NYTT UTSTYR

Bruker Constellation hver dag

Per Gustavsen ved Kongsberg Musikkteater. Foto: Mona Sandviken, Laagendalsposten.

Teamleder og teknisk koordinator Per Gustavsen ved Kongsberg Musikkteater i Krona-bygget er full av begeistring over AAS-systemet Constellation.

– Å, ja, det brukes daglig! Hele tiden, sier Gustavsen.

– Det betjenes også enkelt av brukerne via iPad. Vi har skolekorps som selv styrer akustikken etter sine behov, og når det er rene akustiske konserter trengs ikke mikrofoner, forklarer han.

Det er salen «Musikkteateret» som har systemet spesialdesignet for elektronisk regulerbar akustikk.

Salen har plass til 532 i amfi med full scene.

«Med fantastiske Meyersound Constellation kan salens akustikk justeres enkelt så den er perfekt for en hver anledning. Enten det er snakk om kor, orkester, teater, korps, jazz, folkemusikk, rock eller pop,» skriver musikkteateret på sin egen hjemmeside.

– Den salen er uvurderlig. Constellation er nyttig, både i profesjonell sammenheng, og for amatører, konferanser – i grunnen alt av konsert- og teaterproduksjoner. Det er helt fantastisk, vi kunne ikke klart oss uten, skryter Gustavsen videre når vi ber ham fortelle hva slags nytte han har av AAS-systemet.

Kongsberg Musikkteater har også salen Sølvsalen, med plass til 135 i amfi.

Begge salene har stor grad av selvstyring, forteller Gustavsen.

– Flere teknikere bruker også Constellation som verktøy. Det er funksjonalitet hvor teknikere kan tune og tilpasse etter ulike behov, mens «presets» gir ordinære brukere stor kontroll.

– Lydkvaliteten er helt eksepsjonell bra, hevder Gustavsen videre.

– Oslo symfoniorkester, Det norske kammerkor, og flere andre musikere på høyt nivå får helt hakeslepp av systemet. De synes det er fantastisk å synge og spille med dette, ikke minst at de hører seg selv så godt på scenen. Noen har sagt de hørte ting de aldri hatt hørt før.

Slik ser styringen av Constellattion ut via en applikasjon.

 

Det er ofte befaring fra ulike kommuner og firma hos Kongsberg Musikkteater.

– De vil høre selv hvordan Constellation er. Jeg vil anslå at det er et sted mellom 30 og 40 kommuner som vurderer å rehabiliterer kultursalene sine. Jeg pleier å si at de ikke må tenke tanken på å la være å gjøre det. Differansen mellom å bygge om med tradisjonelle akustik-paneler med tepper og elektronisk akustikkregulering er nå så liten som 300.000 til 500.000 kroner, så det er ikke noe å tenke på lengre. Skal du regulerere akustikken, er dette løsningen. Det er min påstand. Det er mange gode systemer, men Constellation er «Rolls Royce» innen dette segmentet, mener Per Gustavsen. Som også røper at toppledelsen Yamaha Europe besøkte Kongsberg for å høre Constellation.

– Ja, det var en av konkurrentene deres, så det var spesielt, sier Per og ler litt.

Han forteller at Yamahas menn ble veldig imponert over brukergrensesnittet, og at det var sluttbrukerne, ikke bare teknikerne, som skulle kunne bruke systemet. Kanskje Yamaha har tatt med seg litt av kunnskapene inn i sitt nye AFC4?

Constellation fra Meyer Sound leveres i Norge av Bright Group.

På besøk hos Peer Gynt-salen i Grieghallen: «Dette er helt fantastisk!»

En konstellasjon for fremtiden

(Denne artikkelen sto opprinnelig på trykk i nr. 4-2019 av SCENEMAGASINET. Bestill abonnement her.)

TIPS OSS! Vil du at vi skal skrive om deg, ditt firma, dine produkter, dine ansatte, dine prosjekter? Vi er avhengig av tips. Send oss et tips her! 

ANNONSE

Si din mening om denne artikkelen

kommentarer

Powered by Facebook Comments

Du vil kanskje også like