LEVERANDØR

Ny lysprismulighet for Atendi

Einar Borg Vike er daglig leder i Atendi. Foto: John Berge, Scenemagasinet.no ©

Atendi har for fjerde gang muligheten til å smykke seg med utmerkelsen leverandør til en av de norske lysprisene.

Lyskultur vil for 17. gang dele ut Norsk Lyspris i 2018 for å synliggjøre bredden i gode norske belysningsprosjekter og -produkter i Norge.

ANNONSE

Prisene profilerer god lysdesign og produkter, løfter frem kvalitet og nyskapning i tillegg til å bidra til å heve standarden.

Operaforestillingen Pelléas og Mélisande på Den Norske Opera & Ballett er nominert til Norsk Lyspris 2018 i kategorien Åpen klasse.

Her er det Drammensbaserte firmaet Atendi stolt leverandør av TIGHT-produktene til spesialbygde LED-paneler – styrt av ETC Eos lysbord, forteller Einar Borg Vike i Atendi, til Scenemagasinet.no.

– Ja, jeg må si det er stor stas for Atendi igjen å være leverandør for en av de nominerte, sier Einar, som vi nylig besøkte i Drammen.

– Vi har vært så heldige at vi har fått levere ETC-lysstyringssystemer og/eller lamper til minst et nominert lysprosjekt årlig – både i 2015, 2016, 2017 og 2018, sier Atendi-sjefen.

Bilde av oppsetningen av Pelléas og Mélisande.

Atendi har også vunnet som leverandør også de tre foregående årene:

Norsk lyspris 2015: Østbanehallen (Beste innendørsprosjekt)
Norsk lyspris 2016: The Well, Oppegård (Beste innendørsprosjekt)
Norsk lyspris 2017: Rånåsfoss Kraftstasjon (Beste innendørsprosjekt)

I 2018 er det totalt 14 nominasjoner i fem klasser – og i åpen klasse er det altså en ny sjanse for Atendi som leverandør.

Konkurrentene er Bussterminal Sarpsborg (med Luminator AS som leverandør), Lysplan for Verdensarven Rjukan – Notodden og Træna Urban Lighting (leverandører: Osram og Vikørsta.)

– Stor stas, sier Einar Borg Vike, daglig leder i Atendi. Foto: John Berge, Scenemagasinet.no ©

Her er mer informasjon om prosjektet Atendi har vinnersjanser med:

Pelléas og Mélisande

Den Norske Opera & Ballett valgte en utradisjonell løsning for å lyssette oppsetningen av Claude Debussys eneste opera Pelléas og Mélisande. Store deler av den vanlige scenebelysningen ble erstattet av 84 spesialbygde LED-paneler som i tillegg fungerte som en integrert del av scenografien. LED-panelene i taket ble utformet slik at de fikk en enhetlig design med bak- og sidevegg-elementene, og ble en integrert del av scenografien, samtidig som de fullt ut tilfredsstilte all ønskelig funksjonalitet som lyskilder. Både taket med LED-paneler, bak- og sidevegger var bevegelige og endret scenebildet fortløpende gjennom forestillingen.

Regissøren Barbora Horáková uttalte: «Jeg vil at vi skal få frem fargene og duftene i musikken. Jeg kjenner selv lukten, av grotten og havet. Debussys musikk er så stemningsskapende. Det er mye mørke, og det kontrasterer vi med det hvite sykehusmiljøet som vi har lagt handlingen i Pelléas og Mélisande til. – Sykehuset, som det meste av handlingen finner sted på, er et symbol på både liv og død.»

Eier & bruker: Den Norske Opera & Ballett
Lysdesign: James Farncombe for Den Norske Opera & Ballett
Leverandør: Atendi AS

Intervju med lysdesigner James Farncombe:

De nominerte vil presentere sine prosjekter og vinnerne kåres under Lysets Dag, 21. november 2018 på DOGA i Oslo.

ANNONSE

Si din mening om denne artikkelen

kommentarer

Powered by Facebook Comments

Du vil kanskje også like