FIRMAPRESENTASJON

EM Accoustics ga Lasse ny glød

Lars Eriksen hos EM Acoustics. Foto: John Berge, Scenemagasinet.no ©

HAUGESUND: Lars Eriksen (58) – «Lasse» blant bransje, venner og familie – mistet en periode gløden for lyd- og bildeopplevelser. Men et møte på en irsk pub i Frankfurt for tre år siden skulle endre på det.

Han har holdt på siden 1987, men «piffen» var ikke den samme for noen få år tilbake.

– Jeg skal villig medgi jeg var litt lei av lyd i mange år. Jeg fant ikke det helt store og mistet opplevelsen. Men etter at jeg møtte engelskmennene kom gleden tilbake, forteller Lasse mens vi sitter inne i lagerlokalene hans i Karmsundgata. De ligger i det gamle Meieri-bygget.

Under Prolight + Sound-messen i 2016 traff han Ed og Mike fra britiske EM Acoustics.

– Jeg har fått drømmeproduktene, sier Lasse, som har hatt norgesagenturet på EM Acoustics i to år, og nylig passert 100 solgte elementer av line-array høyttalere fra det britiske selskapet.

Han fyrer opp vesle EMS-51, en knøttliten to-veis høyttaler som finnes i nærmere 600 teatersaler verden over. Det låter fett.

– Jeg betatester denne gjerne mot hvilken som helst av andre høyttalere. Her hører du rommet i musikken, det gjør du ikke med de andre, hevder Lasse.

Lasse med to små kjekkaser. EMS-51 (til høyre) er en knøttliten to-veis høyttaler som finnes i nærmere 600 teatersaler verden over. Foto: John Berge, Scenemagasinet.no ©

 

– Men Lasse, alle som driver med lyd sier at deres merker har den beste lyden. De bruker mange av de samme argumentene som deg. Er ikke dette litt religion?

– Nei, jeg vil ikke si religion, men overtro. Jeg har installert EM Acoustics i kulturhuset Storstova og der har jeg hørt om én artist som syntes anlegget var dårlig, fordi det ikke er noe «topp» i det. Det systemet som henger der har ikke kompresjonsdriver, så de som er vant med at toppen skal ha det, de mister noe. All informasjonen er med, om enn litt uvant. Men du hører den minste touch av en symbal, men uten at den kommer gjennom driveren. Det er veldig, veldig mange som har en klar oppfatning av det er «sånn det skal være» og det er «bare dette som er bra». Jeg pleier å gi de sjansen med A-B-testing hvor som helst med hvem som helst. Det kan godt hende noen liker et annet system bedre, det er en «fair» sak.

Fra Storstova – det regionale kulturhuset på Jæren. Salen i Storstova har 387 seter.


Norstage har hatt store agenturer tidligere. På 90-tallet solgte de faktisk Martin Audio og fra 2000 fra Norstage først ute med Coda Audio.

– Jeg sa i fra meg Martin Audio da de begynte med MI. Der hadde jeg ikke noe å tilføre. Etter Coda Audio ble jeg usikker på det med salg av utstyr.

Men da Lasse altså traff duoen fra EM Acoustics endret ting seg for ham. – Med disse karene traff jeg mennesker som hadde forstått absolutt alt: at alt skal fungere musikalsk. En PA skal ikke spille fint, hevder Lasse.

– Når PA-en forsvinner for lytteren, at du ikke oppfatter at anlegget leverer det, det er drømmesituasjonen. Det EM Acoustics gjør til forskjell fra de fleste andre – for det er et par andre som er kommet etter – er at det er ekstremt fokus på fase og impulsrespons. For å få dette til i de rimeligere kassene så bruker de passive delefiltre på en helt annen måte enn alle andre. Du trenger ikke prosessor, det er «plug & play» og det spiller. Det er mye som ikke kan gjøres med en digital prosessor, det må gjøres analogt i et delefilter. Så i alle disse produktene så er de passive delefiltrene fryktelig mer avansert enn hos andre. De fleste andre driver med digital prosessering, da det er den store trenden. Utfordringen er at den digitale prosesseringen ikke vil kunne ta alt. Ethvert element vil ha en forskjell i impedans avhengig av frekvens. Det kan du korrigere analogt, men du klarer ikke det med en prosessor, hevder Lasse.

