ARTISTOMTALE

MGP-vinnerne lykkelige med egne mikrofoner

Keiino (fra venstre) på besøk hos Sennheiser: Fred Buljo, Tom Hugo Hermansen og Alexandra Rotan. Foto: John Berge, Scenemagasinet.no ©

OSLO: Det viktigste instrumentet for en vokalist, foruten stemmen, er selvsagt mikrofonen. – Jeg har ikke tenkt så nøye over hva slags mikrofon jeg har brukt, medgir vokalist Alexandra Rotan fra KEiiNO.

Sammen med Fred Buljo og Tom Hugo Hermansen vant trioen årets norske finale i Melodi Grand Prix (Eurovision Song Contest) med sangen «Spirit in the Sky».

De fikk dermed ta turen til Tel Aviv i Israel og endte opp i finalen, hvor de ble nummer seks, etter å ha fått flest telefonstemmer.

KEiiNO-trioen fikk «ørene opp» for Sennheiser etter turen til Midt-Østens eneste demokrati.

– Vi var veldig fornøyde med hvordan det låt i Israel, forteller Tom Hugo Hermansen.

– De hadde et EM 6000-system og bare Sennheiser-mikrofoner. De fungerte veldig godt for våre stemmer. Vi likte lyden mye bedre der enn den vi fikk i Norge, hvor vi brukte Shure Beta 58.

Keiino på MGP-scenen. Foto: NRK/pressebilde.

Hermansen sier at han generelt mener at rimeligere mikrofoner kan låte bra, om man bruker tid på innstillingene.

– Nå har jeg jobbet som livemusiker i 20 år, og det er klart at noen passer veldig mye bedre min stemme enn andre legger han til.

Akkurat som for en toppidrettsutøver så er det jo detaljene som teller, mener Hermansen.

– «Mikken» skal formidle og gjengi ting på en best mulig måte. Du kan si at en mik er en mik, som ski er en ski, men det er mer med det enn det. Å gå fra OK utstyr til det beste, og forbedre alle ledd, hjelper på prestasjonen.

KEiiNO er blodferske som band, og ingen av gruppemedlemmene kjente hverandre før de kom sammen for som MGP-band sent i 2018. Nå er de på rekordtid blitt en sammensveiset gjeng, som reiser rundt i sin nye sponsede Renault og holder konserter og opptredener. De reiser også til det store utland, blant annet Australia, hvor de skal spille inn en sang til et kommende album. Etter Eurovision Song Contest kunngjorde gruppen at de planlegger å gi ut et konseptalbum med urfolksspråk fra hele verden.

Keiino (fra venstre): Tom Hugo Hermansen, Alexandra Rotan ogFred Buljo. Foto: John Berge, Scenemagasinet.no ©

– Hvordan er det å gjøre konserter med så få sanger?

– Vi har noen solosanger vi tar med, og noen coverlåter, så det går fint, svarer trioen.

Hermansen, eldstemann og den med mest erfaring av trioen, har brukt mange forskjellige merker gjennom karrieren, men vektlegger at mikrofonen kan «tåle en støyt» og slenges litt rundt.

– Jeg har ikke tenkt så mye over akkurat dette med mikrofonmerker, sier Alexandra Rotan, og påpeker et viktig element med å ha med seg sine egne mikrofoner rundt.

– Det er en hygenisk greie også. Mange mikrofoner ser ikke ut i dagslys. Jeg finner det fascinerende at ikke flere har sine egne mikrofon-sett, på grunn av nettopp det hygieniske.

Sammen med tekniker Adrian Nordeng i Sounddesign har KEiiNO AS investert i en god del teknisk utstyr som de har med seg på små og store oppdrag. De har også et fleksibelt oppsett, hvor trommeslager og gitarist er med de tre i bandet på større jobber. De bruker en Allen & Heath dLive-mikser.

Adrian Nordeng i Sounddesign (t.v.) slår av en prat med teamleder Richard Opsahl-Engen Nordbæk hos Sennheiser Nordic AS. Foto: John Berge, Scenemagasinet.no ©

KEiiNO utgir musikken sin selv.

