BEDRIFTSBESØK

Håper på EAW-suksess

Fra venstre: Erik Østby (daglig leder), Michel Marchand (økonomisjef), Steinar Eikum (pro audio-ansvarlig), Nickolas Main Henriksen (keyboard og studioansvarlig). Morten Bjønnæs (salgssjef) og Morten Jensen (produktkonsulent) var ikke tilstede da bildet ble tatt.

OSLO: Det amerikanske høyttalermerket EAW (Eastern Acoustic Works) er et nytt agentur for EM Nordic. Selskapet håper å gjøre merket til en suksess også her til lands.

EM Nordic fikk Martin Audio-agenturet i 2001, men dette ble for tre år siden overtatt av Atendi.

EAW har EM Nordic nå fått etter at Arva Lydsystemer-avtalen gikk ut ved årsskiftet 2018/2019.

– Nå har vi et nytt sterkt høyttalermerke å jobbe med, som vil vil jobbe opp til å bli en suksess. Vi regner med det vil ta et par år, men vi har lyst til å gjøre det samme med EAW, som vi klarte med Martin Audio i sin tid, forklarer daglig leder Erik Østby.

Scenemagasinet er på besøk hos svenskeide EM Nordic, som i Norge har kontorer på Ensjø i Oslo, et steinkast unna Helsfyr.

EM Nordic ble startet av svenske Benny Englund i 1962. Pr. 2019 beskriver selskapet seg som en av «Nord-Europas ledende importører for eksklusiv distribusjon av musikkinstrumenter og Pro Audio-produkter.»

EM Nordics partnere består av flere enn 50 internasjonale leverandører/produsenter og ca 1.500 utsalgssteder. Hovedkontor og et 4.500 kvadratmeter stort varelager ligger rett sør for Stockholm, med lokale salgskontor i Danmark, Finland og Norge. Til sammen har selskapet flere enn 50 medarbeidere.

I Norge har EM Nordic vært til stede i 28 år, og har i dag seks heltidsansatte. I 2017 omsatte de for 36 millioner kroner. Firmaet er en ren importør/grossist, og selger varene via forhandlernettet. De har både musikk-instrumenter (MI) og Pro Audio.

Erik Østby anslår at MI står for 60 prosent av omsetningen, mens Pro Audio for 40 prosent. Pro Audio-avdelingen til EM Nordic kalles XL Audio.

Andre viktige varemerker for selskapet er amerikanske QSC, med en lang rekke forsterker- og høyttalerserier – og japanske Denon, med trådløse systemer, studiohøyttalere, miksere og forsterkere.

Innen MI er Marshall gitarforsterkere, Martin-gitarer og Korg keyboards store vare-merker for EM Nordic. Pga. færre butikker innen MI, og mer salg via nettet, dreier også EM Nordic seg mer over mot Pro Audio.

– Vi har alle de samme agenturene i nabo-landene. En fordel med å være nordisk er at vi har en bedre og bredere kompetanse. Vi har mye på lager i Stockholm og leverer raskere enn om vi var et lite norsk firma, forteller Erik Østby.

Alle de norske ansatte er musikere på hobby- eller semiprofesjonelt basis, og entusiasmen er stor. – Nye produkter er alltid veldig spennende, sier EM Nordic-sjefen, som nå ser frem til årets bransjemesser, hvor nyhetene vil florere.

LLB 2019: EM Nordic med fokus på EAW og QSC Q-SYS

 

ANNONSE

Si din mening om denne artikkelen

kommentarer

Powered by Facebook Comments

Du vil kanskje også like