ARRANGEMENT

Drømmejobben i Oslo Spektrum

The man with the plan: selger, prosjektleder og lydtekniker Dag-Stephen Solberg i Konsertsystemer LLB AS (KS) under avviklingen av Melodi Grand Prix i Oslo Spektrum Arena ANS 2. mars 2019. The man behind the wheel! Foto: John Berge, SCENEMAGASINET.no ©

OSLO: Bransjeveteran Dag-Stephen Solberg (48) styrte lyden da Konsertsystemer LLB AS (KS) for første gang fikk Melodi Grand Prix-jobben. Vi fulgte KS-teamet gjennom finalekvelden.

– Her må det være på stell!

Lydtekniker Dag-Stephen Solberg er forbausende rolig, til tross for den enorme TV-sendingen som venter ham, bare få timer unna.

Logistikkutfordringene er store, for her skal det både bli god lørdagsunderholdning på NRK1 og en fin konsertopplevelse for publikum i salen. Simon Lund var prosjektleder på dette prosjektet.

Kim Holm var «sales manager», sammen med Dag-Stephen Solberg.

Bak miksepulten styrer Solberg skipet, mens teknisk sjef Espen Andersen leder arbeidet ved scenen med monitorer og trådløse systemer, og Tor-Ole Hætta Lie styrer lysteknikerne.

– Vi jobber med kjempesvære høyttalere og NRK jobber med veldig små, så det er en veldig ulik opplevelse av dynamikk. Jeg fokuserer kun på sallyden. Men jeg samarbeider med NRK. For hvis jeg spiller altfor for høyt, så ødelegger jeg for TV-lyden. Det er tett samarbeid med lysansvarlig og avviklingsansvarlig i TV-bussen, som avvikler alt av lydkilder. Det er ferdiginnspilt, og kun vokalen er «live», forklarer Dag-Stephen.

– For meg gjelder det å «blende» dette best mulig, så det høres ut som en helhetlig pakke. Vi gjør noen juksetriks for å skaper litt dynamikk i lydbildet, der hvor det ikke er så mye. Vi lager noen ekstra kanaler for å legge litt bunn og topp, spesielt i refrengene. Alt av effekter kjører vi ut i salen. Det viktigste er å skape et balansert lydbilde slik at lydteknikerne i TV-bussen kan få ut det beste, og publikum i salen får opplevelsen av et musikkshow.

The man behind the wheel! Foto: John Berge, SCENEMAGASINET.no ©

Sendingen ble sendt i 2.0 (stereo).

– Hva kjennetegner NRK som oppdragsgiver?

– Vi koser oss. NRK har en utrolig profesjonell og veldig hyggelig gjeng. Alle detaljer er tatt hensyn tid. Det er samtidig tid til å gjøre alt veldig ordentlig. Og tid – det
mangler vi vanligvis i denne bransjen!

– Hvorfor vant dere anbudet på MGP 2013?

– Jeg tror nok at vår AV-løsning kontra de andre var utslagsgivende. Vi hadde nok også en mer kostnadseffektiv løsning.

– Det må være mye logistikk bak å gjennomføre et slikt oppdrag?

– Ja, vi har en prosjektleder som koordinerer alle faggruppene, og ikke minst mye opp mot NRK som har laget designet. Oppgaven vår er da å løse det.

KS’ prosjektleder forteller at det dermed ble tid til mange prøver, som ikke minst var viktig for de ti artistene/gruppene på scenen i melodikonkurransen. Alle skulle få like muligheter til en god fremføring.

Dag-Stephen Solberg har over 31 års erfaring i utleiebransjen. Han har jobbet for Konsertsystemer LLB AS nå i fem år og sier han stortrives.

– Firmaet har vokst fort, men samtidig kontrollert, mener Solberg.

Han anerkjenner at det også er flere andre vekstselskap innenfor utleie. De valgene KS har gjort, med oppkjøpene av lokale firma i Ålesund og Bergen, samt den nylige 2019-fusjonen med danske Nordic Rentals. Alt er gjort med en strategisk tankegang bak.

– Da jeg startet var vi 18 personer, nå er vi snart 70, sier Dag-Stephen.

Det var bransjelegenden Christian August Wille (født 1. februar 1948, død 28. november 2008) – musiker, plateprodusent og tekniker – som på 2000-tallet ga Dag-Stephen Solberg muligheten til å jobbe fast, som ansatt i LydRommet.

– Jeg ville fryktelig gjerne jobbe for Christian, en guru i norsk lydbransje, med historien med Scanax Studio. Det ble ikke det samme for meg å jobbe for LydRommet etter at Christian døde. Og så savnet jeg det actionfylte. Det skjer der og da i utleiebransjen. Så skjer neste ting. «Sendt er glemt». Jeg savnet adrenalinet på det. Da sjekket jeg rundt og så ble jeg kontaktet av Marius hos Konsertsystemer, og jeg møtte også andre. Marius Widerøe er en veldig flink sjef. Jeg trodde på ham fra dag én. Marius leverer – til de grader. Jeg mener KS er den beste arbeidsplassen i vår bransje. Det firmaet med størst potensial og utviklingsmuligheter for de ansatte. Det

finnes ingen andre alternativer enn KS for meg. Det er rett og slett et fantastisk sted å være, med utrolig hyggelige kolleger.

– Det har jammen skjedd utrolig mye på teknologifronten siden du begynte i 1988!

– Ja, vi var blant de første som begynte med digitalmiksere da vi jobbet for NRK på begynnelsen av 2000-tallet. Det var jo aldri helt likt for hver gjennomgang da vi skrudde manuelt.

MGP 2019-oppdraget ble også en slags «sirkelen er sluttet» for både Dag-Stephen Solberg og kollega Espen Andersen, som også har jobbet for NRK som frilanser med nettopp samme TV-program, og mange andre helt siden 90-tallet. Han har vært med på Idrettsgallaen og mange MGP i gamle dager.

Robe RoboSpot ble brukt under MGP. RoboSpot MotionCamera beskrives som en revolusjonerende bevegelig lyskaster med integrert og lyssterkt HD-kamera, som kan fjernstyres via DMX til å panorerere, tilte, zoome og ha autofokus. Operatøren kan selvsagt også sitte bak følgespoten og følge personene som skal lyssettes. Dette systemet gjør at lysoperatørene nå får tryggere og bedre arbeidsforhold, da de gjerne slipper å sitte på høye og ugunstige punkt i trossene og/eller tak-konstruksjonen.

LES OGSÅ:

Derfor fikk Konsertsystemer MGP-oppdraget fra NRK

(Denne artikkelen sto opprinnelig på trykk i nr. 4-2019 av SCENEMAGASINET. Bestill abonnement her.)

TIPS OSS! Vil du at vi skal skrive om deg, ditt firma, dine produkter, dine ansatte, dine prosjekter? Vi er avhengig av tips. Send oss et tips her! 

ANNONSE

Si din mening om denne artikkelen

kommentarer

Powered by Facebook Comments

Du vil kanskje også like