SCENEBESØK

Ny PA fra Adamson rocker Folketeateret

«Gutta boys» bak der magien gjengis – tekniker Ulf Erlend Haave (t.v.) og Kenneth Vadset fra Bemum (t.h.) Foto: John Berge, Scenemagasinet.no ©

OSLO: Det privateide Folketeateret i lokalene til der Operaen tidligere holdt til investerer jevnlig i nytt utstyr. Høsten 2018 ble det installert en ny stor PA-rigg med nye modeller fra Adamson. Lydtekniker på huset, Ulf Erlend Haave, er svært fornøyd.

Produktsjef Kenneth Vadset fra Benum AS sørget for installasjonen av hele 32 S-Series – S10, tolv S-Series – S119 subwoofere og fem Point Concentric Series – PC 5 frontfillere.

ANNONSE

Det har gjort 2018/2019-produksjon av The Phantom of the Opera til en ubetinget suksess.

Gromlyden fyller hele den gigantiske konsertsalen. Vi vet, fordi Mr. Haave har opptak fra ekte forestillinger han avspiller for oss, selv om vi kommer på besøk en formiddag i november.

Adamson-rigget erstattet et ti år gammel rigg fra Meyer Sound, som ble installert en stund etter at Eiendomsspar AS overtok i 2006.

Siden åpningen i 2009 har Folketeateret blant annet satt opp forestillingene Mamma Mia!, Buddy Holly, We Will Rock You, Monty Python’s Spamalot, My Fair Lady, Annie, Billy Elliot, De tre Musketerer, Mary Poppins, Singin´ in the Rain og Les Misérables.

I samme perioden har Folketeatret også hatt flere konserter og stand up-arrangementer med kjente artister fra det store utland, og hatt et besøk på rundt én million publikummmere.

I tillegg til forestillinger og show har Folketeateret også vært arena for mange store events og TV-produksjoner.

Folketeateret tar mål av seg å tilby opplevelser på linje med West End og Broadway – men med mye kortere reisevei. Neste show etter The Phantom of the Opera blir Sound of Music, fra 6. september 2019.

Forestillingene styrer Ulf Erlend Haave med en Avid mikser, Venue S6L 24D, som ble innkjøpt i januar 2017.

– Her er det show fra dag til dag. Da skal ting gå lenge og være programmert og funksjonsdyktig. Oppsettet er likt hver dag, i motsetning til en konsertserie med flere variasjonsmuligheter. Det som teller da er høy driftsikkerhet, sier Haave.

Han er svært fornøyd med eierselskapet. 

– Det er ganske unikt. De har investert i utstyr med høy kvalitet, noe av det hvasseste som finnes, og de er tidlig ute, sier Haave, og det skinner igjennom at det både gjør jobben hans enklere og at det er en stor glede å gå på jobb hver ettermiddag og kveld.

Ulf Erlend Haave beskriver Folketeateret som et «veldig fint hus å jobbe i», spesielt siden ledelsen er villig til å investere og få ting bra. 

– Vi teknikere blir hørt på når det er noe som trengs å forbedres, sier han.

Innen trådløse systemer er det en 32 kanals Sennheiser 5000 som er i bruk, med mikrofonpakke fra Shure og et nytt monitorsystem fra Allen & Heath.

Produktsjef Kenneth Vadset sier til Scenemagasinet at Benum også har levert tilsvarende miksere til Union Scene i Drammen, Bølgen kulturhus i Larvik, Oslo Nye teater, Arktisk kultursenter i Hammerfest, med flere steder.

Hovedkonkurrenten er DigiCo, mens på verdensmarkedet har Avid vært veldig enerådende – spesielt på konsertmarkedet. 

– Vi har solgt bra i Norge av Avid-miksere på en såpass dyr plattform. Det blir raskt 1,2 millioner kroner for en slik mikser, forteller Vadset.

Produktsjef Kenneth Vadset fra Benum nyter vellyden fra balkongen. Foto: John Berge, Scenemagasinet.no ©

Han mener at når man kjøper «top-of-the-line» vil en slik mikser holde i ti år eller mer. Softwareoppgraderingene kommer også jevnlig og sørger for at produktet sjeldent blir «gammeldags».-

– Miksere på det absolutte toppnivået holder lenge teknisk sett, så man får veldig mye igjen for investeringen.

– Og hva er forskjellen på det nye PA-oppsettet og ett som er fra 2008?

– Det er en veldig stor forskjell, blant annet med større dynamik og mer kontroll på frekvensene, spesielt de lave. Det er også veldig fyldig, stramme fine subber. Her i Folketeateret har vi nå en annen konfigurasjon enn tidligere. Nå har vi et PA-heng på hver side, som dekker salen og balkongen på en mye bedre måte. Det blir jevnere dekning i alle områder. Benums mann mener at kanadiske Adamson med den nye PA-serien har klart å optimalisere kassedesignet mye bedre, slik at lydbølgene treffer mye bedre enn tidligere.

– Hvordan er rommet i Folketeateret rent akustisk?

– Det er et fint rom, relativt dødt, så vi har god kontroll. Men det er en stor lyskrone og et tak som gjør sitt med hensyn til lydrefleksjoner.

Slik ser det ut når «the show is on» i Folketeateret.

FAKTA OM FOLKETEATERET

Folketeateret er en privatdrevet musikk- og teaterscene i Oslo sentrum. Lokalene ble tidligere benyttet som hovedscene for Den Norske Opera. Folketeateret ble i 2006 overtatt av Eiendomsspar AS, som gjennomfører et omfattende restaureringsprosjekt med vekt på å ivareta scenens rike tradisjoner og byggets unike arkitektoniske uttrykk. (Kilde: Folketeateret.no)

PA-system eller PA-anlegg, en forkortelse av engelske Public Address, er et lydanlegg til formidling av musikk eller tale til en større forsamling. Public Address betyr å adressere publikum, altså henvende seg til publikum. Et PA-anlegg brukes i dag i nær sagt alle tilfeller hvor en fremføring skal nå en forsamling mennesker, og finnes i små og enkle utgaver for ren taleformidling i små lokaler, og komplisert sammensatte og svære anlegg for store konsertarenaer og teatersaler. PA-anlegg må ikke forveksles med Power Amplifier som også forkortes PA, og henviser til en forsterker. (Kilde: Wikipedia.)

ANNONSE

Si din mening om denne artikkelen

kommentarer

Powered by Facebook Comments

Du vil kanskje også like