Han mener teamet i EM Acoustics, som totalt er på 25 personer, ikke er interessert i å bli verdens største innen lyd.

– De har en lidenskap for lyd jeg ikke har sett hos andre, det handler i alle fall ikke om penger for de, mener Lasse.

Apropos penger. Haugesunderen driver firmaene Norstage AS og Livepro AS som omsatte for hhv. 2,2 og 2,9 millioner kroner i 2018.

– Omsetningen min har vært alt fra 900.000 kroner ett år til tolv millioner kroner et annet. Det var i år 2000 jeg hadde det toppåret.

– Vi har mange kunder som har fulgt oss i disse årene, og nå skal jeg i gang med å markedsføre EM Acoustics på landsbasis, både direkte og via forhandlere. Vi er så små at vi er helt avhengig av at det vi leverer er av 110 prosent kvalitet, sier haugesunderen.

Lasse i sitt rette element – på lageret med EM Acoustics-kassene! Foto: John Berge, Scenemagasinet.no ©

 

– Kan du si litt om hvorfor du gikk lei?

– Når du har gjort mange tusen konserter så blir du på et eller annet tidspunkt lei av å diskutere med en gitarist om lyden, for eksempel. Med EM Acoustics fikk jeg gleden og energien tilbake. Det er et musikalsk verktøy så jeg slipper å slåss med et lydanlegg. Jeg skyver spakene opp og får akkurat det man vil ha ut.

Det var Lasses far som i det små drev med lydutleie for 17. mai-arrangementer og slikt. Lasse tok fire års økonimiutdannelse, som har kommet godt med i egen forretningsdrift.

– Det er veldig mange som er forsvunnet på disse årene, så den utdannelsen har nok hjulpet litt. Jeg har aldri gått konkurs og kommer aldri til å gjøre det, slår Lasse bastant fast.

32 år etter starten av Norstage på det sene 80-tallet ser Lasse seg tilbake på mange begivenhetsrike år.

Han kunne skrevet en bok, men det er ikke sikkert alle historiene om hva han har opplevd tåler offenlighetens lys, sier han halvt på spøk, halvt på alvor.

Detaljutsnitt av en EM Acoustics høyttaler. Foto: EM Acoustics.Foto: John Berge, Scenemagasinet.no ©

 

Det store gjennombruddet kom da Lasse fikk jobben for å skru lyden til Jørn Hoel, som slo igjennom for fullt i samme periode. Det ble en heltidsbeskjeftigelse i flere år. På det meste hadde Norstage ni biler på turnéer (1992), men så sa det full stopp for turnébransjen da de femten-tjue største scenene alle fikk faste installasjoner. Norstage har hele tiden tenkt nasjonalt, og delvis nordisk og britisk. Lasse har jobbet i London og var nylig i København. Det er også mange oppdrag på Østlandet. – Haugesund er en fin by å jobbe fra. Det er rimelig husleie. Turen over fjellet er rask eller jeg tar fly og har en bil stående på Østlandet med utstyr over vinteren.

– Hva er ambisjonene videre?

– Vi skal ikke bli så mye større, men vi skal vokse på salg, sier Lasse og smiler bredt.

Vil du lese de store, grundige artiklene først av alle? Abonner på den trykte utgaven av magasinet:

Denne artikkelen sto opprinnelig på trykk i nr. 5-2019 av SCENEMAGASINET. Bestill abonnement her!

TIPS OSS! Vil du at vi skal skrive om deg, ditt firma, dine produkter, dine ansatte, dine prosjekter? Vi er avhengig av tips. Send oss et tips her! 

ANNONSE

Si din mening om denne artikkelen

kommentarer

Powered by Facebook Comments

Du vil kanskje også like