AV UTLEIE

Meyer Sound leverte lyd til Roskilde for andre år på rad

Teamet fra Meyer Sound, Bright Group og Roskilde Festivalen 2019. Foto: Nalle Magnusson.

Det amerikanske lydfirmaet har en femårsavtale med Roskilde-festivalen.

I en større artikkel hos PSW fremgår det at Meyer Sound i 2019 var med som lydleverandør for andre år på rad.

Årets festival gikk av stabelen 29. juni til 7. juli 2019, og var den 49-ende i rekken.

Meyer Sound påpeker i artikkelen at avtalen med Roskilde dreier seg om et kontinuerlig research- og utdanningsarbeid, hvor selve festivalen både er en showcase for ny teknologi og et «levende laboratorium».

Roskilde-festivalen fyller 50 år i 2020. Blir 2019-utgaven den siste store?

Fra Roskilde-festivalen 2019. Foto: Ralph Larmann.

Roskilde Festival er en musikkfestival som arrangeres hvert år utenfor byen Roskilde på Sjælland i Danmark. Festivalen ble grunnlagt i 1971 av gymnasiastene Mogens Sandfær og Jesper Switzer Møller og promotør Carl Fischer. I 1972 tok stiftelsen Roskilde Foundation over driften og har drevet den siden.

Festivalen er den største i Norden og en av de største i Europa. 

Sceneområdet i 2019 var på 2.500.000 m², som tilsvarer 350 fotballbaner. Det er med andre ord store områder som skal ha sin dedikerte lydsone, og mye potensielt støy som må kontrolleres.

Under 2019-festivalen var dette hovedartistene: Cardi B, Bob Dylan, Travis Scott, Janelle Monáe, Robert Plant, Wu-Tang Clan, Robyn og MØ.

«Dette er en festival med hjerte. De bryr seg virkelig hvordan det føles for alle og de er villige til å gjøre ting annerledes enn alle andre, og for oss er dette veldig, veldig spennende,» uttaler Helen Meyer, executive vice president i Meyer Sound.

Under Roskilde 2019 var det nærmere 1.000 Meyer Sound-høyttalere i bruk, levert av Bright Group.

Fra Roskilde-festivalen 2019. Foto: Ralph Larmann.

LEO Family-systemene var de dominerende.

LEO-familien inkluderer PA-ene LINA, LEOPARD, LEO og LYON arrays, og 750-LFC, 900-LFC og 1100-LFC low-frequency kontrollelementer. Flere point source høyttalere var også i bruk, herunder UPA-1P og nyheten ULTRA-X40, mens MJF-210s var scenemonitorer. Det ble også satt opp subwoofer arrays på Orange-scenen, og det ble gjort endringer på Gloria-scenen. Målet var å reduserere lydnivået på scenen, og det ble oppnådd, med en reduksjon rundt 17 dB.

John Meyer, administrerende direktør i Meyer Sound, forklarer i den sponsede artikkelen at man ville vise at man kunne holde den samme type lyd på en lang rekke scener, selv med ulikt oppsett. «Hva vi forsøker å vise her er at lydsystemet skal være transparent og at man ikke trenger å spille så høyt hele tiden,» sier Meyer.

John Meyer (t.v.) og Helen Meyer (t.h.) med Signe Lopdrup, daglig leder i Roskilde-festivalen (i midten). Foto: Nalle Magnusson.

Roskilde med flere norske artister på 2019-festivalen

 

ANNONSE

Si din mening om denne artikkelen

kommentarer

Powered by Facebook Comments

Du vil kanskje også like