ARRANGEMENT

Ett års forberedelser til fem festivalkonserter

På vei ned flytrappen … Sebastian Ekeberg er mannen med planene!

FORNEBU: Ingenting var overlatt til tilfeldighetene da rapduoen Karpe gjennomførte fem storslagne festivalkonserter sensommeren 2019.

Datoen er 1. august 2019 og Scenemagasinets to utskremte befinner seg i H3 Arena, på andre siden av veien for atskillig mer kjente Telenor Arena.

I H3 Arena er et tjuetalls menn i sving med å rigge og forberede til Karpe-konsertene. Alt er veldig hemmelig, og hysj-hysj, da man vil at publikum skal overraskes og kunne glede seg over et friskt og nytt sceneshow.

– Det å være her en hel uke vil sikkert mange kalle luksus, men når vi skal på de største festivalene, da vil vi ikke ha noen overraskelser, sier Sebastian Ekeberg fra Bary, som er Karpes turnéleder, produksjonsdesigner og produsent.

– Det er første gang vi øver her i H3 Arena. Vi innså tidlig at festivalkonsertene blir så komplekse at dette kunne vi ikke gjøre i mindre skala, for eksempel på Parkteateret. Tidligere har vi hatt mer fokus på lyd, og programmert lys med visualisering, men å øve her, i denne hallen, gir det en mer realistisk setting.

Les også:

Karpe griper 20-årsjubilanten Øyafestivalen foran 19.000 publikummere

Unikt lydsystem for Karpe

 

Karpe Diem – Magdi Omar Ytreeide Abdelmaguid og Chirag Rashmikant Patel – under en konsert i Oslo spektrum i 2013. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix.

Sebastian Ekeberg har jobbet med Karpe i ti år, siden 2009. Da var Morten Bakke, en av Bary-gründerne, lydmannen til gruppen. Da, som nå, besto den av Chirag Rashmikant Patel og Magdi Ytreeide Abdelmaguid – pluss en DJ. Etter mange år med denne besetningen var Morten lei, og ga duoen et ultimatum: Enten finner dere et band eller en ny lydmann. Han introduserte gutta for Something Sally og det ble full klaff. Plutselig var de sju personer på scenen.

Sebastian fikk turnéleder og lysteknikkjobben, og det har utviklet seg «ganske mye fra den gang», konstaterer han ydmykt. Karpe har gjort store turnéer over flere perioder nå. Ikke minst de tre store konsertene i Oslo Spektrum i 2016, som ble filmet og ble til filmen Adjø Montebello i 2017. Våren 2019 dro de på klubbturné med scenen i midten av konsertstedene. Dette var en sirkulær scene – midt ute i salen for vokalistene, og plattformer fordelt rundt i lokalet med musikerne.

– Publikum visste ikke hvor de gode plassene var, det gjorde det rått og nært, sier Sebastian om klubbrunden, som Scenemagasinet skrev grundig om tidligere i 2019.

Under sensommerens festivalkonserter fikk publikum oppleve en scene som strakk seg utover folkehavet, og hvor en god, gammeldags flytrapp også var en viktig rekvisitt. Ikke dumt da – å øve på det hele i en nedlagt flyhangar på Fornebu i Bærum kommune.

– En slik omfattende designprosess involverer Karpe i stor grad. Vi har hatt kreative møter og reiser for å planlegge og se på ting og holdt på over ett år med dette, forteller turnélederen.

Sebastian Ekeberg fra Bary (bak) og Hans-Christoph Wernersen fra H3 Arena. H3 Arena er et eventlokale på Fornebu i en gammel flyhangar. De hevder de er «perfekt for mange arrangementer, blant annet kickoffs, julebord, tv-produksjoner og messer.»


– Hva er de største utfordringene med å sy sammen en festivalkonsertrunde som denne?

– Min største oppgave i planleggingsfasen er å vurdere idéer opp mot de rammene vi har til rådighet på hver festival. Vi er bare en av mange artister på scenen den dagen, så våre idéer må være så gjennomarbeidet at vi kan gjøre om festivalens scene til vår i løpet av en 50 minutter lang «changeover». Alt må detaljplanlegges. Vi endte opp med 17 personer i teknisk crew på denne turnéen. Reisefølget er på totalt 35 personer.

Profesjonelt utstyr og et helt team av erfarne teknikere sørger for å levere topp resultat.


– Si mer om det komplekse med produksjonen!

– Det er en svært kompleks produksjons hvor alt må klaffe. I tillegg til musikk, lys, pyro, video og live kameraer er det skjermer som går opp og ned og scene-elementer som beveger seg underveis i konserten.

Festivalkonsertene hadde en avansert kamera- og bildeproduksjon, utført av Rebell Produksjonsbyrå, flammer fra Pyroteknikk, og Espen Husby fra Showlab på PA-lyd og Simon Eraker fra Sonic Cuty på monitorlyd, mens Lars Morten Larsen var lysdesigner.

– De involverte må ha fagkunnskapene i orden – og HMS ser bra ut her. Hvordan er det faglige nivået?

– Kompetansen er veldig, veldig høy. På slike prosjekter er vi avhengig av de beste folkene i alle ledd. Det fikk vi.

Lysdesigner Lars Morten Larsen (t.v.) slår av en prat med Sebastian Ekeberg fra Bary, som er Karpes turnéleder, produksjonsdesigner og produsent. – Vi begynner å få gode rutiner på hvordan ting skal settes sammen, og da gjør vi alt riktig og da kan det ikke gå galt, sier Larsen.

 

– Hva inspirerer deg og kollegene?

