LEVERANDØR

En konstellasjon for fremtiden

Asle Nilsen (t.v.), Head Of Pro Audio og Jan-Inge Ingebrigtsen, daglig leder i Bright Norway AS inne i lokalene i Oslo sentrum. Foto: John Berge. ©

OSLO: – Ja, Constellation koster mer enn de andre systemene, sier Asle Nilsen, Head of Pro Audio hos Bright Norway AS, og mener det er gode grunner til det.

– Etter min mening har Constellation betydelige fordeler i forhold til konkurrerende system, og tatt prisen på slike systemer i betraktning, kan det være dumt å bruke mye penger på noe som ikke vil fungere optimalt, sier Nilsen.

ANNONSE FRA NNNN:

Han forteller at Constellation er et kompromissløst system.

Hver eneste sal/rom er unikt og derfor er hvert eneste system designet og skreddersydd for kundens og rommets behov. 

Constellation er ikke en enkel effekt, der lyden samles på et antall mikrofoner og deretter returneres til rommet via et digitalt etter-klangssystem.

I stedet bruker Constellation et relativt stort antall mikrofoner, høyttalere og uavhengige kanaler for å fange lyd gjennom lokalet og faktisk forandre rommets akustiske egenskaper. Constellation bruker også mange uavhengige kanaler for å oppnå lange Early Decay Times (EDT), som er avgjørende for god akustikk. Ved å øke systemforsterkningen reduseres absorpsjonen av de omkringliggende flater effektivt, og øker resonansen til sal og scenen.

Tidlige refleksjoner (Early Reflectins, ER) for utøvere er svært viktig. Kontrollerte og godt fordelte tidlige refleksjoner er grunnleggende for god akustikk, og Constellation blir ikke levert uten ER-prosessor.

Det store antallet mikrofoner, høyttalere og uavhengige kanaler på scene og i sal, gir et utall muligheter og stor fleksibilitet. Constellation leveres av det amerikanske firmaet Meyer Sound, basert i Berkeley i California.

De har selvsagt solide referanser internasjonalt, blant annet Svetlanov Hall i Moskva, San Francisco-symfoiniens SoundBox og Jazz på Lincoln Center i New York.

Asle Nilsen (t.v.), Head Of Pro Audio og Jan-Inge Ingebrigtsen, daglig leder i Bright Norway AS inne i lokalene i Oslo sentrum. Foto: John Berge. ©

Meyer Sound har verdens ledende fagpersoner på denne type systemer, og installasjon av alle Constellation systemer blir overvåket av eksperter som Roger Swenche, Senior Scientist PhD, og kalibrert og tunet av Grammy-vinneren John Pellow. Sammen med Brights norske team utgjør dette den beste kompetansen og erfaring i landet på denne type systemer, mener Bright Norway.

Nilsen beskriver interessen for etter-klangssystemet Constellation som «økende og stor.» Et aspekt er selve prisen, et annet var en skepsis i markedet. Men det sies jo at «seeing is believing». I dette tilfellet dreier det seg om «hearing is believing».

– Vi begynte med dette aktivt for snart ti år siden, forteller Asle til Scenemagasinet.no.

Bright Norway tok med seg potensielle kunder til Tallinn i Estland i 2010 og demonstrerte systemet der.  Motstanden mot elektronisk akustikk, var stor blant beslutningstagerne i kulturhus, operahus, konserthaller og ikke minst hos musikere. – Men nå er det en betydelig endring i holdningen hos en rekke fagfolk i bransjen, som nok kommer til å endre mye i fremtiden, tror Asle Nilsen.

Først i 2014 ble den første norske installasjonen en realitet, da Fosnavåg kulturhus valgte Constellation. Med hjelp av støtte fra næringslivet ville man i Fosnavåg lage et flerbruks hus som hadde det ypperste av alt.

Den norske pianisten Leif Ove Andsnes ble veldig begeistret etter å ha prøvd ut Constellation på Sunnmøre. Han valgte derfor også systemet da han startet Baroniet Rosendal Kammermusikkfestival på sensommeren 2016. Der klarte man å gjøre en tidligere låve, kalt Riddersalen, om til et optimalt akustisk lokale for kammermusikk. «Jeg måtte virkelig revurdere mange av mine oppfatninger da jeg erfarte Constellation første gang. Det åpnet mine øyne og ører. Da jeg hørte hvor perfekt det låt og hvordan akustikken kunne bli transformert sa jeg til meg selv at dette er fremtiden,» uttalte den verdensberømte pianisten.

Asle Nilsen sier at «kampen ennå ikke er over» med hensyn til å overtale, bevise og overbevise om hvor riktig et slikt system vil være for mange kulturhus. Nilsen mener det er en fordel at det er flere aktører på banen og ønsker alle – som har et genuint ønske om å flytte noen grenser i forhold til konvensjonell akustikk – velkommen.

– Om man ønsker at et rom skal brukes til mer enn én type aktivitet, er løsningen et elektronisk etterklangsanlegg. Et rom kan da passe til konserter, teater, konferanser, musikal, film, opera og klassisk musikk.

Bright Norway har mange potensielle kunder på blokken, og ja, flere har bedt om design og et uforpliktende pristilbud. Men, selv om systemet er komplisert, er det enkelt i bruk. Et tastetrykk og rommets akustiske egenskaper er endret, lover Asle Nilsen.

FAKTA OM CONSTELLATION: Constellation Acoustic System

Produsert av Meyer Sound. Levert av Bright Group  

Nettside: www.brightgroup.no

Referanseprosjekter Constellation:
Fosnavåg kulturhus (oktober 2014)
Kongsberg musikkteater (november 2015)
Riddersalen, Baroniet Rosendal kammermusikkfestival (juli 2016)
Peer Gyntsalen (lillesalen), Grieghallen (september 2016)
Nasjonalmuseet (2020)

ANNONSE
Si din mening om denne artikkelen

kommentarer

Powered by Facebook Comments

Du vil kanskje også like