3D-LYD

Mener de har den mest avanserte lyd -installasjonen

Teatersjef Arne Nøst (t.v.), som er ny teatersjef på Riksteateret og lydsjef Frode Ytre-Arne. Foto: Rogaland Teater.

– Dette er fremtiden. Jeg mener det nye lydsystemet ved Rogaland Teater er det beste i landet, av det jeg kjenner til.

Det hevder avtroppende teatersjef Arne Nøst ved teateret.

ANNONSE FRA NNNN:

Det nye lydsystemet stod ferdig sommeren 2018. Installeringen ble gjort av det lokale firmaet Hove West AS. Rubicon AS var leverandør.

Med bruk av det avanserte lydsystemet kan lyddesignere, musikere og komponister velge å utvikle lydbildet med nesten ubegrensede muligheter. Under forestillingen av «Pan» valgte Rogaland Teater å bruke «tracking-systemet» TiMax.

Frode Ytre-Arne, ansvarlig for musikk og lyd ved Rogaland Teater, begynte sin karriere på huset som musiker i orkestergraven allerede i 1977.

Den gangen hadde ikke orkesteret mikrofoner til å forsterke lyden. Orkesterets lyd ble balansert av en dirigent eller kapellmester som satt i salen. I dag er den tekniske virkeligheten en helt annen.

– Gjennom mitt arbeid med lydproduksjon utenfor teatret, ble jeg kjent med den danske lydkonsulenten og akustikeren Claus Hansen. Han har vært en sentral person i å utarbeide krav-spesifikasjonen da Rogaland Teaters nye lydanlegg skulle ut på anbud, sier Frode.

Claus Hansen utarbeidet dokumentet som beskrev nøyaktig hvordan teatret ønsket å ha sitt nye lydsystem.

Det har resultert i et lydsystem som består av 72 høyttalere fra CODA AUDIO og fire trådløse høyttalere fra Senheisser, 26 x TiRAY, 9 x HOPS8, 37 x HOPS5, 4 x D20, 2 x SC4 amplified by Linus14,
Linus10-C and Linus5C amps.

Hovedsalen i Rogaland Teater, som har et stort fokus på «immersive sound».

Multikanals PA-systemet har mulighet for hver sin unike miks direkte til alle høyttalerne.

– Systemet er en kombinasjon av konsertlydsystem og effektlydsystem med inspirasjon fra lydsystemene som brukes i kinoer, forklarer Frode.

– Dette er kjempegøy og til nå lite brukt i teatre her i Norge. Systemet gjør at man kan bevege lyden i alle akser i teaterrommet. Det vil si at det er mulig for publikum å høre hvor på scenen eller i rommet lyden kommer fra. Dette gjør at lydopplevelsen for publikum blir mer naturlig, sier Arne Nøst.

– Det vil alltid være en diskusjon innad i et teater i forhold til hvor mye penger som skal investeres i lyd, lys og så videre. Det har det også vært her på huset, men nå er den diskusjonen landet. Vi sitter igjen med et lydsystem som er en gavepakke til regissøren, sier Frode Ytre-Arne.

– Det er spennende å bygge opp lyddesign på denne måten. Når vi i tillegg bruker et «tracking system», kan vi spille mer komplekse scener. Skuespillerne har på seg en sender, som sender signal til antenner i en sone i teatersalen. Denne teknikken gjør at lyden beveger seg i rommet etter hvor skuespilleren er. Det vil si dersom skuespilleren er på venstre side, kommer lyden fra venstre. Dette gjør det lettere for publikum å kjapt finne ut hvor lyden kommer fra, noe som kan gjøre det lettere å spille komplekse scener uten at tilskueren blir forvirret.

FAKTA: Rogaland Teater er et teater i Stavanger som ble opprettet ved Stortingsvedtak i 1947.

Årlig presenterer teatret 10-14 produksjoner på fire forskjellige scener: Hovedscenen, med plass til 375 publikummere i to plan; Intimscenen, en fleksibel studioscene med plass til 72 publikummere; studioscenen Kjellerteatret; og Teaterhallen. På de to sistnevnte varierer publikumskapasiteten fra forestilling til forestilling.

I gjennomsnitt fremvises det årlig 400– 500 forestillinger for et publikum på mellom 90.000 og 110.000. Publikumsrekorden på Rogaland Teater ble satt i år 2011 med over 150.000 besøkende, med «Jungelboken 2099» og «Sonny» som de to største publikumsmagnetene.

Rogaland Teater har ca. 100 ansatte, hvorav 24 årsverk er skuespillere. Teatret har egne verksteder som produserer alle kulisser, kostymer, parykker, osv.

Teatrets hovedbygning er fra 1883. Hovedbygningen er utvidet og ominnredet en rekke ganger.

Fra 1. januar 2019 ble regissør og skuespiller Glenn André Kaada ny teatersjef ved Rogaland Teater.

TEKST: JOFRID ÅSLAND, ROGALAND TEATER

 

Demonstrerte TiMax for bransjefolk – aha-opplevelsene sto i kø

Petter Nordby om 3D-lyd

3D-lyd i lokaler for scenekunst

Vil du lese de store, grundige artiklene først av alle? Abonner på den trykte utgaven av magasinet:

Denne artikkelen sto opprinnelig på trykk i nr. 6-2019 av SCENEMAGASINET. Den blir lagt som plussartikkel ila. kort tid. For å kunne lese denne, og andre unike bransjesaker, må du heretter ha gyldig abonnement. Det gir deg digitale fordeler og det trykte bladet først av alle tilsendt via Posten.

Bestill abonnement her og få glede av en rekke fordeler når vi snart lanserer vår nye plusstjeneste!

TIPS OSS! Vil du at vi skal skrive om deg, ditt firma, dine produkter, dine ansatte, dine prosjekter? Vi er avhengig av tips. Send oss et tips her! 

ANNONSE
Si din mening om denne artikkelen

kommentarer

Powered by Facebook Comments

Du vil kanskje også like