KORONAVIRUSET
Enda større betalingsvillighet for musikk-strømmetjenester i koronatiden
Det går frem av The Polaris Nordic Digital Music Survey 2020, som er en stor, nordisk undersøkelse om digital musikkbruk utført for de tre nordiske rettighetsorganisasjonene norske TONO, danske Koda og finske Teosto.
– Det har blitt spekulert i bransjen både i Norge og internasjonalt om hvordan korona-situasjonen har påvirket musikklytting på strømmetjenester. Nå har vi svaret. Vi ser en svak oppgang i musikklytting, og vi er glade for å melde at det faktisk er flere som betaler for et musikkabonnement enn det var før pandemien, sier Willy Martinsen, kommunikasjonssjef i TONO.
Ifølge Tonos pressemelding viser tall fra april 2020 blant annet at 58 prosent betaler for en musikktjeneste, noe som er en økning på to prosent fra årsskiftet. Nordmenn bruker i gjennomsnitt 3,6 timer per dag på å strømme musikk – noe som er mest av alle landene i Norden.
– Det vi ser er at betalingsvilligheten går opp signifikant i de aldersgruppene som fra før hadde flest brukere av betalte musikktjenester, men det er også oppgang generelt, sier Martinsen, og viser til at det særlig er aldersgruppen 18–29 år som har tatt fram betalingskortet, sier Martinsen.
Men også flere nordmenn i alderen 30–39 år, og over 50 år, har i større grad betalt for strømmetjenester etter at pandemien startet, rapporterer Tono.
-
PRO AV-PRISEN3 måneder siden
Hvem mener du er den beste leverandøren i landet?
-
NYTT OM NAVN3 måneder siden
Nyheten om Øystein «broke the internet» (+)
-
FIRMAPRESENTASJON2 måneder siden
Lars gir seg ikke – «still going strong» etter snart 40 år (+)
-
LEVERANDØR3 måneder siden
ENORM ØKNING FOR TO GRÜNDERE (+)
-
AV-FIRMA2 måneder siden
Fire firma kjemper om å bli Norges beste videoinnstallatør (+)
-
NYTT OM NAVN3 måneder siden
Nå satser det norske AV-firmaet på egenutviklede varer (+)
-
NYTT OM NAVN4 måneder siden
Her er den nye SPECTRE NUMBER ONE (+)
-
MESSE3 måneder siden
Bransjen valfartet til rekordartet ISE 2024 (+)