LEVERANDØR, Ukategorisert

Konsert-GIGANTEN med bakkekontakt

Fra venstre: Marius Widerøe og Pål Michael Bratås. Foto: John Berge, Scenemagasinet.no ©

OSLO: Det startet på gutterommet på Østerås og ble videreutviklet i Russ 90-bussen. Nærmere 30 år etterpå er Konsertsystemer LLB AS en av de store utleiegigantene.

Konsertsystemer LLB AS ble til gjennom en fusjon mellom Konsertsystemer AS og utleieavdelingen til Atea AS (tidl. Fotophono utleie) i 2014. Konseptet er å tilby all type utstyr via utleie til festivaler, konserter, teater, messer/events/konferanser, TV-produksjoner med videre.

I 2018 nådde omsetningen for første gang over 100 millioner kroner.

Ved årskiftet 2017/2018 flyttet firmaet inn i nye lokaler på Veitvet i Groruddalen. De nye lokalene er på nærmere 4.000 kvadratmeter.

Og rett før årskiftet 2018/2019 kom nyheten om enda en fusjon, da mellom Konsertsystemer LLB og danske Nordic Rentals. Les mer om dette her:

Konsertsystemer LLB fusjonerer med Nordic Rentals

Bare når man ser huset og lokalitetene forstår man at Konsertsystemer LLB driver i stor skala.

Her er det ni svære kjøreporter, med fem for «utgående» jobber og fire for «inngående» jobber.

Lageret er også svært romslig, og det er nyoppussede kontorer og møterom.

– Det var ikke lett å finne et slikt lokale. Vi ønsket å være i Oslo, men her er det begrenset med store lagerlokaler. Oslo-lokasjonen er viktig dels på grunn av de ansatte og kundene. Vi ville verken i retning Fetsund eller Drammen. Det er tross alt enklere med kundemøter i Oslo og mange av de store produksjonene finner sted i Oslo. Vi er også mye nordover i retning Gardermoen, og er på «rett side» av bomringen, sier daglig leder og hovedaksjonær Marius Hvistendahl Widerøe til Scenemagasinet.

Marius Hvistendahl Widerøe inne på lageret. Foto: John Berge, Scenemagasinet.no ©

 

Han er åpenbart kommet langt fra å ha lyd som hobby som ungdom, men har beholdt den gutteaktige gløden og entusiasmen.

Firmaets suksess har overhodet ikke vokst den nå middelaldrende mannen til hodet, i alle fall kan vi ikke se spor av noen slike tendenser.

På en nøktern og jordnær måte forklarer han oss om filosofien bak firmaet og viser oss med stolthet og tydelig fagkunnskap rundt i lokalene.

Som så mange andre menn i lydbransjen var det musikkinteressen som brakte Marius inn i det hele.

Etter russetidens suksess med selvkomponert utstyr ble det noen år med DJ-virksomhet ved siden av kjemistudiene.

Utstyr ble tatt med til bokollektivet på Kringsjå studentby i Oslo.

– Det var en fin sideinntekt ved siden av studiene. Oppdragene strømmet på. Jeg klarte ikke alle selv og måtte leie inn andre DJ-er. Så ballet det på seg med mer utstyr, lamper og slikt, forteller Marius.

Han var fremme ved hovedfaget i kjemi.

– Etterhvert skjønte jeg at jeg ikke ville være kjemiker, så jeg svitsjet til lydjobben på dagtid og doktorgraden på kveldstid, sier han videre og smiler bredt.

Men kjemien med god lyd var den som vant.

En av Widerøes russekunder, Pål Michael Bratås, ble med i selskapet rundt ti år senere, som første ansatte – i 2003. Så ble Krister Skogen med i 2005. Gradvis bygget firmaet seg opp til en omsetning på over 20 millioner.

De siste fire årene har omsetningen skutt rakettfart. Det ble også opprettet «lokal-kontorer», først i Bergen (2015) og i Ålesund (2018). Konsertsystemer kjøpte opp to lokale firma. Pr. 2019 er det 64 ansatte i selskapet.

– Konsertsystemer var gode på lyd og lys, mens Fotophono var sterke på bilde. Vi hadde ikke kompetansen eller økonomien til å satse på det alene. Etter fusjonen har vi blitt en totalleverandør og det har sørget for virkelig vekst.

– Kundene leier også menneskene som jobber her. Boksene er verktøyet, sier Marius. At det ble fusjon, og at flere vil komme, sier seg selv, mener han. Man kan ikke «drive smått» og tilby løsninger som markedet nå forventer. Det er rett og slett for kostbart å kjøpe inn utstyr i den størrelsesorden.

– Før måtte kundene som skulle arrangere noe ringe rundt til de ulike firmaene. Bildeløsninger fantes knapt da. Nå kan vi sørge for en totalpakke. Det er mye enklere for alle.

Mr. Konsertsystemer utenfor de nye lokalene. Foto: John Berge, Scenemagasinet.no ©


– Hva motiverer deg?

– Jeg er perfeksjonist. Det har sine fordeler og ulemper. Det er bra at man ønsker å bli bedre. Vi jobber hele tiden med å bli litt mer effektive, slik at tidsbruken kortes ned. Så vil vi hele tiden prøve å bli bedre. Det er en grunn til at de dyktige inne sitt felt trener hver dag. Vi blir aldri utlært.

– Og så er det gøy å drive butikk, men målsetning har aldri vært å bli stor.

Konsertsystemer-sjefen trives med å være administrator, og har gitt seg som utøvende innen lyd.

– Jeg prøvde meg som lydtekniker, men det var ikke noe stor suksess. Asle Nilsen og andre ledere i bransjen overgår meg som tekniker en lang gang. Jeg sluttet for femten år siden, og da var jeg dårlig. Men jeg er flink til å finne dyktige mennesker, sier Marius.

Konsertsystemer har utviklet sitt eget pakke- og lagringssystem, som skiller seg fra mange andre lager.

Lagersjef Giles Clarke fra England har over 20 års erfaring med lagerlogistikk innen lyd, lys- og bildebransjen. Alle løft og transportetapper skjer med traller eller truck. Det er ingen unødvendige løft som må tas for lagerfolkene, og det å finne produktene er svært enkelt og oversiktlig.

ANNONSE

Si din mening om denne artikkelen

kommentarer

Powered by Facebook Comments

Du vil kanskje også like