3D-LYD

L-Acoustics 3D-alternativ: L-ISA

Ennio Morricone og FOH-tekniker Fabio Venturi under en konsert i 2017 i Milano, på Mediolanum Assago Arena. Foto: L-Acoustics.

Det franske lydfirmaet L-Acoustics har i en årrekke jobbet med å utvikle et 3D-lyd-system. John Idar Bakke – produktsjef for L-Acoustics hos Scandec Systemer – har detaljene om ståa for det som selskapet kaller L-ISA.

– Dette baserer seg på ønsket om å formidle musikk i et live-miljø på en måte som gir flest mulig av publikummerne en best mulig opplevelse av lydbildet, forklarer den norske lydeksperten.

Denne teknologien kaller de for L-ISA Immersive Hyperreal Sound, og her revolusjonerer de rett og slett live-lydopplevelsen, hevder Bakke videre.

Han forklarer at L-ISA teknologien tilbyr en ny måte å designe, prosessere, mikse og oppleve multidimensjonal lyd som unngår de fallgruvene lyd som kommer fra «feil» sted går i.

Riktig lokalisering av lydkildene tilfører liv og umiddelbarhet i live forsterket lyd. L-ISA matcher det publikum hører med det de ser, og gir lytteren en sonisk ekvivalent direkte mot det de ser på scenen.

Endringene i musikkbransjen, hvor fysisk musikksalg har ført til drastisk inntektsnedgang som strømmetjenestene i stor grad ikke veier opp for, har gjort at live-opptredener er en mye viktigere del av artistenes inntektskilde.

Med det har produksjonene vokst, og det visuelle uttrykket med bilde og lys har fått et betydelig løft, mens lyddelen lenge har basert seg på et standard line-array-basert stereooppsett.

Dette betyr at store deler av publikum befinner seg utenfor «sweet-spot» og at kun de som er sentrert mellom høyttalerhengene får en god stereoopplevelse.

L-Acoustics var pionéren bak det moderne line source array systemet, da de kom med sitt V-DOSC system i første halvdel av 90-tallet.

Vel 20 år etter dette begynte de å jobbe med det som vi i dag kjenner som L-ISA Immersive Hyperreal Sound technology. «En radikal forbedring som lover svært minneverdige lydopplevelser,» hevder franskmennene.

L-ISA Immersive Hyperreal Sound er nemlig «kulminasjonen av årevis med forskning og utvikling mot det å gjenoppfinne livekonsertopplevelsen for publikum».

John Idar Bakke, Salg / Produktsjef Pro-Audio hos Scandec Systemer AS. Foto: John Berge, Scenemagasinet.no ©

Dagens velkjente stereo høyttalerplasseringer sikrer at lyden dekker publikum effektivt, men den kommer til kort i forhold til å skape autentisk engasjement blant lytterne. Stemmer og instrumenter mikses ofte i dual mono, og er reprodusert av høyttalere som befinner seg langt unna posisjonene til disse lydkildene. Ved å heller benytte L-ISA teknologien, gir dette lytterne en større mulighet til å fullt ut nyte showet som en sonisk opplevelse koblet til det de ser på scenen, hevder L-Acoustics.

– Med slike verktøy er det kun fantasien som setter grenser for hva man vil kunne bruke dette til der lyd er en del av opplevelsen. Mitt inntrykk er at dette vil revolusjonere flere områder enn live-konserter, mener John Idar Bakke.

Mark Knopfler-konsert med bruk av L-ISA. 2019-turné i Europa og USA med et komplett L-Acoustics L-ISA FOCUS 7.1-system. Foto: L-Acoustics.

 

– Hva mer kan du si om teknologien sett fra lydtekniker-ståsted?

– I tillegg til overlegen lydkvalitet er det også viktig at systemet er intuitivt og raskt å bruke i en ofte stresset live-situasjon. Og det er etter min mening der L-Acoustics virkelig har truffet riktig. Måten programvaren til L-ISA prosessoren er lagt opp på er intuitiv og enkel å forstå. I tillegg har de jobbet mot at mikserprodusentene også skal kunne implementere dette systemet i softwaren direkte på mikserne. Våre venner i DiGiCo var raskt ute med dette. DiGiCo sin mikserplattform er veldig mye i bruk på de store produksjonene. Her er L-ISA implementert direkte i mikseflaten via en utvidet PAN-funksjon. Denne får lyddesigneren enkelt tilgang til. Så istedenfor å gjøre dette som man alltid har gjort, og kun panorere kildene til høyre eller venstre, så gis man muligheten til kjapt og enkelt å jobbe med L-ISA teknologien direkte på den arbeidsplattformen man er kjent med til daglig.

