FIRMAPRESENTASJON, Ukategorisert

Fleksibel akustikk – slik en danske ser det

Det er lagt vekt på i utviklingen av Evoke at arkitektene kan sette sitt preg på salen.

Ideell akustikk for enhver type musikk. Det har vært målet til akustiker Niels W. Adelman-Larsen, som nå lanserer sitt mest fullkomne produkt, Evoke.

Adelman-Larsen (f. 1965) driver Flex Acoustics, og har solid bakgrunn for sine produkter. Han har studert lydteknikk, med spesialisering i studio kontroll rom akustikk, og har selv vært jazz- og rock-musiker med over 1.500 konserter bak seg, som han gjennomfører i årene 1990 til 2016.

– Jeg har vært så heldig å få spille med fantastiske musikere, over min egen standard, blant annet Doug Raney, Esbjörn Svensson, Fredrik Lundin og Josefine Cronholm. Jeg har også jammet med Joshua Redman flere ganger og også Pat Metheny! sier den entusiastiske dansken.

Alle årene som artist gjorde ham enda mer nysgjerrig på hvordan akustikken påvirket ham som utøver på alle de stedene han spilte.

– Det var stor forskjell om jeg nøt konserten eller ikke, basert på lyden i salen. Jeg ble også bevisst på at dette også påvirket publikum. Musikere vil jo for alt i verden bare underholde de i salen, og det er synd hvis det ikke lykkes optimalt.

De siste femten årene har han gått i dybden på sin akustikkforskning, og funnet ut hva som gjør konsertsteder best mulig for sjangre som jazz, pop, rock med flere.

Han gløder når han snakker om lyd.

– Å fikse problemet med «dårlig akustikk» handler ofte om «uhensigtsmessig akustikk», da en sal ofte har OK akustikk til et eller annet formål – men sjeldent til det formålet som forgår i salen akkurat der og da. Og det synes jeg faktisk jeg har oppnådd nå. Så vil jeg kanskje oppfinne noe annet godt for verden. Kanskje noe innen varig energi, eller bare spille jazz igjen!

Niels W. Adelmat-Larsen.

Før Evoke nå ble lansert har Flex Acoustics produktene aQtube og aQflex. aQtube er oppblåsbare, midlertidige lydabsorbenter, mens aQflex er et permanent installert variabelt akustisk produkt plassert i taket. aQflex og aQtube ble lansert i 2014.

– aQflex henger på steder som operaen i Dubai og Nittedal Kulturhus i Norge med god effekt, forteller Niels W. Adelman-Larsen.

– Det ser ut som tubene er for å skape romfølelsen på stadioner, f.eks?

– Det ble brukt 6.000 m2 aQtube til Eurovision 2014 i København. Det er riktig at aQtube også kan minske volumet i en hall hvis de plasseres tett sammen. Så er ikke kun bass-absorberingen som er positiv, men også det at volumet minskes, hvilket i seg selv reduserer etterklangstiden, også i bassen som er så viktig at få kontrollert til forsterket musikk.

Evoke –hevder Flex Acoustics-gründeren –er det mest variable og fleksible akustikk-teknologiske produktet til nå. Systemet består av flere moduler som kan settes inn i vegger og tak.

– Kan du beskrive mer hva Evoke består av av materialer?

– Evoke er laget av stål. Det kan settes en tre-front på. Vi vil også på sikt gjerne lage den i tre/MDF.

– Hvordan fikk du ideen til Evoke?

– Det var mange års interesse for problematikken. For å tilpasse salens akustikk til det formål som foregår på et gitt tidspunkt, må vi frembringe en teknologi som er så kraftig at dette lar seg gjøre. Og her er Evoke evt. i kombinasjon med aQflex den eneste løsning som i hvertfall som jeg kjenner til.

– Men det finnes jo ulike etterklangssystemer – Constellation, Yamaha AFC3|4, Vivace/Vivello?

– Jeg vil helst unngå at dømme andre teknologier. Men jeg kan si følgende. Disse systemene er fremragende hvis der ikke er en akustikk, for eksempel utendørs konserter med symfonisk musik. Men hvis det er en bygning, en sal, så er det akustikk der, så hvorfor nøye seg med kunstig elektronisk romklang, når man nå kan få riktig akustikk? Er det ikke litt som å be en konsertpianist om å spille aftenens repetorar på et el-klaver i stedet for på et flygel? Salens akustikk er jo en forlengelse av musikerens instrument. Skal man stoppe kommunikasjons-kjeden mellom musiker og tilhører – og erstatte den med elektronikk? Vil musikeren elske den løsningen fremfor god, riktig akustikk?

Niels W. Adelman-Larsens forskning er benyttet til «Akustiske kriterier for rom og lokaler til musikkutøvelse», og han har skrevet boken Rock and Pop Venues – Acoustic and Architectural Design. Hans studier viser at for at en musikkhall skal fungere optimalt for pop og rock, så må etterklangstiden være bare 50 prosent av det den er for lydsvak, ikke-forsterket, akustisk musikk som for eksempel kammermusik. Klangen bør ikke minskes for høye frekvenser fordi publikum og luften i rommet absorberer mye av disse.

– Hvis for mye av de høye frekvensen absorberes blir det en kjedelig lydopplevelse. Når spillevolumet øker, øker de høye frekvensene både for vokal og gitar spesielt. Hvis ikke hallen responderer på dette, kan verken artistene eller publikum få den følelsen. Derfor føler mange musikere at de spiller i uresponsive haller, som å spille mot en pute. Musikk handler om følelser og de utvikles ikke med tam akustikk, sier Adelman-Larsen. – Derfor er det så viktig å få akustikken riktig, slik at magien kan skapes mellom utøvere og publikum.

Hele poenget med Evoke, påpeker dansken, er å reduserer etterklangstiden med 50 prosent for de lave frekvensene, slik at det ikke blir «rommel» på rock/pop-konserter, men samtidig absorbere mindre høye enn lave frekvenser for å skape en mer vibrant, magisk lyd.

ANNONSE

Si din mening om denne artikkelen

kommentarer

Powered by Facebook Comments

Du vil kanskje også like