KULTURHUS

Olavshallen skal ha ny direktør. Gammeldirektøren håper på 200 mill. kroner til oppussing.

Bjørgvin Thorsteinsson sier farvel til Olavshallen etter fem år, høsten 2019. Foto: Olavshallen. (Gjengitt med tillatelse.)

Olavshallen-direktøren: – Vi trenger kommunale midler for å ruste opp både bygningsmessige – og scenetekniske utfordringer.

Inne i Olavshallens 30-årsjubileumsår sier direktør Bjørgvin Thorsteinsson takk for seg etter fem års innsats.

Han håper og tror at konsertstedet får midler til å fremstå mer moderne og ha «up-to-date» teknisk utstyr i tillegg til oppgradering av VVS, EL, brann m.v.

Bjørgvin Thorsteinsson jobber frem til 1. november 2019, da han overtar som direktør i Nidaros Domkirkes Restaureringsarbeider (NDR).

Dette er et 150 år gammelt firma som i sin tid ble opprettet for å gjenoppbygge Nidarosdommen og Erkebispegården. I tillegg ligger Nasjonalt senter for Pilegrimsleden og stor Publikumsavdeling under hans ledelse. Bedriften har ca. 75 årsverk og 100 ansatte.

– Dette gir meg en mulighet til å jobbe innen statlig forvaltning, noe jeg aldri har gjort før og har lyst til å erfare, sier Bjørgvin Thorsteinsson i en samtale med Scenemagasinet.

Bjørgvin Thorsteinsson. Foto: Olavshallen. (Gjengitt med tillatelse.)

Til lokalavisen Adresseavisen (bak betalingsmur) sier Bjørgvin Thorsteinsson at det nesten e overveldende for ham å få ansvar for en nasjonalhelligdom og få direktørstilling i staten med alt det ansvaret og utfordringene det innebærer.

– Jobben favner over eiendomsutvikling, historie og reiseliv og er så omfattende at da jeg forsto at jeg kunne få denne jobben, ble jeg nesten litt skremt, sier 50-åringen til Adresseavisen.

Han etterfølger nåværende direktør, Steinar Bjerkestrand, som går av med alderspensjon.

Før islendingen Thorsteinsson – som har bodd i Norge siden 1983 – ble Olavshallen-direktør hadde han utdannelse innen hotelladministrasjon og jobbet blant annet som hotelldirektør hos Trondheimshotellene Rica Hell Hotell, Radisson Blu Royal Garden Hotel, Scandic Lerkendal og var også en kort periode leder for Rosenborg Arena.

– Stillingsannonsen for jobben din er allerede lagt ut. Hva blir viktig for neste direktør å gripe fatt i?

– Jeg har stor tro på at våre lokalpolitikerne skjønner at de må støtte opp økonomisk i en viktig gjenoppbyggingsfase. Vi trenger kommunale midler til å ruste opp etter 30 års hardt bruk. Det er dyrt med store og kompliserte scenetekniske installasjoner og det har vi ikke er økonomi til. Så eiendomsforvaltning og prosjektledelse er veldig viktig erfaring å ha for min etterfølger.

– Hva bør gjøres?

– Det er et 30 år gammelt hus som ikke er vedlikeholdt så godt i disse årene. Spesielt er scenetekniske løsninger viktig å få på plass, i tillegg til det bygningsmessige. Dette må være fokus i årene fremover, slik at Olavshallen fremstår moderne og teknisk sett «up-to-date». Vi har selv investert rundt 50 millioner i disse 30 årene, men det blir dråper i havet i forhold til hva som trengs av bygningstekniske og scenetekniske oppgraderinger. Derfor har vi signalisert et behov på ca. 200 millioner, sier Bjørgvin Thorsteinsson til Scenemagasinet.no.

Olavshallen AS har under Thorsteinssons ledelse siden 1. januar 2015 økt det årlige besøket med over 20.000 pr. år, og er nå oppe i rundt 200.000 besøkende pr. år.

