NYTT UTSTYR

Også Folketeateret har oppgradert lydsystemet

Erlend Haave er lyddesigner hos Folketeateret. Foto: John Berge, Scenemagasinet.no ©

Det er trådløs lydbonanza etter at Nkom endret frekvensreglene fra 1. november. Folketeateret er en av de mange scenene som har investert i nytt utstyr.

Tidligere hadde det privatdrevne Folketeateret i Oslo 32 kanaler med Sennheiser 5000-serien.

Nå er det innkjøpt 32 kanaler Shure Axient Digital.

Les mer om bakgrunnen for at mange nå skifter systemer her:

700 MHz-båndet forsvinner rekordraskt for trådløse mikrofoner

På skolebenken hos EHS med Benum-Jon

Ulf Erlend Haave, som er lyddesigner og Front of House-tekniker hos Folketeateret forteller til Scenemagasinet at med unntak av mindre skoleforestillinger er ikke det nye utstyret tatt i bruk.

Neste store produksjon vil være høsten 2019. Da blir det klassisk musikal med Sound of Music. I november kommer Oslo Fagottkor som skal ha sitt juleshow som skal gå samtidig med Sound of Music. I februar 2020 blir det premiere på Chess, som også er tenkt skal gå samtidig med Sound of Music.

Folketeateret er en av Norges mest historiske teaterscener, etablert i 1952. Lokalene ble tidligere benyttet som hovedscene for Den Norske Opera. I senere tid har det blitt spilt store forestillinger som Mamma Mia!, We Will Rock You, My Fair Lady og Les Misérables. I tillegg til en rekke konserter og store TV-produksjoner.

Erlend Haave er lyddesigner hos Folketeateret. Foto: Benum.

– På musikalene bruker vi mange sendere samtidig, og disse vil til tider stå ganske samlet på små områder, forklarer Ulf Erlend Haave.

– Da er det viktig at det er god separasjon på frekvensene og at det er rom for mange frekvenser innenfor smale frekvensbånd. I tillegg vil beltpackene være under klær og veldig tett på huden til skuespillere. Da er det viktig at utstyret kan håndtere svette samtidig som at de skal ha god RF-dekning. Størrelsen på sendere er også av stor betydning for musikaler. Det er masse bevegelser og masse kostymeskift, da er det viktig at senderen ikke blir i veien for dette.

Erlend Haave er lyddesigner hos Folketeateret. Foto: John Berge, Scenemagasinet.no ©

Haave sier at siden Folketeateret ligger midt i Oslo sentrum, der det er flere trådløse system rundt dem, er Shure Axient sin egenskap til å selv endre frekvenser hvis det oppstår problemer også en stor grunn til at de valgte Shure Axient Digital.

– Det at vi også enkelt kan fjernstyre alt fra Workbench gjorde valget enklere. Wavetool vil få en stor rolle for oss til høsten. Lydassistenten vil få en enkel oversikt over alle kanaler og kan enkelt se om det er problemer med mikrofon, batteri, eller RF-dekning. I mange tilfeller vil assistenten oppdage feil lenge før skuespilleren går på scenen.

Erlend Haave fra Folketeateret (t.v.) med Jon Karstensen (midten) fra Benum, med tekniker Tord Brudevoll (t.h.). Foto: John Berge, Scenemagasinet.no ©

Les om Scenemagasinets besøk hos Folketeateret i 2018 her:

Ny PA fra Adamson rocker Folketeateret

ANNONSE

Si din mening om denne artikkelen

kommentarer

Powered by Facebook Comments

Du vil kanskje også like