SCENEBESØK

Klart for sceneskifte på Sarpsborg scene

Fra venstre: Jon Karlsen (teknisk sjef, Sarpsborg scene), Christopher Lexander (lærling hos Sarpsborg scene) og Eivind Ole Olsen (lydtekniker hos Sarpsborg scene). Foto: LydRommet.

Sarpsborg scene skal bli som ny, til våren 2020. Prislapp: 128 millioner kroner.

1. april 2019 var det byggestart for den svært omfattende oppgraderingen.

Sarpsborg scene får ny fasade og det blir en omfattende opprustning av scenen i kulturhuset. Sceneåpningen blir to meter høyere og tre meter bredere. Man bygger en ny hydraulisk orkestergrav. Det blir nytt amfi, lager, sidebygg og sidescene.

Det kommer en vareheis, med mulighet for innkjøring med lastebil på utsiden, som man håper gjør at Riksteateret kan vurdere å legge forestillinger til Østfold-byen.

– Vi bygger et hus som er ganske spesielt i og med at vi får en svær orkestergrav i et eksisterende bygg. Det er vel ingen som egentlig gjør sånt, men vi tenkte å prøve, sier daglig leder Halvor Titlestad til Scenemagasinet.

Slik blir Sarpsborg scene seende ut etter ombyggingen. Fasaden med hovedinngangen blir tilbakeført slik den var i 1933, dog med et litt annet fargevalg enn på bildet. Det er dialog med fylkes-
konservatoren om dette nå. Tegning: Arkama arkitekter AS.

I jungelen av nye kulturhus er det vel egentlig ganske sjelden kost å bruke så mye penger i et gammelt hus.

– Det synes vi er litt ekstra gjevt, selv om vi selvsagt må svelge noen kameler når vi holder på i et gammelt bygg, legger han til.

Jon Karlsen, teknisk sjef ved Sarpsborg scene, forteller at også hele ytterbekledningen rives og skal tilbakeføres til stilen i 1933.

Bygningen som Sarpsborg scene holder til i, har vært kulturhus i Sarpsborg siden 1933. Da hadde arbeiderbevegelsen reist et bygg på branntomta etter gamle Folkets Hus, som brant til grunnen to år tidligere. Sarpsborg Arbeiderblad skrev 16. september 1933 om den storslåtte åpningen av huset dagen i forveien. Samtlige av storsalens 900 (!) sitteplasser var fullsatt. Gjennom årene ble Folkets Hus bygget om både utvendig og innvendig. Etter en ombygging på 1970-tallet ble det installert et teleskopamfi som ga store bruksmuligheter. Dette amfiet var imidlertid svært støyende, og da Sarpsborg kommune overtok huset for en krone i 2010, ble teleskopamfiet midlertidig skrudd fast.

Slik så Folkets Hus (nåværende Sarpsborg scene) ut etter åpningen i 1933.

Den nyeste ombyggingen av teatersalen, utført i 2015, gjør at den nå har nøyaktig 550 sitteplasser med et motorisert teleskopamfi som gir den ønskede fleksibiliteten. Inkludert forrige oppussing, har Sarpsborg kommune brukt ca. 170 millioner kroner på kulturhuset sitt, forteller daglig leder Halvor Titlestad.

Scene-sjefen: Halvor Titlestad. Foto: Martin Halvorsen.

Nylig ble det kjent at Sarpsborg scene har kjøpt inn nytt lydanlegg, og det lenge før huset står klart. Valg av ny PA og scenetekniske løsninger ble gjort med hjelp av konsulentene Bård Støfringsdal, Cowi og Knut Sandvik.

Det hele skjedde som et offentlig anbud via Doffin. Bright skal levere alt av sceneteknikk, som løpekasser, skinner, orkestergrav m.v., mens LydRommet fikk også denne gangen, som sist, tilslaget på PA-en.

– Jeg startet hos Sarpsborg scene som første ansatt rett før forrige ombygging, og da var det allerede kjøpt inn en ny JBL PA, en VRX-rigg, forteller Jon Karlsen. – Den ble fort for liten for vårt bruk, men vi tunet den opp. Når vi faser den ut, så skal den gjenbrukes i kommunen, da det er mange idrettsanlegg som trenger nye høyttalere, sier Karlsen.

LydRommet beskriver selv det hele som en «tøff anbudskonkurranse med de andre etablerte høyttalermerkene på markedet». De andre som ble vurdert var Adamson (fra Benum), d&b (fra Arva Lydsystemer) og Coda (fra Rubicon).

Sarpsborg scene valgte til slutt JBLs nye VTX A8 line-array. Dette er et kompakt system, med to stk 8″ basselementer, fire 3,5″ mellomtoner og to stk HF-drivere per kasse. Det potensielle lydtrykket er det heller ingenting å si på: Hver kasse har en maks SPL på hele 139 dB. Den nye riggen til Sarpsborg Scene vil bestå av 26 stk VTX A8 topper og 10 stk VTX B18 subber. Toppene vil fordeles i ti stk. høyttalere per side og seks stk. i et center-cluster. Høyttalerprosessering og forsterking skjer via JBL Performance Manager og Crown I-Tech.

Men før det blir gromlyd i nye Sarpsborg scene venter altså mange måneder med full oppussing. Fortsettelse på kulturhusets historie følger våren 2020.

(Denne artikkelen sto opprinnelig på trykk i nr. 3-2019 av SCENEMAGASINET. Bestill abonnement her.)

Fra venstre: Jon Karlsen (teknisk sjef, Sarpsborg scene), Alexander Rambøl (selger fra LydRommet), Christopher Lexander (lærling hos Sarpsborg scene) og Eivind Ole Olsen
(lydtekniker hos Sarpsborg scene). Foto: LydRommet.

ANNONSE

Si din mening om denne artikkelen

kommentarer

Powered by Facebook Comments

Du vil kanskje også like