3D-LYD

Demonstrerte TiMax for bransjefolk – aha-opplevelsene sto i kø

Hovedsalen i Rogaland Teater hadde «immersive sound» med TiMax-systemet på test en periode. Fra venstre: Frode Ytre-Arne, Amund Ulvestad, Trygve Stakkeland, Lena Slettemo Karlson og Reidar Richardsen. Foto: Stig Håvard Dirdal.

Når man går fra stereo til 3D-lyd kan mye skje.

Dave Haydon fra produsent av TiMax, Out Board (Sheriff Technology Ltd), besøkte Norge på vårparten i 2019. Det skjedde under LLB 2019, hvor importøren Rubicon inviterte interesserte medarbeidere fra kulturhus og scener på demonstrasjon i sine lokaler.

ANNONSE FRA NNNN:

Anlegget besto av tolv stk. CODA HOPS8 og to SC4 sensorkontrollerte subber.

Det er klart at mange i Norge er interessert i et slikt verktøy, mener Rubicon.

Mange produsenter driver jo innen dette området om dagen, men ingen har laget et slikt verktøy som administrerer parameterne så sømløst som det TiMax gjør, hevder Rubicon, og påstår at «TiMax er drømmeverktøyet for en lyddesigner», samtidig som den tracker og skaper store 3D-lydsettinger.

– Så langt vi kjenner til er det bare TiMax som har levert et trackingsystem som er i bruk og som fungerer, hevder Rubicon.

De 29 som var tilstede hos Rubicon satt på stolene og fulgte med i nærmere to timer. Det var flere konsulenter, kulturhusledere, lydsjefer på teatre og andre lydfolk med interesse for dette som var til stede.

– Når teori og praktisk lytting går hånd i hånd slik Dave Haydon presenterte for oss, står aha-opplevelsene i kø, selv for folk som har drevet med lyd mer eller mindre i 30-35 år, uttaler en kilde til Scenemagasinet.

Dave Haydon besøkte Norge i 2019 for en demonstrasjon av TiMax.

 

Dave Haydon holdt foredrag og gjennomgikk de grunnleggende problemstillinger man står ovenfor vedrørende lyd og viste blant annet hvordan det er umulig å skille to monologer oppå hverandre som kommer ut av samme høyttaler.

Det er komplett umulig å få tak i innholdet i hver monolog. Legger man imidlertid den ene monologen i en annen høyttaler blokker hjernen ut den ene slik at man får med seg budskapet i den man fokuserer på.

Hjernen vår er altså ikke programmert til nødvendigvis å høre den høyeste lyden, men den «viktigste» lyden. Dette har jo litt med overlevelsesinstinktet å gjøre også – når man hører en kvist knekke i skogen og en bjørn er på vei løper man i motsatt retning. Lyden var nødvendigvis ikke så høy. Tenk deg at de få centimeterne mellom ørene våre er med på avgjøre i hvilken retning vi skal løpe.

Deretter hørte tilhørerne på hva som skjer med en mono lydfil i to høyttalere der den ene blir forsinket 1 ms, 2 ms, 4 ms, 10 ms, 15 ms, 20 ms og 25 ms. Bare 1 ms, som utgjør 30 cm, drar lyden mot den ene siden. Når forsinkelsen blir enda større, mer skjer det også ting med EQ. Fra 25 ms oppfatter hjernen det som ekko. Dette kalles Haas-effekten. Tidsvinduet mellom 0 til 25 ms er viktig.

TiMax er imidlertid en delay matrise med et svært enkelt brukergrensesnitt der man har rask tilgang til alle parameterne på snapshotbasis. TiMax er også en fullskala mikser, 64 spors lydavspiller med alle tenkelige imaging opportunities pr. spor. Et spor kan f eks gå i loop mens snapshotet går sin videre gang – og masse mer.

Dave brukte også to stereo synthlyder til å demonstrere forskjellen mellom statisk lyd og der de samme lydene blir flyttet rundt i hver sin retning. Det er en lagt mer spennende opplevelse å høre en bevegelig lyd enn en statisk lyd selvsagt.

Lydeffektene som bli vist var en Harley-Davidson motorsykkel som startet opp og stakk av gårde i det fjerne. Et lyn med tordenskrall suste rundt og fikk alle til å skvette i stolene. Men kanskje det mest imponerende var helikopteret fra musikalforestillingen Saigon. Denne effekten kom fra sidene, siden tilhørerne satt i en surround setting med tolv høyttalere. Det var ingen høyttalere over. Men da Dave brukte en viss delaysetting på denne effekten flyttet lyden seg til over hodene på publikum og det var så høyt at man ikke kunne snakke med sidepersonen.

Takk til Rubicon for hjelp med denne artikkelen.

 

Petter Nordby om 3D-lyd

3D-lyd i lokaler for scenekunst

 

 

Vil du lese de store, grundige artiklene først av alle? Abonner på den trykte utgaven av magasinet:

Denne artikkelen sto opprinnelig på trykk i nr. 6-2019 av SCENEMAGASINET. Den blir lagt som plussartikkel ila. kort tid. For å kunne lese denne, og andre unike bransjesaker, må du heretter ha gyldig abonnement. Det gir deg digitale fordeler og det trykte bladet først av alle tilsendt via Posten.

Bestill abonnement her og få glede av en rekke fordeler når vi snart lanserer vår nye plusstjeneste!

TIPS OSS! Vil du at vi skal skrive om deg, ditt firma, dine produkter, dine ansatte, dine prosjekter? Vi er avhengig av tips. Send oss et tips her! 

ANNONSE
Si din mening om denne artikkelen

kommentarer

Powered by Facebook Comments

Du vil kanskje også like