– Vi inspireres alle veldig av Chirag og Magdi. De overlater ingenting til tilfeldighetene. De er lydhøre ovenfor sine kollegaer og motiverer alle til sitt ytterste for å levere 110 %! At de velger å putte så mye hjerte, energi og midler i sine produksjoner motiverer en hver tekniker rundt dem! Deres enorme entusiasme for det hele, gjør at jeg bruker så og si hver eneste dag i året på dem.

Sebastian legger til at utleiegiganten Bary har et slagord og kjernetanke om å være artistens beste venn», og at dette ikke bare er ord, men konkrete handlinger.

– Vi er med og hjelper de i mange ledd, og løser utfordringer for de. Det er blitt slik at flere av artistene ofte har et nært forhold til uteleiefirmaene. Spekter har hatt en lang historie med å leie ut til artister og sammen med Bary er det nå mange artister i det nyfusjonerte selskapet. Flere av oss i Bary jobber mye bare med det, sier Sebastian.

Karpe i full sving på scenen. Foto: Michael Ray Vera Cruz Angeles.

 

– Hvilke andre grupper har samme ambisjonsnivå som Karpe i Norge?

– Sondre Justad brenner ekstremt for sine konserter og har masse flinke folk rundt seg. Slik blir det bra konsertopplevelser av! Nå som han har «runda» Norge, er jeg spent på hva Gabrielle og Cezinando finner på fremover. To artister med store ambisjoner og gode folk i ryggen! Jeg har en følelse av at vi vil se mye til de neste år. Skal man fylle store arenaer og festivaler i dag forventer nok dagens publikum noe mer enn før.

Karpes Numero Uno-mann mener at det altså er mange artister som jobber med å «gjøre ting stort».

– Det er flere og flere artister som bruker penger på produksjon. De lar den klassiske band-backdroppen bli igjen på øvingsrommet og satser mer på scenografi, lys og video. Behovet for å skille seg ut er blitt større og de tekniske virkemidlene flere. Innhold til skjermer er blitt et viktig element for mange artister, nå som festivalene plutselig stiller med enorme LED-flater.

Les også:

Karpe på ny turné i 2019

Punktum finale på Festningen i Trondheim for SAS PLUS / SAS PUSSY! 35 personer på landeveien. I to busser, og tre semitrailere. Foto: Michael Ray Vera Cruz Angeles.


– Hva er viktigst for gruppen når de er på scenen?

– Det viktigste for Chirag og Magdi er at alt går som det skal. De fleste av oss har jobbet mange år med gutta, så om noe går galt er de trygge på at vi håndterer det på best mulig måte. Vi har et publikum med høyt intensitetsnivå som gjør at vi har et veldig stort fokus på sikkerhet. Vi har en egen sikkerhetsansvarlig med oss på turné. Han er heter Martin Holmes og har enorm erfaring på området. Opp mot 100 personer trekkes over barrikadene under en Karpe-konsert pga skader og utmattelse. Vi har ved flere anledninger måtte stoppe konserten av sikkerhetshensyn. Via vårt intercom-system har vi da dialog musikerne for å gi beskjeder. De gir oss beskjeder om de ser noe, og vi kan holde de informert om situasjoner som oppstår underveis.

Les også:

Guttedrømmen til Morten Bakke ble til 100-millioners bedrift

 

Med på tur!

Utstyr fra Bary: 18,9 tonn med utstyr fordelt på tre semitrailere.

70stk. Martin Mac Aura XB
21stk. Robe MegaPointe.
22stk. GLP JDC-1
48stk. Martin VDO Atomic Dot CLD
16stk. Martin VDO Sceptron 10 1000
2stk. MA2 Light.
3stk. MA NPU.
4stk. MA 8port node.
6stk. Systemer med DMX over LK.
2stk. StageSmarts SmartPDU72.
6stk. Røykmaskiner.
2stk. Risere på ca. 25m2 tilsammen.
45m Pre-rigg trosser
1stk. Fibersystem Barnfind FOH > Scene.
1stk. Fibersystem mellom systemland innbygd i risere.
78kvm. Glux6 fordelt på 4 visningsflater; 1stk. 12x2m (Tak) 1stk. 12×3(tak) 2stk. 1,5x6m. foran risere.
13 enheter GreenGo kommunikasjonssystem.

Visste du dette …?

All internkommunikasjon med crewet og artistene foregikk med Green-Go-systemet.

Backingtracket ble avspilt fra Ableton Live.

Med øre for lyd:

FOH: Avid S6L 24C. McDsp plugins.

Monitor: A&H DM48 m/C1500. 6 x Shure Axient WL mics/WL gitar. 8 x Shure PSM1000/PSM900 IEM. 5 x Shure ULXD WL Bass/Akustisk Gitar

Mikrofoner: Artister KSM9HS: Chirag, Magdi, Emilie Nicolas og Unge Ferrari. B58: Isah og Arif.

Vil du lese de store, grundige artiklene først av alle? Abonner på den trykte utgaven av magasinet:

Denne artikkelen sto opprinnelig på trykk i nr. 5-2019 av SCENEMAGASINET. Den blir lagt som plussartikkel ila. kort tid.

Bestill abonnement her og få glede av en rekke fordeler når vi snart lanserer vår nye plusstjeneste!

TIPS OSS! Vil du at vi skal skrive om deg, ditt firma, dine produkter, dine ansatte, dine prosjekter? Vi er avhengig av tips. Send oss et tips her! 

ANNONSE

Si din mening om denne artikkelen

kommentarer

Powered by Facebook Comments

Du vil kanskje også like