BRANSJEORGANISASJON, KULTURHUS

Fagkonferanse i regi av foreningen Norske kulturhus i det høye nord

Styret i Norske kulturhus. Fra venstre: Ole Tobias Lindeberg (Oseana Kunst og Kultursenter – styremedlem), Rolf-Cato Raade (Stormen konserthus – styreleder), Andreas Gilhuus (Kulturhuset Bølgen – styremedlem), Mette Killingmoe (Askim kulturhus – styremedlem), Nina Hodneland (daglig leder i Norske kulturhus) og Marit Glimstad (Olavshallen – nestleder). Foto: John Berge, Scenemagasinet.no ©

25-årsjubilanten Norske kulturhus samler kulturhussjefer og leverandører til fagkonferanse hos Stormen konserthus i Bodø og Lofoten kulturhus i Svolvær.

Norske kulturhus – tidligere kjent som Norsk kulturhusnettverk – pleier å ha halvårlige fagkonferansen ulike steder i landet.

Årets første konferanse skjer fra 13. til 15. mai 2019.

Det spesielle med fagkonferansen er også at det blir en reise underveis, med hurtigruten, ned til Lofoten – med MS Trollfjord.

Avtroppende styreleder i medlemsorganisasjonen Norske kulturhus, Rolf-Cato Raade, er også direktør for Stormen konserthus, og dermed spesielt glad for å både feire jubileum og kunne takke for seg som leder på hjemmebane.

Rolf-Cato Raade forteller at kulturhusene nå er opptatt av mange ting, som vanlig, men spesielt det det nye skattereglementet, sikkerheten ved kulturhusene med mer fokus på beredskapsplan, og dette med innholdet på de ulike husene.

– Hva skal kulturhusene vise: hvilke forestillinger og tema skal man ta opp. Det er tid for etisk refleksjoner, blant annet etter foredragsturnéen til Joshua French, som skapte debatt i lokalsamfunnene. Dette vil vi som forening løfte opp som tema, men ikke ta standpunkt til. Herunder drøftelse av kontraktene med de som er på husene som artister og foredragsholdere. Kan man f.eks. kansellere noe om man ikke liker tema eller artisten opptrer uetisk, sier Raade i en samtale med Scenemagasinet.no.

Stormen konserthus’ direktør, Rolf-Cato Raade, er styreleder i Norske kulturhus. Foto: John Berge, Scenemagasinet.no ©

SEMINARER

Her er noen av temaene som tas opp:

Benedicte Kilvær Eilertsen, salgs- og markedssjef, og Synne Marie Tømmerberg, markedskoordinator ved Stormen Konserthus serverer innblikk i hvordan Stormen markedsfører seg.

Morten Chr. Jakhelln har i flere år vært styreleder i Nordland Musikkfestuke og for Bodø Kulturhus som underveis ble gjort om til Stormen Konserthus. Hør han fortelle om hvordan Bodø har fått en plass på kartet som anerkjent kulturby.

Norske kulturhus fyller 25 år. I den anledning rettes blikket «innover» og man legger opp til presentasjon av seks ulike temaer som er vesentlige for driften av kulturhus både nå, og i tiden fremover.

FAGLEVERANDØRER

De som er med på konferansen i Bodø er følgende firma:

Ambio, Atendi, Bright, Bary, Cowi, DX, LydRommet, Skeie, Soundware, tix.no, Yesplan, WSP, Breakfast og 07 Media. Av disse er fire nye bransjemedlemmer i Norske kulturhus-foreningen: Ambio, Soundware, Brakfast og WSP.

Flere av disse skal holde foredrag om ulike tema.

PS! Neste fagkonferanse skjer hos Bølgen kulturhus i Larvik 10. og 11. september 2019. Her er også teknisk ansatte ved kulturhusene invitert og det blir trolig enda flere leverandører til stede.

Leverandørene «mann og kvinner av huse» for kulturhuskonferansen

Nå får teknikerne mer fokus på fagkonferansene

ANNONSE

Si din mening om denne artikkelen

kommentarer

Powered by Facebook Comments

Du vil kanskje også like