Bakke forklarer at selve programvaren til L-ISA prosessoren er «intuitivt oppbygd», og dette bidrar dermed til å gjøre hverdagen til lyddesigneren bedre.

I L-ISA programvaren har man en visuell oversikt over alle kildene i scenerommet, og man flytter disse enkelt rundt i forhold til deres fysiske plassering på scenen.

Det som også er en viktig del av L-ISA teknologien, er selve økosystemet som ligger i bunnen.

– Dette er også selve essensen i L-Acoustics kursene jeg holder, fremholder Bakke.

– Det består av et komplett system fra mikserutgangen og helt frem til lyden som kommer ut av høyttaleren. I L-ISA økosystemet finner vi alt fra fysiske enheter som L-ISA prosessoren, høyttalersystemer og programvare for design, overvåkning, kontroll og innjustering. Når alt er designet for hverandre oppnår man også best mulig resultat.

– Det høres ut som at de har tenkt på det meste her. Hva med bruken av dette – har det vært benyttet i mange produksjoner?

– Det er godt i gang både på turnerende produksjoner og på installasjoner. I forhold til erfaring, så vil det når 2019 går over til å bli 2020, ha vært benyttet på nært 5.000 show, og så mange som ti millioner publikummere har fått gleden av å oppleve denne teknologien. For mer referanser på dette, så anbefaler jeg at leserne tar en titt på www.l-acoustics.com og søker L-ISA i søkefeltet.

– Alternativt finnes det en egen nettside som forteller mer om teknologien her: www.l-isa-immersive.com. Der vil dere også finne en underside som omhandler Island og Ocean – produkter og løsninger der L-ISA teknologien er benyttet til annet enn i ren konsertsammenheng.

Alt-J-konsert i Forest Hills, New York, USA. Foto: Drew Gurian.

 

– Har vi fått oppleve dette i Norge?

– Ja, da vil jeg trekke frem Mark Knopfler sin seneste turné nå i 2019. Jeg var selv innom på konserten de hadde i Oslo Spektrum, og det var ett imponerende stykke arbeid som ble utført. Produksjonen reiste da med ett 7.1 oppsett basert på L-Acoustics sin L-ISA teknologi. Systemet ble levert av UK-baserte SSE Hire. Og FOH-tekniker David Dixon endte med å kunne benytte L-ISA løsningen på alle de 47 showene på den runden, mye på bakgrunn av at SSE kom med noen geniale løsninger som kortet ned riggetiden betraktelig. Dette førte til at de rigget 7.1 systemet klart til lydsjekk på raske 2,5 timer. Og da snakker vi ganske store høyttalerheng med blant annet L-Acoustics K2, KARA og KS28.

–Så neste gang du befinner deg på en større konsert eller et lignende event, ha gjerne dette i bakhodet. Du skal heller ikke se bort ifra at en Norsk produksjon snart er å se på veien med L-ISA, avslutter Bakke med ett glimt i øyet.

Kort om L-ISA teknologien:

  • En komplett måte å designe en høyttalerløsning som gir tilhørerne en bedre lydopplevelse.
  • Enkel og intuitiv kontroll på plassering av kildene dine enten direkte på
    mikseren, eller i L-ISA programvaren.
  • Intuitiv, rask og pålitelig arbeidsflyt i en stresset live-situasjon.
  • Mange referanser gjennom senere års bruk i live-produksjoner (Lorde Melodrama Tour 2018, Ennio Morricone, Bon Iver, Deadmau5, Mark Knopfler, Aerosmith m.fl.)
  • Flere installasjoner med L-ISA teknologien i bruk (Evolutionary arts Hackney – EartH, Le Dernier Panache – Puy du Fou, Princess Cruises, Moscow Musical Theatre, Mercury Space m.fl.)

Vil du lese de store, grundige artiklene først av alle? Abonner på den trykte utgaven av magasinet:

Denne artikkelen sto opprinnelig på trykk i nr. 6-2019 av SCENEMAGASINET. Den blir lagt som plussartikkel ila. kort tid. For å kunne lese denne, og andre unike bransjesaker, må du heretter ha gyldig abonnement. Det gir deg digitale fordeler og det trykte bladet først av alle tilsendt via Posten.

Bestill abonnement her og få glede av en rekke fordeler når vi snart lanserer vår nye plusstjeneste!

TIPS OSS! Vil du at vi skal skrive om deg, ditt firma, dine produkter, dine ansatte, dine prosjekter? Vi er avhengig av tips. Send oss et tips her! 

ANNONSE

Si din mening om denne artikkelen

kommentarer

Powered by Facebook Comments

Du vil kanskje også like