FESTIVAL

Karpe griper 20-årsjubilanten Øyafestivalen foran 19.000 publikummere

Masse folk hadde møtt opp i amfiet på Øyafestivalen onsdag 7. august for å få med seg det britiske bandet, The Cure. Foto: Fredrik Hagen / NTB scanpix.

Alle billettene til alle festivaldagene ble utsolgte, men ingen så fort som Karpes. Men med nytt eierskap kan Øyafestivalen bli bedre på mye, ifølge festivalledelsen.

Årets festival foregår i Tøyenparken i Oslo fra 6. til 10. august.

Når rapduoen Karpe avslutter ballet 10. august, er det utsolgt på fjerde døgnet, opplyser PR-sjef Jonas Prangerød.

– Totalt antall enkeltbesøk på ukas Øya-arrangementer kommer nok opp i 100.000, sier han, vel vitende om at den tar 19.000.

– Vi har holdt igjen 100 billetter daglig for å prøve å bremse svartebørssalget. Jeg vet ikke om det har hjulpet, men det er iallfall et forsøk, tilføyer han.

The Cure under sin konsert i Amfiet på Øyafestivalen onsdag 7. august. Foto: Fredrik Hagen / NTB scanpix.

Selv om storheter som The Cure og Tame Impala har opptrådt, fikk ingen fart på omsetningen som osloenserne Magdi Ytreeide Abdelmaguid og Chirag Rashmikant Patel.

– Lørdagen med Karpe solgte ut tidligere enn noen dag noen gang. Etterspørselen har vært helt ekstrem. Vi synes jo det er gøy at folk er like begeistret for programmet som oss, sier Prangerød.

Familiære forpliktelser

Øyafestivalen ble i 2018 kjøpt av det amerikanske Superstruct-selskapet, og fikk inn briten James Barton som styreleder. Prangerød tror imidlertid ikke at publikum har merket noe arrangementsteknisk forskjell.

– Vi merker lite til det selv. Styret skal være styret, og administrasjonen skal drive festivalen, understreker han.

Derimot tror Prangerød at Superstructs «festivalfamilie» – spanske Sónar og kroatiske Hideout er blant medlemmene – vil bli fordelaktig.

– Gruppa skal samarbeide, ikke nødvendigvis om booking, men finne samarbeidsformer som gjør ting enklere. Jeg ser for meg at gruppa kan lære av hverandre og utnytte hverandres styrker. Vi er fortsatt i startfasen av hvordan det kan foregå.

Øyas PR-sjef Jonas Prangerød mener det amerikanske eierselskapets festivalportefølje vil gi gode samarbeidsmuligheter. Foto: Emil L. Mohr / NTB scanpix.

Masse å lære

På spørsmål til PR-sjefen om hva som skal til for at den 20-årsjubilerende Øyafestivalen skal leve i 20 år til, svarer han:

– Jeg tror vi har vært med på å påvirke bransjeutviklingen i Norge disse første 20 årene, og det er jo gøy hvis vi får spille en rolle de neste 20 også. Jeg har iallfall stor tro på norsk musikk, og på at vi vil finne nye spydspisser på artistsida. Det jobber vi mye for.

– Hva kan Øya bli bedre på?

– Det vil jeg vente med å se på til høsten. Hvert år evaluerer alle avdelingene, og så ser vi hvor det har lugget litt. Men det er ulike ting hvert år – vi har masse å lære, og det er alltid mye å ta tak i. Det å bli litt bedre på masse ting, er noe vi ønsker hele tida.

Roser «vibbene»

Ifølge Innovasjon Norge medvirker et hundretall internasjonale delegater i 2019, deriblant 40 pressefolk. En av dem er den imponerte NME-redaktøren Andrew Trendell.

– Ikke bare tiltrekker Øya seg artister som kunne spilt for 100.000 på Glastonbury, i intim og vakker setting – den gjør en strålende jobb for å promotere norske talenter. De seks årene jeg har deltatt, har jeg oppdaget noen av favorittbandene mine, alle herfra. Jeg får ikke fullrost «vibbene» og eksklusiviteten, sier Trendell.

Samme mann mener å ha sett en klar profesjonalisering i løpet av perioden.

– Mange festivaler har problemer med kø, dårlig organisering, dårlig mat og stress. Sånt slipper du på Øya. Dessuten er miljøbevisstheten høy. Og der andre arrangører skryter av framtidig 50/50-kjønnsfordeling på plakaten, har Øya tenkt sånn i årevis.

Publikummere under Øyafestivalen i Oslo onsdag 7. august på konsert med The Cure. Foto: Fredrik Hagen / NTB scanpix.

Utfordrer scenen

Imens holder Karpe avslutningskortene tett til brystet. Fra managementet meldes det om hektisk «preproduksjon» før gutta inntar Amfiet.

– Jeg tror det blir spektakulært, sier Prangerød.

– Jeg har hørt at de har så mye utstyr at de må bruke mer plass enn scenen rommer, så jeg tror det blir fantastisk. Samtidig er det gøy at det finnes nordmenn som er så ettertraktet at de selger raskere enn de utenlandske stjernene.

(NB: Scenemagasinet har fått en eksklusiv titt på nettopp pre-produksjonen, som vi kommer tilbake til med en artikkel i nr. 5-2019, som utgis i september. Det er Bary som bistår Karpe-teamet.)

Vi har ikke lykkes i å innhente kommentar fra Øya-styreleder Barton. Da Hideout-kjøpet ble kjent i vår, uttalte han følgende på vegne av selskapet sitt:

– Overtakelsen viser at Superstruct er dedikert til å bygge en sterk portefølje av konsertunderholdningsmerkevarer. Vi ser fram til å støtte festivalene i deres respektive markeder. (NTB)

Karpe Diem – Magdi Omar Ytreeide Abdelmaguid og Chirag Rashmikant Patel – under en konsert i Oslo spektrum i 2013. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix.

Fakta om Øyafestivalen:

Øyafestivalen er en årlig pop– og rockefestival som arrangeres i august i Tøyenparken i Oslo (før 2014 i Middelalderparken). Med én klubbdag og fire dager i parken presenterer festivalen over 280 artister fra inn- og utland.[1] Siden starten i 1999, med sine 1 000 besøkende, har festivalen vokst til å bli en av Norges største festivaler med over 85 000 besøkende.

Det var miljøet rundt Oslo-klubbene Paragrafen, So What!, Last Train og Betong (Chateau Neuf) som startet Øyafestivalen i 1999. De to første årene ble festivalen arrangert på Kalvøya i Bærum, derav navnet. (Kilde: Wikipedia.)

 

ANNONSE

Si din mening om denne artikkelen

kommentarer

Powered by Facebook Comments

Du vil kanskje også like