– Det har vært fem forrykende år, hvor jeg føler vi har fått gjort veldig mye. Vi har synliggjort Olavshallen bedre og økt publikumstallet med over 20.000 og økt antall forestillinger hvert år. Det har vært en vellykket omstillingsprosess internt, sterkere merkevarebygging, og alle ansatte er nå fysisk samlet i huset. Våre ansatte er også svært tilfreds med både arbeidsmiljø og organisasjon som siste undersøkelse viste. Jeg er veldig fornøyd med det vi har fått til sammen disse årene jeg har vært her, sier direktøren.

Bjørgvin Thorsteinsson. Foto: Olavshallen. (Gjengitt med tillatelse.)

Ifølge Adresseavisen har salgsinntektene i Olavshallen også økt mye under Thorsteinssons ledelse, fra 24 millioner i 2015 til 36 millioner i 2017. Resultatet før skatt er lavere de par siste årene enn tidligere fordi driftsmidler er brukt til oppussing, sier direktøren til lokalavisen.

 

Fakta om Olavshallen AS:

Olavshallen AS er et helkommunalt AS eiet av Trondheim kommune. Olavshallen AS ble bygd i 1989 og konserthuset har fått sitt navn etter en historisk tradisjon i Trondheim, Olavstradisjonen. Grunnsteinen ble lagt ned av kong Olav V 22. juli 1988. Kulturhuset åpnet dørene for sin første konsert 17. september 1989 med jazzpianisten Oscar Peterson og den offisielle åpningen ble holdt den 21. september.

Olavshallen AS tar hvert år imot artister fra ulike sjangre som klassisk, opera, dans, ballett, pop, rock, vise, country, jazz, world, kor, korps, barne- og familieforestillinger, show, teater, revy og stand-up. Trondheim Symfoniorkester har sitt faste tilholdssted i Olavshallen og benytter store sal til prøver og konserter.

 

Olavshallens Store sal. Foto: Olavshallen. (Gjengitt med tillatelse.)

Olavshallen AS består av to saler. Store sal har en setekapasitet på 1212 og Lille sal 350. Scenens grunnmål i Store sal er 20 x 20 meter, 26 stk manuelle motvektstrekk, 4 stk motoriserte lystrekk, 2 stk. motoriserte trekk samt scenehus for orkester som gjør salen spesielt også egnet for akustiske produksjoner. Det er til en hver tid oppgradert lys- og lydutstyr med digital mikser av merket Midas XL8. Det er montert fiberoptisk kabel i OlavsKvartalet i samarbeid med Midgard Medialab, som gjør det mulig å transportere store mengder lyd/bilde til andre. Salen er egnet for store konferanser og presentasjoner.

Olavshallens Lille sal. Foto: Olavshallen. (Gjengitt med tillatelse.)

Lille sal er en black box-scene med hovedvekt på fleksibel bruk og har sceneareal på 15 x 6 meter, med 4 stk scenetrekk. Den teleskopiske tribunen enkelt trekkes inn og salen kan utstyres med flatt gulv og oppbygd scene. Det er også mulighet for kaféoppsett med bord, stoler og bar eller klasserom-oppsett.

Olavshallen AS er en del av Sameiet OlavsKvartalet som for øvrig består av tre huseiere og seks seksjoner. Olavshallen kjøpte «Kjøpesenteret Olavskvartalet» i 2016 som ligger i 1 etg. Dermed eier Olavshallen ca. 65% av hele kvartalet på nærmere 30 000 m2. For øvrig består Sameiet av Midstar AB (Clarion Collection Hotel Grand Olav og administrasjon til Trondheim Symfoniorkester & Opera) og Indigo Invest (Parkeringskjeller). Olavshallen har flere større leietakere som Trondheim kommunale kulturskole, NTNU – Institutt for musikk og Trondheim Symfoniorkester sin administrasjon.

ANNONSE

Si din mening om denne artikkelen

kommentarer

Powered by Facebook Comments

Du vil kanskje også like