BEDRIFTSBESØK

En helt ny start for Eventim Norge

Marcia Louise Titley leder Eventim Norge AS. Foto: John Berge, Scenemagasinet.no ©

OSLO: Venuepoint er historie. Nå er det Eventim for alle pengene.

– CTS Eventim er Europas største og ledende billettleverandør og har appell til hele markedet, det være seg kulturhus, festivaler og scener, mener Marcia Louise Titley, leder Eventim Norge AS.

ANNONSE FRA NNNN:

Titley overtok ledelsen for det norske selskapet i januar 2018, og vinteren 2019 var selskapet på plass i nye lokaler i Oslo sentrum, etter å ha flyttet ut av Egmont-huset i Nydalen i hovedstaden. En naturlig prosess, da CTS Eventim høsten 2018 kjøpte 100% av Venuepoint – et tidligere Egmont-eid selskap.

I Norge og Sverige heter det nye selskapet Eventim, mens Danmark beholder sitt kjente merkenavn, Billettlugen.

Det er ikke bare navneskiftet som har skjedd. Hele billettsystemet er nå endret. Det vil si at det gamle Venuepoint-systemet er utfaset til fordel for Eventims eget system. Innen sommeren 2019 skal alle de norske kundene være over på det nye.

Noe av det viktigste selskapet har gjort den siste tiden er å kartlegge behovene for de norske kundene, hva de liker og ikke liker med det gamle systemet og hva som trengs av tilpasninger i det nye. Eventim anno 2019 byr på mye mer funksjonalitet enn Venuepoint, poengterer Titley. Blant annet er det nå enklere å selge «totalpakker» av produkter og få en bedre tilpasset kjøpsprosess. Det er også fleksibilitet innenfor abonnement og sesongkort.

– Tilbakemeldingene så langt har vært utrolig bra, forteller Eventim-sjefen og viser Scenemagasinet rundt i de nye lokalene. – Nå er vi sentralt plassert i Oslo sentrum, med nytt navn og merkevare. Nå skal vi bygge opp Eventim. Det er fantastisk å se en så positiv respons i markedet.

Eventim-sjefen ser det som et stort pluss at selskapet har mange ansatte på den norske avdelingen, dermed kan man både være lokal og internasjonal.

– Samtidig har vi support fra våre svenske og danske kollegaer, samt mer enn 20 land i verden. På denne måten er vi svært nær det lokale markedet og kan tilby de beste løsningene i hele Europa for å sikre de mest optimale tjenestene og den beste opplevelsen til billettkjøperne, hevder hun.

Teamet: fra venstre: Trine Brenna (Inhouse konsulent), Ragnhild Solberg (markedsansvarlig ), Camilla Tyldum (Key Account Manager), Marcia Louise Titley (daglig leder).

 

I Norge har gamle Venuepoint, og nå altså nye Eventim, tradisjonelt sett hatt flere kulturscener og kulturhus, mens man i Sverige og Danmark har mer flerbruks spillesteder og festivaler. Blant de norske kundene finner vi Folketeateret i Oslo, Festspillene, Den nasjonale scene i Bergen og Olavshallen i Trondheim. Eventim har også avtaler med salg av TV-show for Nordisk Film TV, The Oslo Company og Free Mantle Media. Det er 400 kulturinstitusjoner i Europa som bruker Eventim-systemet.

Billettleverandørmarkedet har flere aktører: Veteranene i DX, nykommeren TIX, samt selskaper som Ticketco, Hoopla, Tikkio og Billettservice.

– Det er fint at det finnes såpass mange ulike billettplattformer, for det perfekte billettsystemet er ennå ikke laget, sier Marcia Louise med et smil.

– For noen er en «self service»-løsning grei. Vi ser at mange kunder har behov for kundeservice, at selve forbrukeren som kjøper billettene av og til trenger hjelp, enten det skjer via chat, Facebook eller at de ringer. Dette tilbyr vi.

Eventim-sjefen er opptatt av å være ikke bare en billettsystemleverandør, men også en partner som skal hjelpe arrangørene med å selge mer billetter, å skape blest om arrangementene og gi råd om markedsføring. Pr. våren 2019 har Eventim over 60.000 kunder som har sagt ja til å motta nyhetsbrev fra selskapet, og ergo deres kunders kunder.

– Med Eventim som billettleverandør får man en partner som virkelig forstår liveunderholdningsbransjen, som kan bruke den kunnskapen og erfaringen til fordel for våre kunder, hevder den entusiastiske norske Venuepoint-sjefen.

– Vi mener vi har et billettsystem som er utviklet etter bransjens behov, basert på vår erfaring som både spillestedseier og promotør. Innspill fra kundene er så klart også en viktig del av utviklingen av systemene, men siden Eventim driver egne steder, har vi en spesiell forståelse for daglig drift, sier Titley.

– Hva blir viktig fremover?

– Å bygge merkevaren vår i Norge, overfor kulturhus, festivaler, spillesteder og museer. Billettmarkedet er stort. Vi tilbyr mer enn en plattform – vi skal hjelpe kundene på en rekke områder i verdikjeden til å selge flere billetter!

ANNONSE
Si din mening om denne artikkelen

kommentarer

Powered by Facebook Comments

Du vil kanskje også like