ARRANGEMENT

Musikkinstrumentfirmaer samles til bransjedag

Erik Østby, til daglig leder EM Nordic i Norge, er også styreleder i Norsk Musikkbransjeråd. Foto: John Berge, Scenemagasinet.no ©

Popsenteret i Oslo er stedet når Norsk Musikkbransjeråd inviterer til Musikkbransjedag 21. september.

Det er lagt opp til et faglig program på ettermiddagen denne lørdagen, og deretter festmiddag.

Under et tilsvarende arrangement i 2018 kom det kun 25 personer.

«Jeg håper dette blir budskapet fra denne dagen: at vi må arbeide for at det skal finnes en musikkbransje i Norge», sa Erik Østby, styreleder i Norsk Musikkbransjeråd da, ifølge Elektronikkbransjen.

Norsk Musikkbransjeråd er nå en av undergruppene til Stiftelsen Elektronikkbransjen.

– Norsk Musikkbransjeråd har vært et positivt tilskudd til bransjeforeningen, men vi mangler fortsatt medlemmer fra denne gruppen. Vi har derfor valgt å tilby gratis medlemskap ut året for nye medlemmer i denne undergruppen, sier direktør Jan Røsholm hos Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Jan Røsholm, administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen. Foto: John Berge ©

Erik Østby, som til daglig leder EM Nordic i Norge, opplyser til SCENEMAGASINET at det pr. september 2019 finnes i underkant av 40 norske musikkbutikker. Av disse er elleve en del av 4Sound-kjeden, som ikke er medlem av Norsk Musikkbransjeråd. De meldte seg ut for flere år siden.

– Det var et skudd for baugen for hele Norsk Musikkbransjeråd, som ble liggende med brukket rygg. Vi prøver å få musikkbransjen til å bli mer levende, for å redde dette, sier Østby til vårt fagblad.

Norsk musikkbransjeråd er resultatet av en sammenslåing for tolv år siden, av de to tidligere motpolene Norsk musikkhandelforbund og Grossistforeningen for musikkinstrumenter. De to var var motpoler og motparter, som henholdvis forhandlere og importører, men så skjønte bransjen at etterhvert som ting endret seg, hadde de samme interesse av at musikkinstrumenter og lydutstyr handles i Norge, forklarer Østby. Siden 2007 har de derfor jobbet for felles sak, i et marked med stadig færre musikkbutikker.

– Vi pleide å ha store årlige arrangementer, hvor det gjerne var messer og utstilling og over hundrede deltakere og mer, sier Østby. – Det tok kanskje litt av, hvor leverandørene skulle overgå hverandre, og var gjerne over en hel helg, men det er ikke grunnlag for dette nå, fastslår styrelederen i Norsk Musikkbransjeråd.

På programmet for Musikkbransjedag 21. september på Popsenteret i Oslo står blant annet dette:

• Hvordan øke salget ditt? Hva skal til for å «lande» salget når kunden først har tatt turen i butikken? Kari Amdal Steingrimsen jobber med finansiering i Santander, og vil fortelle om hvordan kundefinansiering gir mersalg

• Hva skjer i EU og ellers i kongeriket? Jan Røsholm, Stiftelsen Elektronikkbransjen informerer om endringer i regelverket.

• Vær synlig på nettet. Synlighet i sosiale og digitale medier blir stadig viktigere. Petter Omdal er daglig leder i det digitale markedsføringsbyrået «Top of Mind», og gir en innføring i hvordan lykkes i sin digitale strategi.

• Presentasjon av neste års Larvik Gitarfestival.

Påmelding kan skje hos Stiftelsen Elektronikkbransjen:

Pris ettermiddag: 690/890 kroner (medlem/ikke medlem)
Pris inkl. festmiddag og velkomstdrink: 1.590/1.790 kroner (medlem/ikke medlem)
Påmelding: jr@elektronikkbransjen.no
Frist: Fredag 13. september

ANNONSE

Si din mening om denne artikkelen

kommentarer

Powered by Facebook Comments

Du vil kanskje også like