokalene i Oslo sentrum. Foto: John Berge ©

– Hvordan holder dere motet og motivasjonen oppe?


– Vi forsøker å informere medarbeiderne om lyspunkter. Vi må stå på – og tror at sommersesongen 2021 går som normalt. Det ville vært en fantastisk ting – om det skjer.

– Har dere planer om å endre driften?



– Vi jobber internt med å se på muligheter i forhold til den nye normalen, men jeg kan ikke si hvilke grep. Det er klart at vi ser at dette kommer sannsynligvis til å vedvare.

Jan-Inge Ingebrigtsen skrev en Facebook-post om hva han tenkte om situasjonen etter nedstengningen av Norge i mars 2020.

Ingebrigtsen skrev da at han til vanlig leder omtrent 200 eksepsjonelt gode og engasjerte ansatte i salg, installasjon og utleie av utstyr til event og underholdningsbransjen.



«Da vi fredag kveld sendte ut permisjonsvarsel til samtlige ansatte i Brights utleieavdeling var det en situasjon jeg aldri hadde sett for meg at vi skulle befinne oss i. Ja, vi har hatt dårlige tider med lite aktivitet før, vi har hatt perioder der vi har begrenset investeringer og nyansettelser – men at vi skulle oppleve en fullstendig stans i alle leveranser med påfølgende permitteringer av over 100 personer, det hadde jeg aldri i min villeste fantasi sett for meg.»


Bright Norway AS omsatte for 357 millioner kroner i 2018.

LES OGSÅ:

Slik har konoronakrisen påvirket sentrale LLB-leverandører

Koronaviruset utslagsgivende for konkurs i et av Norges største lyd-, lys-og bilde-utleiefirma

Se hvilkeutleiefirmaer som fikk koronapenger for mars 2020

Slik snudde Tritonos Gruppen koronakrisen til noe positivt

ANNONSE
Si din mening om denne artikkelen

kommentarer

Powered by Facebook Comments

Du vil kanskje også like