LEVERANDØR

DX: – Konkurranse er veldig bra!

Tore Martin Hansen startet selskapet i 1997. Foto: John Berge, Scenemagasinet.no ©

BODØ: Billettleverandøren DX syder av positiv energi i sitt 21 år. – Det viktigste for oss er å levere tjenester og produkter som kundene trenger, sier gründer Tore Martin Hansen.

Det startet som et oppdrag fra lokalkinoen – privateide Fram kino – for rundt 30 år siden.

ANNONSE

Selskapet Nordlandsdata, hvor Hansen var utvikler, laget da et unikt billettsystem for lokalkinoen.

Andre kinoer hørte om dette og mange endte opp med å kjøpe det. Systemet var DOS-basert, og det første som erstattet de manuelle billettsystemene.

I 1997 sluttet gründerne i Nordlandsdata og laget et nytt Windowsbasert system, som nå er dagens DX (eller Dialog eXe, som selskapet formelt sett heter ennå).

– Billettdelen var min «baby» i Nordlandsdata. Internettet var på vei, og jeg så muligheter, og ville lage det selv, slik ble det til at vi startet for oss selv, forteller DX-grunder Tore Martin Hansen til Scenemagasinet.no.

Navnet Dialog Exe kom grunnet et kompromiss med den daværende makkeren.

Dialog skulle henspeile på kommunikasjonen med kundene, og «exe» skulle dreie seg om det programvaretekniske.

Tore Martin Hansen tegnet selv den kule logoen som nå henger i kontorlokalene i Bodø, hvor en stor D er sammenflette med X-en.

Fra venstre: Oddvar Haug Jenssen (sjef for kundesuksess), Martin Berg (daglig leder) og Christian
Sakshaug (driftssjef). Foto: John Berge, Scenemagasinet.no ©

Da de første kulturhusene så dagens lys var det mange som også hadde andre behov enn bare kino.

Da ble systemet utvidet til å også kunne takle kulturhus- og kioskdrift.

Billettsystemet til DX er et 100 % nettbasert system.

Pr. 2019 har selskapet rundt 200 kunder over hele landet.

Og ved dette årsskiftet skifter de alle til et et nytt kassesystem for billett- og varesalg.

DX lansererte også de første hjemmesidene på deres nye nettsideløsning høsten 2018, og starter i tillegg piloter med produktsalg på nett for kino om kort tid.

– Da er vi endelig inne i hverdagen vi lenge har gledet oss til: å ha kundene på en ny og moderne plattform som gjør det mulig å utvikle ny funksjonalitet enda raskere, forteller DX-ledelsen vi møter på vårt Bodø-besøk.

Blant de nye kundene for DX i 2018 finner vi nye Vega Scene i Oslo, Vanvikan kino og  Kultursalen hos Bjørkelangen skole i Aurskog og Høland.

Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet

DX har også en komplett løsning for drift av kinoen.

– Den teknologiske utviklingen går stadig raskere, og det er muligheter vi før ikke hadde. Vi har ansatte som kan utnytte dette. Vårt mål er å lage tjenester og produkter som kundene trenger, sier Tore Martin Hansen.

DX anser Eventim (tidl. Venuepoint) og TIX som hovedkonkurrentene innen kulturdelen av markedet. 

– Etterhvert marked trenger tilførsel av nye elementer. Bevegelse betyr utvikling. Det gjør at vi må strekke oss, og det gir positive utslag for kundene, sier Oddvar Haug Jenssen, sjef for kundesuksess.

Han trådte høsten 2018 av som daglig leder, til fordel for Martin Berg.

170 kunder skal over på dxPos

Noe av målet videre for DX er å være såkalt «proaktiv» overfor kundene.

– Vi ønsker å være mer i forkant av ting, som rådgiver og pådriver for kundene, enn å sitte å vente på supporttelefoner, sier Haug Jenssen. Han er titt og ofte på kundebesøk og snakker mye med kundene i telefon. Selskapet har også satset på en opplæringsportal, som forklarer alt rundt bruken av billettsystemet.

FAKTA OM DX:

DX (Dialog Exe AS) er et teknologiselskap med utspring fra Bodø.

De har også avdelinger i Stavanger, Lyngdal og Haugesund.

Selskapet utvikler produkter og tjenester for kino, kulturhus, scene og uteliv, med hovedfokus på billettsalg via eBillett.

Selskapet ble etablert i 1997, og teller i dag 35 ansatte.

DX omsatte i 2017 for 38,5 millioner kroner, og hatt jevn og sunn vekst i mange år.

Nå satser DX mer på kino- og kulturhusnettsider

Nå svever snart hele DX-systemet i nettskyen

Her er vårnyhetene fra DX: Nye rapportmuligheter og utrulling av dxPos

Nyhet fra DX: Man kan enkelt kombinere systemet salg av kiosk-varer og andre tjenester. Dermed kan kundene bestille ting før de kommer til lokalene.

(Artikkelen står opprinnelig på trykk i utgave nr. 2•2018 av SCENEMAGASINET).

DX fyller 20 år – fra kinofokus til komplett kulturhusleverandør

ANNONSE

Si din mening om denne artikkelen

kommentarer

Powered by Facebook Comments

Du vil kanskje også like