NYTT OM NAVN

Møt Mr. Lyd

Jakten på den gode lyden slutter aldri å fascinere Magne Skålevik. Foto: John Berge, SCENEMAGASINET.no ©

DRAMMEN: Han regnes som en av Norges fremste eksperter på lyd. Les høyt og lytt til hva akustikeren Magne Skålevik har på hjertet!

– Hva er de største misoppfatningene til de som driver kulturhus vedrørende lyd?

ANNONSE

– I sitt ønske om å lage altomfattende flerbrukssaler så undervurderer de gjerne hvor mye det krever rent ressursmessig. Løsningene er ofte kompromissbaserte – og altfor ofte ender det opp med mellomting som ingen vil være hundre prosent fornøyd med.

– Kulturhusboomen i Norge sørget for at mange steder fikk et stort nytt «allrom», hvor storsalene skulle passe til forskjellig bruk.

– Noen vil si at storstuen er bra til noe og dårlig til noe annet bruk. Om alle er fornøyde er du heldig – det er igjen ingen selvfølge. Det er et veldig sprikende akustiske behov, sier Magne.

Han mener det er tre behovs parametre innen akustikk:

Dempet: Kinovisninger, rock/pop-konserter, revy, musikal, tale, konferanse m.v.
Behersket: Korps og orkester.
Livlig: Amatørkor, lydsvake instrumenter

– Hva synes du om de aktive akustiske systemene (AAS)? Det er tre ledende: Constellation, Vivace/Vicello og Yamaha AFC 3. Er systemene gode nok?

– Systemene har mer til felles enn de er forskjellige. Det er fullt mulig å utvikle alle systemene til at de kan fylle behovet i norske kulturhus, svarer Magne diplomatisk.

Løsningen for mange kulturhus er som regel egne rom for hvert sitt bruk, men det krasjer ofte med behovet for et visst antall seter. Det kan også lages variable fysiske virkemidler for å endre akustikken.

– Så hva da med AAS, er det løsningen?

– Både ja og nei. Man må finne seg i at alt ikke blir 100 prosent riktig – da heller. Men fra å være mye skepsis til elektroniske klanganlegg har folk i bransjen oppdaget at det kan låte bra.

AAS kan etterligne naturlige lydrefleksjoner, ved bruk av høyttalere og mikrofoner. Og et AAS-system kan som regel skape variabel etterklangstid, fra ett til to sekunder. Men det er essensielt at rommet bygges med korrekt grunnakustikk.

– Det er fryktelig vanskelig å få til bra lyd i et og samme flerbruksrom. Vanlige utfordringer er et bratt amfi, som gjør det vanskelig å få god klang, en sceneinndekning som kveler høye frekvenser, og varierbare tepper som gjør lite med bassen. I en kulturhus sal får du vanligvis altfor mye basslyd.

Magne Skålevik i foredragsmodus. Foto: John Berge, SCENEMAGASINET.no ©

PROGRAMMERING OG SYNTH

Magne Skålevik (57) er opprinnelig fra Fitjar, og vokste opp i et kreativt miljø – hvor det å skape ting var leveveien hos Skålevik mekaniske verksted.

Magne utdannet seg til musikklærer og var lidenskapelige opptatt av programmering av synthesizere. Genesis var blant favorittgruppene. Han beskriver seg som nysgjerrig og med en underfundig tilnærming til ting. 

– De naturvitenskapelige sidene med musikk og lyd har alltid fascinert meg. Jeg ville finne ut hvordan ting henger sammen, og siden lyd er usynlig for det blotte øyet, er det fascinerende å finne mer ut av.

Siden 1997 har han jobbet heltid som konsulent for byggebransjen, og de siste tretten årene for Brekke & Strand Akustikk.

MAGNE SKÅLEVIK-FAKTA:

Magne er utdannet innen musikk og akustikk ved Hamar Lærerhøgskole og Universitetet i Trondheim. Han har jobbet som seniorrådgiver og fagansvarlig innen romakustikk i Brekke & Strand Akustikk siden 2005. Han har blant annet vært med på prosjekter for Oslo Konserthus, Kilden teater- og kulturhus i Kristiansand, Grieghallen i Bergen, Asker kulturhus og Fosnavåg kulturhus.

Magne Skålevik var en av de som utarbeidet Musikkromstandarden, NS-8178, i 2014.

ANNONSE

Si din mening om denne artikkelen

kommentarer

Powered by Facebook Comments

Du vil kanskje også like