NYTT UTSTYR

Norsk scenesporingssystem gjør verdensuksess

Stagetracker II er den nyeste oppgraderingen av TTAs oppfinnelse. Foto: TTA.

En lang rekke store LLB-aktører viser interesse for norskutviklede Stagetracker II. Systemet baserer seg på radiobølgesporing av lyd og lys – og også snart video.

Firmaet bak er TTA AS (som opprinnelig står for Track The Actors) og holder til i Stjørdal.

Gründer John Torger Skjelstad fikk ideen til det hele og startet firmaet i 2004.

TTA-teamet fra venstre: Tom Kristin Bardal (teknisk sjef), John Torger Skjelstad (daglig leder),
Monica Iversen Foss (markedssjef) og Willy Trehag (prosjektleder). Foto: TTA.

Teknologien gjør det mulig å skille lyden fra de ulike aktørene på en scene fra hverandre, og TTA har nå levert dette til flere ulike scenesteder, som Trøndelag teater i Trondheim, Royal Albert Hall i London og Disneyland Paris.

– Teater og lydprodusenter fra hele verden har tatt kontakt med TTA, så dette er noe markedet higer etter. Det er kjempespennende og se hva som skjer ila det neste året, sier markedssjef Monica Iversen Foss.

Stagetracker II er – som navnet indikerer – 2.0-versjonen av systemet. Det gamle systemet hadde egen lyd-prosessor, men Stagetracker II har ikke det.

Det er derfor man trenger f.eks Yamahas AFC4 for å prosessere lyden dit den skal. RadioEyene i Stagetrackersystemet er et av landets mest kompliserte produkter som lages i Norge, hevder som TTA.

Dette benyttes av blant annet Forsvaret. Inne i softwaren til Stagetracker II benyttes både GPS- og romteknologi og algoritmer innen biokjemi som gjør systemet svært stabilt og nøyaktig.

Stagetracker II består av en Core (prosessor), RadioEyes (RF-mottakere), Net (strømforsyning til RadioEyene) og Tags (RF-sendere).

Ved å plassere en «tag» på hver skulder av personen du ønsker å følge vil denne sende possisjoneringsdata til Coren via RadioEyene. I softwaren vil man da få et 3D bilde fra scenen over hvor trackingobjektene befinner seg, definert med aktive områder og en del justeringsfunksjoner. Når dette er på plass vil lyden følge skuespilleren/sangeren og man vil som publikummer kunne oppleve det som skjer på scenen uten å tenke på lokaliseringen av den som snakker. Selv når det er helt mørkt på scenen vil du alltid høre hvor på scenen lyden kommer fra. Og lyset vil dukke opp akkurat der det skal i bekmørke i det øyeblikket det skal. Det er ikke en oppgave som er lett å få til bra med følgespotter som styres manuelt.

Dette er Stagetracker

Stagetracker II er den nyeste oppgraderingen av TTAs oppfinnelse. Konseptet er å få lyden fra scenen ut til publikum på en slik måte at de hører nøyaktig det de ser, nemlig at lyden
kommer fra der hvor skuespiller, musiker etc. står på scenen.

Man kan sammenligne det med surround (omgivelseslyd) som fås på kino og i hjemmekinoer.

Dette har kun vært manuelt mulig tidligere i livesammenheng, ved at lydteknikeren styrer dette med en enkel panorering.

Systemet tar utgangspunkt i at menneskehjernen oppfatter lyden å komme fra den retningen hvor lyden først høres.

Disneyland Paris

Disneyland Paris har bygget ett nytt konserthus inne i parken for oppsetningen av
The Lion King: Rhythms of the Pride Lands. Her har de rigget opp Stagetracker II sammen med d&b DS100 for «immersive sound». Showet hadde premiere i midten av juni 2019 og går flere ganger daglig.

Yamaha Pro Sound

En delegasjon fra Yamaha Pro Sound i Japan tok kontakt med TTA i begynnelsen av 2019, og bare en liten uke etter sto de på døren på Stjørdal.

Yamaha-folkene fikk en demonstrasjon av Stagetracker II på Kimen Kulturhus på Stjørdal og ble overbevist med en gang.

De ønsket å ha TTA på laget da de lanserte AFC4 på InfoComm 2019 i juni. Der sto TTA i Orlando på stand sammen med Yamaha. Stagetracker II side om side med AFC4. Under System Designers Conference i Praha i november 2019 var også TTA sterkt representert. Scenemagasinet var også der, og reportasje kommer i blad og på nett senere.

Stagetracker II-systemet har pr. høsten 2019 plugins for Yamahas AFC4, Astros SARA II, Amadeus Holophonix, D&B DS100 Soundscape, Artnet og snart L-Acoustics L-ISA.

 

Vil du lese de store, grundige artiklene først av alle? Abonner på den trykte utgaven av magasinet:

Denne artikkelen sto opprinnelig på trykk i nr. 5-2019 av SCENEMAGASINET. Bestill abonnement her!

TIPS OSS! Vil du at vi skal skrive om deg, ditt firma, dine produkter, dine ansatte, dine prosjekter? Vi er avhengig av tips. Send oss et tips her! 

ANNONSE

Si din mening om denne artikkelen

kommentarer

Powered by Facebook Comments

Du vil kanskje også like