– Vi valgte å ikke gå inn i avtale med plateselskaper, da vi får en mye større del av kaken på strømming om vi utgir ting på egen hånd. Vi har allerede inntekter der vi bruker på albuminnspillingen, forteller Hermansen.

KEiiNO er nå heltidsjobben til alle sammen. Alexandra har satt sykepleierstudiet på vent, og Fred Buljo har tatt permisjon fra jobben som pedagogisk leder i en samisk barnehage. Tom Hugo har levd av musikk i snart femten år og blant annet hatt suksess i Asia som låtskriver.

– Men ingen vet hvem jeg er, hehe, sier han med et stort smil.

Når debutalbumet utgis i 2020 har KEiiNO også lyst til å lansere det som fysisk produkt, da de allerede har mange fans i utlandet, ikke minst Tyskland hvor det fortsatt er et sunt fysisk marked.

Sennheiser-teamet er glade for å ha fått KEiiNO som brukere. Fra venstre: Robert Chaston, Terje Aamodt Nybakk og
Richard Opsahl-Engen og deretter KEiiNO: Alexandra Rotan, Fred Buljo og Tom Hugo Hermansen. Foto: John Berge, Scenemagasinet.no ©

 

Keiino (fra venstre): Tom Hugo Hermansen, Alexandra Rotan og Fred Buljo med et interessant bransjemagasin i hendene! Foto: John Berge, Scenemagasinet.no ©

KEiiNO (uttales kæino, tilsvarende sisteleddet av Kautokeino er en norsk musikkgruppe som består av den samiske låtskriveren, rapperen og joikeren Fred Buljo, sangeren Alexandra Rotan og sanger-låtskriveren Tom Hugo.

KEiiNO er et norsk-samisk samarbeidsprosjekt og ble dannet i august 2018 i forbindelse med gruppens deltakelse i Melodi Grand Prix 2019. Ingen av de tre bandmedlemmene kjente hverandre på forhånd. 2. mars 2019 vant KEiiNO den norske finalen med låten «Spirit in the Sky» og representerte Norge i Eurovision Song Contest i Tel Aviv i mai 2019. Der endte gruppen på sjetteplass i finalen.
«Spirit in the Sky» har elementer av pop, elektronika, dance og joik. Den er komponert av gruppen, sammen med låtskriverne Alex Olsson og Rüdiger Schramm, og den finske produsenten Henrik Tala.

Uken etter den internasjonale finalen gikk «Spirit in the Sky» til topps på VG-lista, samt hitlister i flere europeiske land. Dette var første norske Melodi Grand Prix-vinner som nådde førsteplassen av den norske singellisten siden Stella Mwangis «Haba Haba» i 2011.

26. april 2019 ga gruppen ut sin andre singel, «Shallow». Sangen er en dance- og joik-inspirert coverversjon av Lady Gaga og Bradley Coopers låt med samme navn fra filmen A Star Is Born. 21. juni 2019 slapp gruppen sin tredje singel, «Praying», som handler om dødsangst. 20. september lanserte de en coverversjon av «Vil ha dig», opprinnelig fremført av svenske Drömhus.

Keiino (fra venstre) på besøk hos Sennheiser: Fred Buljo, Tom Hugo Hermansen og Alexandra Rotan. Foto: John Berge, Scenemagasinet.no ©

Vil du lese de store, grundige artiklene først av alle? Abonner på den trykte utgaven av magasinet:

Denne artikkelen sto opprinnelig på trykk i nr. 6-2019 av SCENEMAGASINET. Den blir lagt som plussartikkel ila. kort tid.

Bestill abonnement her og få glede av en rekke fordeler når vi snart lanserer vår nye plusstjeneste!

TIPS OSS! Vil du at vi skal skrive om deg, ditt firma, dine produkter, dine ansatte, dine prosjekter? Vi er avhengig av tips. Send oss et tips her! 

ANNONSE

Si din mening om denne artikkelen

kommentarer

Powered by Facebook Comments

Du vil kanskje også like