3D-LYD

Dette er TiMax

TiMax har mer enn 30 års erfaring med «immersive sound» og hevder med dette å ligge et hestehode foran konkurrentene i utvikling.

Fra 2018 benytter TiMax FPGA prosessering (Field Programmable Gate Array) som er et kvantesprang i DSP-kraft. I løpet av 2019 kom TiMax med både 96 kHz 24 bit audio prosessering og multikanals reverb. Det innebærer at en TiMax-investering i praksis gjør at man nærmest får et fullverdig klangsystem, om man har en høyttalerrigg som matcher, mener importøren Rubicon.

TiMax er to produkter, en lydhub – Soundhub og en «tracker».

TiMax Tracking justerer lyden i PA-en automatisk i henhold til bevegelsene til skuespillere/musikanter/talere i sanntid. Tracking av mikrofoner kan også gjøres manuelt. TiMax Tracking planlegges å komme med to punkts tracking. Det vil si at man får èn lyd når skuespilleren er vendt mot publikum – og en annen lyd når skuespilleren står med ryggen til. TiMaxTracking er for øvrig 3D-tracking.

TiMax Soundhub er et automatisert multikanals avspillingsverktøy (DAW) med en lang rekke finesser, bl.a. at et enkeltspor kan loopes som en bakgrunnslyd samtidig som showet går sin videre gang, eller der enkeltlyder skal gå dra et punkt til det neste til det neste med ønsket fart, eller der komplekse forhåndsprogrammert sequenses kan midi-, GPI – eller manuelt trigges. Mulighetene er mange. DAW-en kan også brukes til å spille av et stort antall audiofiler fra f.eks et klassisk orkester der de individuelle lydfilene plasseres virtuelt ut på scenen slik at opplevelsen blir som å ha et autentisk orkester foran seg.

TiMax er derfor så mye mer enn bare en «konsertopplevelsesboks» hvor målet er å gjøre en konsert hyperrealistisk, heter det i produsentens informasjonsbrosjyre. TiMax sier de er høyttaleruavhengige og har intet insentiv om å bruke flest mulig høyttalere og med det søke å unngå visse typer teknologier som begrenser nettopp behovet for høyttalere.

Der andre «immersive sound»produsenter kanskje trenger fem, sju eller ni høyttalerheng for å oppnå ønsket effekt, kan TiMax få til dette med kun tre slike, påstås det.

Les også disse sakene om 3D-lyd:

Demonstrerte TiMax for bransjefolk – aha-opplevelsene sto i kø

Petter Nordby om 3D-lyd

3D-lyd i lokaler for scenekunst

Vil du lese de store, grundige artiklene først av alle? Abonner på den trykte utgaven av magasinet:

Denne artikkelen sto opprinnelig på trykk i nr. 6-2019 av SCENEMAGASINET. Den blir lagt som plussartikkel ila. kort tid. For å kunne lese denne, og andre unike bransjesaker, må du heretter ha gyldig abonnement. Det gir deg digitale fordeler og det trykte bladet først av alle tilsendt via Posten.

Bestill abonnement her og få glede av en rekke fordeler når vi snart lanserer vår nye plusstjeneste!

TIPS OSS! Vil du at vi skal skrive om deg, ditt firma, dine produkter, dine ansatte, dine prosjekter? Vi er avhengig av tips. Send oss et tips her! 

 

ANNONSE

Si din mening om denne artikkelen

kommentarer

Powered by Facebook Comments

Du vil kanskje også like