NYTT OM NAVN

Folk i kulturhus: Martin Gundersen

Martin Gundersen er kulturhusleder for Brygga kultursal Halden. Foto: Ingar R. Henden.

Bli bedre kjent med kulturhussjefen ved svenskegrensen som liker å tenke utradisjonelt og jobbe utenfor boksen!

Martin Gundersen. Foto: Ingar R. Henden.

ANNONSE FRA NNNN:


Navn:
Martin Gundersen
Født: 28.01.1974
Stilling: Leder, Brygga kultursal i Halden
Tid i bransjen: Siden 1.mai 2013
Facebook: facebook.com/bryggakultursal
Instagram: https://www.instagram.com/explore/tags/bryggakultursal/
Twitter: https://twitter.com/bryggakultursal

Utdanningsbakgrunn:
Tysk grunn- og mellomfag, Høyskolen I Østfold
Ex.phil Uio
Filmvitenskap grunn – og mellomfag, Høgskolen i Lillehammer
Estetisk og visuell kommunikasjon grunn- og mellomfag NTNU
Kunst- og kulturformidling Høgskolen i Telemark

Yrkesbakgrunn:
Kinosjef Aladdin Kino Halden 97-02
Markedsansv og AD Det Norske Blåseensemble 2003-2011
Brygga Kultursal 2013-2017

– Hvordan havnet du i kulturhusbransjen?

– Jeg søkte på stillingen og fikk den basert på tidligere innsats og erfaring!

– Hva kjennetegner ditt kulturhus?

– Bredde for alle. Vi er en kultursal uten b-scene og produksjonslokaler. Vi er fleksible med ulike løsninger, bl.a mobilt amfi som gjør det enkelt å endre fra sitteplasser til ståkonserter. I tillegg todelt scene som gir mange muligheter. Publikum er alle alder, men primært 35 til 75 år ift. statistikker. Vi har tre årsverk, to teknikere og meg, samt timeansatt foajepersonell.

– Hvor ligger forbedringspotensialet til ditt kulturhus?

– Vi er meget godt synlige, men kan bli enda mer synlige. Her er vi i gang med en prosess som inkluderer audiovisuell teknikk i foaje og andre steder.

– Hva er det beste med ditt kulturhus?

– Beliggenheten i bykjernen, der alle innbyggerne og turistene kommer på grunn av restauranter, havna, torget og livet generelt, men også at vi ligger i en akse mellom Gøteborg og Oslo, ti minutter unna E6. Det gjør oss attraktive som turnésted for mange.
– Har dere noen planer videre mht. oppgradering?

– Ja, vi har akkurat fått to millioner til oppgradering av scenelyset. Vi bytter ut til LED-rgb og CMY-lys. Dette prosjektet skal være ferdig før høstsesongen tar til. Det hadde vært fint med en ekstra liten sal til mindre og mer intime arrangementer, men det lar seg ikke gjøre rent fysisk. Et skikkelig kulturhus er drømmen, slik at alle våre planer kan få plass, og at alle amatørkonstellasjoner som vil inn hos oss faktisk får muligheten.

The Hooters på scenen i Haldens kulturhus. Foto: Ingar R. Henden (Gjengitt med tillatelse.)

– Hva er du mest interessert i hva gjelder kulturtilbudene dere selv tilbyr på huset?

– Konserter. Liker mye variert musikk og syns det er viktig å utvide egen horisont for å kunne tilby stadig økt bredde til publikum der ute.

– Foruten tilbudene på huset: hva slags kulturtilbud benytter du deg av i andre sammenhenger?

– Jeg går på andre konserter i byen, er glad i gallerier, museer, foto og teknologi, men får sjelden tid til å utforske denne delen av kultur enn så lenge. Men det kommer på sikt. Vi jobber tett med fire andre utesteder i byen, har møter og utfordrer hverandre på idéer, og da er det naturlig å besøke disse stedene for å oppleve resultatene.

– Hva gjør du for å reklamere for kulturhuset ditt?

