BRANSJEORGANISASJON, NYTT OM NAVN

Folk i kulturhus: Nina Hodneland

Nina Hodneland er daglig leder i Norsk Kulturhusnettverk (NKN). Her inne på Sentralen, et kontor- og arrangementshus i de gamle lokalene til Christiania Sparebank i Kvadraturen i Oslo. Foto: John Berge, Kulturhusmagasinet.no ©

Siden desember 2015 har medlemmene i Norsk Kulturhusnettverk hatt en heltidsansatt daglig leder som jobber for deres ve og vel. Møt Nina Marie Bjørka Moen Hodneland (39), som sier hun har drømmejobben!

Nina er ektefødt Oslo-jente, f. 22.07.1977, fra Lilleaker og bor nå på Røa i hovedstaden med sin kjære Levanger-mann Svein Erik Moen (som jobber hos Norsk forskningsråd) og deres to barn, jenter på hhv. fire og sju år.

Til daglig tituleres hun Nina Hodneland og er altså daglig leder i Norsk Kulturhusnettverk (NKN).

Det har vært ansatt folk tidligere i NKN, men Nina er den første heltidsansatte. Hun holder til på Sentralen i Oslo, et kontor- og arrangementshus i de gamle lokalene til Christiania Sparebank i Kvadraturen i Oslo. Sentralen eies og drives av Sparebankstiftelsen DNB og er et hus «for kulturproduksjon og samfunnsinnovasjon.»

Da Nina så jobben utlyst høsten 2015 reagerte hun sporenstreks.

– Det var drømmejobben, fordi det er en «litt av alt»-jobb og så er det spennende å jobbe med hele landet, sier hun til Kulturhusmagasinet.

– Det mest givende er å bli kjent med de ansatte på husene og få lov å se og formidle helheten av det som skjer på alle de 125 medlems-husene, legger hun til.

– Å jobbe for en medlemsorganisasjon, der har jeg min styrke. For eksempel er teknisk drift av et kulturhus ikke min sterkeste side, men jeg har jobbet som produsent for Kanonhallen på Løren i Oslo for en del år siden, forteller hun.

Nina Marie Bjørka Moen Hodneland er ektefødt Oslo-jente, fra Lilleaker og bor nå på Røa i hovedstaden med mann og to barn. Foto: John Berge, Kulturhusmagasinet.no ©

 

Sammen med styret har Nina i stor grad definert den nye jobben.

– Det mest utfordrende har vært å organiserere ettverket for fortsatt drift. Det er fordi det er et hav av arbedsmuligheter og hva man kan gjøre for nettverket og medlemmene, og det er én ting som stopper deg – økonomi. Så arbeidsoppgave nr. 1 er å sørge for at det ikke er bøygen.

Norsk Kulturhusnettverk (NKN) sin logo.

Norsk Kulturhusnettverk (NKN) ble opprettet i 1994 og stiftet i 1999. NKN har som oppdrag å synliggjøre, samordne og utvikle norske kulturhus sine ressurser og kompetanse lokalt, regionalt og nasjonalt. NKN organiserer i dag 125 kulturhus over hele landet. Nyeste medlem er Oslo konserthus, som ble med i mai 2017.

Nå fremover er NKN spente på om det blir nye, friske midler fra Norsk Tippings spilleoverskudd. Her fikk mann 6,25 millioner kroner tildelt i 2014 til pilotprosjekt med lokal og regional kultursatsing, kalt Kulturspirer.

Søknad for Kulturspirer 2017 og 2018 er oversendt Kulturdepartementet i henhold til gjeldene frister og kriterier. Avgjørelse om tildeling for 2017 vil foreligge i etterkant av Norsk Tippings generalforsamling 2017, der spilleoverskuddet for 2016 fordeles

For å sikre driften av NKN har kontigenten i 2017 økt til 12.000 kroner pr. medlem.

– Vi har fått tydelige signaler fra Kulturdepartementet at vi ikke kan forvente støtte til en medlemsorganisasjon, og det samme hos Klturrådet. Så nåløyet for å få driftstsøtte er minimalt, men det betyr ikke at vi ikke forsøker. Men nå har medlemmene selv sørget for at organisasjoen er oppe og står og Kulturspirer håper vi skal fortsette, sier Nina.

Norsk Kulturhusnettverks Nina Hodneland holder til midt i sentrum: i kontorfelleskapet Sentralen. Foto: John Berge, Kulturhusmagasinet.no ©

– Har du fått besøkt mange av medlemmene?

– Nei, dessverre. Drømmen er å dra på landsomfattende turné. Men jeg har besøkt noen av husene med Kulturspirer og på fagkonferansene våre har jeg truffet mange.

– Årets første fagsamling var i Olavshallen 20-21. mars 2017, med 120 påmeldte. De siste tre konferansen har vi økt fra 90, til 110 og nå 120. Så nå har vi nerver og press på å levere like bra til høstens konferanse i Stavanger!

Nina sier at norske kulturhus er veldig forskjellige. Noen er store, med 20-30 ansatte, mens andre har en til fem ansatte. Alle disse medlemmene skal få tilgang på NKNs verktøykasse, som blant annet består av utkast til kontrakter og medieovervåkningsavtaler.

– Lokalpressen er flinke til å skrive om husene, men mye av stoffet er ikke på nett, men kun på papir.

– Hva med rikspressens interesse?

– Det har vært svært god pressedekning i fjor sommer (2016. Red. anm.) vedrørende momssaken som alle i bransjen er opptatt av.

– For meg er det viktig å formidle hva kulturhusene gjør som helårsarrangører. Og å knuse myten om at kulturhusene står tomme. Kulturhusboomen har gitt oss en del nye fantastiske bygg. Sist år var det faktisk 13,6 millioner besøkende innom dørene på kulturhusene.

– Avslutningsvis må vi nesten benytte anledningen til å spørre om hva slags forventninger du har til Kulturhusmagasinet?

– Det er utrolig gledelig at noen ser på næringen som en helhet, så tommel opp for det. Det er velfortjent for husene. Å få et blikk utenfra, fra noen som ser bransjen utenfra og skriver både om det som er bra og dårlig. Som stiller de kritiske spørsmålene og som heier husene frem. Jeg håper også at det settes fokus på momssaken, som er så viktig for husene. At det er et fagbransjested håper jeg gir litt mer dypdykk, slik at det skrives om bransjen og ikke bare arrangementene.

Oslo Konserthus ble NKN-medlem nr. 125

Her er det nye styret i Norsk Kulturhusnettverk

FAKTA OM NINA HODNELAND

1. desember 2015 startet Nina Hodneland i den nyopprettede prosjektlederstillingen i Norsk Kulturhusnettverk (NKN) og er nå daglig leder i NKN.

Hun har ansvaret for daglig ledelse av Norsk Kulturhusnettverk og «Kulturspirer», NKNs satsning for «å styrke barn og unges vilkår for kompetanseheving».

Hodneland har over ti års erfaring som prosjektleder i norsk og internasjonal kultursektor, og har inntil nå jobbet i Transposition, et samarbeidsprogram mellom 12 kulturorganisasjoner i Norge og Vietnam. Hun har en mastergrad i kulturledelse fra University of Warwick, England.

 

SKJER DET NOE SPENNENDE HOS DITT KULTURHUS ELLER DITT FIRMA?
Tips oss om små og store nyheter!

ANNONSE

Si din mening om denne artikkelen

kommentarer

Powered by Facebook Comments

Du vil kanskje også like