3D-LYD, NYTT UTSTYR

Elektro-akustikk-eksperten Mikael Collin

Mikael Collin fra Audile Electroacoustics AB. Foto: John Berge, Scenemagasinet.no ©

En av de som kan mest om elektroniske klanganlegg i Norden er svenske Mikael Collin fra Audile Electroacoustics AB.

Under System Designers Conference (SDC) i Praha høsten 2019, i regi av Yamaha, fikk Scenemagasinet anledning til å både overvære en av Mikaels demonstrasjoner i en av storsalene i O2-komplekset og få en nærmere prat med ham.

Mikael brukte både nye AFC4 og norske Stagetracker II i sin demo under SDC-konferansen.

Collins’ firma er et av bare to i Europa som er autorisert installatør av AFC-systemene fra Yamaha.

– Dette er første gang vi tester AFC4-systemet. Førsteinntrykket er at det er akkurat det vi har ventet på, for å kunne komme til neste nivå. AFC4 gir så mye mer muligheter, rett og slett, det er utrolig kult, sier Mikael, full av glød og begeistring.

– Er det spesielle funksjoner som er forbedringer du har savnet?

– De rene tekniske forbedringene går på mye mer DSP-kraft, så vi kan erstatte mye gammel hardware. Nå kan vi kjøre 96 kHz, fremfor 48 kHz. I og med at det er en større DSP kan vi ha lengre klanger. I demoen kunne man høre opptil åtte sekunder. Jo mer data du har, jo bedre blir det. Nå har vi mye mer data.

– Integreringen med andre systemer er også bedre, f.eks. allerede fungerende systemer i en kino med 5.1 eller 7.1. surround. Dette var vi før tvunget til å ha dette via en seperat DSP som gjorde summeringsmatriseringen, men nå får vi det i systemet. Da kan dette fordeles i høyttaleroppsettet for AFC4. En annen ny ting med AFC4 er «Theatre surround-funksjonen». Her kan man bruke Stagetracker- systemet eller angi manuelle posisjoner på utøverne.

Mye moro når man demonstrerer klanganlegg med objektbasert lyd. F.eks med bruk av radiostyrte biler! Foto: John Berge, Scenemagasinet.no ©


– Er det mange kinoer som ønsker system med både f.eks Atmos og AAS-system?

– Jeg tror det blir mer og mer vanlig. Vi kan ikke ha ulike lokaler og rom for forskjellig lyd. Merkostnaden for kunden er ganske liten, men man får så mye mer. Dette med panorering er nisjepreget. Der er bruken mer begrenset, slik jeg ser det. Jeg tror ikke det blir dagligdags for lyd, men kanskje for sporing av lys.

– Hvordan posisjoner Yamaha seg nå i forhold til andre system?

– Min personlige oppfatning er at vi kan ta steget forbi konkurrentene. Audile har allerede solgt vårt første AFC4-anlegg, som skal installeres høsten 2020 på et sted i Stockholm, hos en veldig fin institusjon. Det er alt jeg kan si nå! Jeg tror at flere og flere innser at de trenger et slik type system, og til en rimelig prislapp er det mulig.

– Jobber Audile aktivt mot det norske markedet?

– Vi gjør all design og tuning i hele Skandinavia og også i hele Europa, blant annet i Storbritannia, Tyskland og Polen.

Yamaha og Audile: (fra venstre): Tomas Nylen, Mikael Collin og Knut Sandvik. Foto: John Berge, Scenemagasinet.no ©

– Hvor kunnskapsrike er beslutningstakeren om de ulike elektroniksk akustiske systemene?

– De vet generelt dessverre for lite, mens rådgiverne vet en god del mer. Sluttbrukerne hos scenedriverne trenger mye mer informasjon, slik at de forstår at det ikke handler om PA-en, men aktiv akustikk i rommet. Vi merker at hver gang vi har en samtale, at folk gjerne vil ha systemet, om de får råd til det. I stor grad handler det om nybygg, at man vil ha funksjonaliteten. Men vi har forbedret et rom både hos Gøteborg- og Stockholmsoperaen. Der var det arbeidsmiljøproblem, da rommene var feildimensjonerte for det de skulle anvendes til. Der fikk vi korrigert dette med et AFC-anlegg. I Norge handler det mer om at man allerede fra starten vet at rommet skal brukes til ulike lydmiljø. Jeg føler vi har lykkes bedre i Norge, fordi budsjettene er større der enn i Sverige.

– Det virker som Yamaha er lavbudsjett-versjonen blant konkurrentene?

– Vi har muligheten til å dekke et større budsjettvindu. Yamahas fordel er at det er mer skalerbart og gir oss muligheten til å konkurrere med andre gode system, som for eksempel Constellation.

 

Vi informerer våre lesere:
SCENEMAGASINET reiste til System Designers Conference i Praha, 7.-8. novemeber 2019, på invitasjon fra Yamaha. Våre reise- og oppholdsutgifter ble betalt av Yamaha, i likhet med de andre inviterte, herunder flere nordiske deltakere, blant annet rådgivere. Vår journalistiske dekning er foretatt 100 prosent på basis av egne vurderinger, og vi har ikke fått noen som helst føringer fra Yamaha, verken før, under eller etter konferansen.

Vil du lese de store, grundige artiklene først av alle? Abonner på den trykte utgaven av magasinet:

Denne artikkelen sto opprinnelig på trykk i nr. 8-2019 av SCENEMAGASINET. Den blir lagt som plussartikkel ila. kort tid. For å kunne lese denne, og andre unike bransjesaker, må du heretter ha gyldig abonnement. Det gir deg digitale fordeler og det trykte bladet først av alle tilsendt via Posten.

Bestill abonnement her og få glede av en rekke fordeler når vi snart lanserer vår nye plusstjeneste!

TIPS OSS! Vil du at vi skal skrive om deg, ditt firma, dine produkter, dine ansatte, dine prosjekter? Vi er avhengig av tips. Send oss et tips her! 

Les også:

Vi fikk en test av nye AFC4 fra Yamaha: Gir en realistisk lydopplevelse

Spørsmål og svar rundt AFC4

Norsk scenesporingssystem gjør verdensuksess

Bruker Constellation hver dag

ANNONSE

Si din mening om denne artikkelen

kommentarer

Powered by Facebook Comments

Du vil kanskje også like