– Vi kjører massivt på i sosiale medier, primært Facebook som er verdens største avis og som nå 3,2 millioner nordmenn leser nesten daglig. Vi er også på Twitter og Instagram, har fysiske magasiner og benytter også en del fysiske bannere i bybildet. Disse legges godt merke til. Vi har også inngått samarbeid med mange dagligvarekjeder og hengt opp plakatrammer ved inngangene. Det ser pent ut og vekker oppmerksomhet. Det er god reklame for prisen av noen fribilletter, og det fungerer veldig bra. Vi har også valgt å reklamere for andre arrangementer andre steder på vår egen Facebookside. Tanken er at vi med dette øker vårt egen nedslagsfelt og blir sett på som en seriøs aktør som vil folk vel. Vi ser nå at stadig flere spør om vi kan dele ting på vår side. Det er hyggelig og et godt bevis. Samarbeid øker fokus på din egen bedrift og det drypper på alle. Videre har vi tre faste fotografer som på frivillig basis tar bilder hos oss. De får knipse mot billetter. Avtalen er at vi har retten til å bruke bildene i alle sammenhenger vi mener er smart, og at de selv kan gjøre hva de vil med bildene også. De legger naturligvis ut i sine kanaler, og da øker fokuset på Brygga ytterligere. Vi får flotte bilder og noen av dem brukes av managementer i videre promoarbeid. En av våre fotografer hadde coverfotoet på Gaffamagasinet i høst og vant også beste feature.

Martin Gundersen. Foto: Ingar R. Henden.

– Hva gjør du helst når du skal slappe helt av?

– Da er det kun en eneste ting som gjelder: å dra på hytta – som også er i Halden, bare 25 minutter unna – men vekk fra byen hvor det er helt stille. På med slakkebukser, finne frem godstolen og chille maks! Fisketur, kanotur, leke med barna, gå turer og dra på oppdagelsesferd er også innebefattet i min chill-sone! Jeg drar også på egne fototurer for å knipse bilder til min instgramkonto. I det arbeidet finner jeg skikkelig ro.

– Hvilke av dine kommende arrangementer i 2017 gleder du deg mest til?

– Jeg ser frem til Midnight Choirs og Astrid S sine eksklusive Østfoldkonserter hos oss, men også Macca, CC Cowboys og The Real Group. I grunnen ser jeg frem til det meste, det handler om å se hvordan folk oppfatter vårt program, snakke med dem om opplevelsene og hele tiden forbedre seg selv. Vi må selge konstant, og kvaliteten må sitte i førersetet.

– Hvilke utfordringer står kulturhusbransjen overfor?

– Honorarnivåer og riderkrav er to viktige elementer å ha en bevisst forhold til. Her har NKN allerede gjort mye, og jobben fortsetter. Det er en kjensgjerning at en del artister blir for dyre for en rekke kulturhus. I tillegg kommer mange tekniske- og hospitalitykrav som gjør regningen høy. Det er jo trist. Det har vært en flott statlig holdning at kinofilmer skal kunne vises frem hos bygdekinoen, og tenk om det også kunne gjelde artister! Det vil nok også være en utfordring, og er sikkert det allerede, at en del steder er det tett i tett med kulturhus eller andre konsertsteder som kjemper om samme publikum. Da kan risikoen for å miste potensielle artister være stor. Vi ser det hos oss at det er mer utfordrende å få sikret seg større navn nå enn før med festivaler både i Fredrikstad, Sarpsborg og nå også Strömstad. To av våre ønskede artister spiller der, som medfører at vi mister dem hos oss. Det er også en utfordring at priser på billetter øker av nødvendighet fordi alt annet blir dyrere. Hvor går grensen for publikumsvillighet?

– Hvem imponerer deg mest i den norske kulturhusbransjen og hvorfor?

– Jeg syns at Olavshallen og Marit Glimstad har gjort en imponerende jobb de siste årene med sterkt fokus på digitale flater, at de inkluderer publikum i dette og at de bruker sosiale medier på mange og riktige måter. Resultatet er kjempeøkning I omsetning og besøkstall.

– Hva er din beste egenskap i jobben din?

– Å være kreativ og utradisjonell. Jeg jobber på tvers av mange vedtatte maler. Det er ingen grenser for hvem man kan samarbeide med. Man må bare være kreativ og tenke utenfor boksen.

– Hadde du hørt om Kulturhusmagasinet før du fikk denne e-posten?

– Ja, på web.

– Har du noen ønsker for innholdet på Kulturhusmagasinet?

– Det er for tidlig å si noe om.

– Har du tips til hvem vi bør intervjue i denne spalten?

– Det blir så klart Marit og Olavshallen.

ANNONSE
Si din mening om denne artikkelen

kommentarer

Powered by Facebook Comments

Du vil kanskje også like