AV UTLEIE

Audiolight-sjefen drømmer om ny lastebil

Thomas Nordvik Olsen er daglig leder i AudioLight. Foto: Audiolight.

Nå nærmer gründer Thomas Nordvik Olsen fra Audiolight AS seg 40-års krisen. – Den takler vi med en ny Scania lastebil, trekkvogn og kanskje en ny mobilscene, sier han og ler.

Sammen med bandkompis Rudi Breivik startet Thomas opp utleiefirmaet i 2003, som DA, og i 2016 ble det til AS. De holder til i Sørvik, som er 13 kilometer unna kommunegrensen til Harstad. Nord-Norge er som kjent stort og langstrakt, men Audiolight drar gjerne langveis. Hver sommer bidrar de med backline til Kongsberg jazzfestival og lyd på en av de mindre scenene. Harstad er mellom Tromsø og Bodø, og det er naturlig nok flest jobber i hjembyen Harstad. Et av de store oppdragene er Festspillene i Nord-Norge, som foregår i Harstad.

– Da vi begynte med utleie var det ingen festivaler her eller omegn, annet enn Festspillene i Nord-Norge. Men nå er det mange typer slike arrangement. Vi er stort sett ute hver eneste helg fra juni, juli, og hele august, forteller daglig leder Thomas Nordvik Olsen (39).

Han ser ikke på de andre LLB-firmaene i Nord-Norge som konkurrenter, men heller samarbeidspartnere. De nærmeste er Varanger lyd i Vadsø, Audioor i Tromsø og Lydteamet i Bodø. – Det er godt med litt konkurranse. Skal man være skjerpet må man må knive litt, mener Thomas.

Fra venstre: Rudi Breivik (medeier, AudioLight), Øystein Wierli fra Atendi, Martin Nordvik Olsen (lys, lyd, adm, AudioLight), Simon Purse fra Martin Audio, Henrik Lien (lys, AudioLight) og Thomas Nordvik Olsen (daglig leder og medeier AudioLight). Installatør Gjermund Nilsen og lysdesigner Anniell Olsen var ikke til stede da bildet ble tatt. Foto: Audiolight.

Audiolight leverer ikke inn anbud på store installasjoner, men samarbeider heller med «de store guttene». Det gjelder f.eks leverandører som Benum, som Audiolight har kjøpt mye utstyr av opp gjennom årene, herunder dLive fra Allen & Heath og Shure trådløse mikrofoner.

Høsten 2019 vil Audiolight bistå Benum med den store installasjonsjobben Oslo-firmaet har vunnet hos Hurtigrutens hus i Stokmarknes.

På PA-fronten har Audiolight satset på Martin Audio.

– Ja, fra da vi gikk fra «billig fjas»-PA til noe som kostet noe, så har vi alltid hatt Martin Audio, sier Audiolight-sjefen.

I 2019 og 2018 har de oppgradert PA-en med totalt 40 stk. WPC-topper, 18 stk SXH-subber og 20 stk. XE 300-monitorer, alt drevet av iK42-forsterkere, levert av den norske importøren Atendi i Drammen.

I 2018 omsatte Audiolight for nærmere åtte millioner kroner og omsetningen holder seg, og øker høyst trolig, i 2019. Foruten sommersesongen har firmaet mye å gjøre hele året, med konferanser, event og diverse installasjoner.

– Hva inspirerer deg nå etter over 16 år i bransjen?

– Noen dager er det hele litt mer rutine, enn et kick, som det kanskje var en gang. Vi jobber med å få bedre hverdager for de ansatte. Det er en arbeidsplass og ikke bare en hobby man får penger for. At man kan ta vare på folk er viktig. Det er jo halvfornuftig arbeid, men fornuftig blir det aldri, for vi jobber når andre har fri!

Thomas Nordvik Olsen er
daglig leder i AudioLight.
Foto: Audiolight.

Få nyhetene først – meld deg på vårt nyhetsbrev her:

Vil du lese de store, grundige artiklene først av alle? Abonner på den trykte utgaven av magasinet:

Denne artikkelen sto opprinnelig på trykk i nr. 4-2019 av SCENEMAGASINET. Bestill abonnement her!

TIPS OSS! Vil du at vi skal skrive om deg, ditt firma, dine produkter, dine ansatte, dine prosjekter? Vi er avhengig av tips. Send oss et tips her! 

ANNONSE

Si din mening om denne artikkelen

kommentarer

Powered by Facebook Comments

Du vil kanskje også like