LEVERANDØR

«Overraskende enkelt å få VUE Audiotechnik kjent i Norge»

Gründer og medeier Avonlyd AS, Edgar Aandraa Lien, driver Oslo-avdelingen. Foto: John Berge, Scenemagasinet.no ©

OSLO: – Det er muligens en klisjé, men lydkvaliteten teller.

– Folk tror av og til at: «Er det ukjent er det billig». Men vi har lykkes med å gjøre VUE Audiotechnik kjent i Norge på rekordtid – og det er langt i fra billig.
 
Det forteller Edgar Andraa Lien – gründer og medeier i Avonlyd AS.
 
Da Edgar flyttet til Oslo jobbet han i to og et halvt år som prosjektleder for Oslo Audio AS.

Men de siste ti årene har Avonlyd bygd stein for stein.

I 2017 omsatte Avonlyd AS for nærmere ni millioner kroner, og 2018 ble enda bedre.

Endelige tall for 2018 kommer først senere i 2019.

Firmaet har også flere ganger blitt utnevnt til Gaselle-bedrift av Dagens Næringsliv.

– Målet var å «make it great in Oslo». Jeg kjenner mange folk innenfor klubber, restauranter og konsertmiljøet, så det var bare å begynne en plass. Vi har rundt 40 prosent av alle stedene i Trondheim, så hvorfor ikke i Oslo, sier Edgar Andraa Lien.

Edgar Andraa Lien løfter Avonlyd AS til nye høyder. Foto: John Berge, Scenemagasinet.no ©

VUE Audiotechnik ble lansert som et nytt profesjonelt lydselskap i 2012, av veteranen Ken Berger, med bakgrunn helt fra 70-tallet i selskaper som Eastern Acoustic Works (EAW) og Forsythe Audio Systems.

– Vi i Avonlyd ble første aktør utenfor USA som lanserte merket, og skaffet svært tidlig tolv høyttalere til en TV-produksjon.

– Dette var så overbevisende at vi bestilte høyttalere for nær en halv million – uhørt – og siden dette har vi solgt over 3.500 høyttalere i Norge og Sverige.

Edgar Aandraa Lien (t.v) og Fredrik Wensås (t.h., bak) på Avonlyds lager i Oslo. Foto: John Berge, Scenemagasinet.no ©

– Hvordan var det å få VUE Audiotechnik kjent i Norge? 

– Det var overraskende enkelt. I Norge er Meyer Sound tradisjonelt størst av PA-merkene og L-Acoustics og d&b Audiotechnik er andre merker vi kniver mot. 

Høsten 2018 har Avonlyd installert nye VUE Audiotechnik hos flere steder i Norge, blant annet i Olavshallen, Fire Fine og Lokal Scene i Trondheim, samt Herr Nilsen i Oslo for å nevne noen.

Andre merker Avonlyd har stor suksess med er blant annet Funktion-One – et merke som ofte brukes av klubber, og PSA (Point Source Audio) – et merke kjent for sine godt egnede mikrofoner for teater- og TV-bruk.

Les om Herr Nilsen og Avonlyd her:

Herr Nilsen spanderte på seg nytt PA-anlegg til 25-årsjubileet

Edgar Andraa Lien sier han har lært mye av sine skarpeste konkurrenter, eksempelvis Scandec og Drammen lyd (nå Arva Lydsystemer) med flere.

– De er alle inspirasjonskilder. Av Scandec lærte jeg viktigheten å ha et stort sortiment, lagervarer og kort leveringstid. Det er ofte behov for å levere på kort varsel. Spesielt utelivsbransjen er ikke alltid så god på planleggingen. Da skal det skje helst skje kjapt – på dagen, sier Edgar og smiler bredt.

– Korteste respons så langt – mens vi til og med var på Frankfurt-messen – er 48 timer fra forespørsel til lyd, lys og mikser var levert og montert, sier han med et glis.

Edgar Aandraa Lien. Foto: John Berge, Scenemagasinet.no ©

FAKTA OM AVONLYD AS

Nettside: www.avonlyd.no

Avonlyd AS har avdelinger i Trondheim og Oslo. Firmaet ble stiftet i 2007 av Edgar Andraa Lien, Jo André Waatsveen og Tor Breivik.

Etterhvert byttet Tor Erik L. Johansen plass med Waatsveen. Hovedkontoret er fortsatt i trønderhovedstaden, mens Andraa Lien styrer «distriktskontoret» i hovedstaden.

Selskapet omsatte for 8,8 millioner kroner i 2017.

Espen Nilsen (t.v.), sammen med Fredrik Wensås (midten) og Edgar Andraa Lien (t.h.) fra Avonlyd. Foto: John Berge ©

(Artikkelen står opprinnelig på trykk i utgave nr. 2•2018 av SCENEMAGASINET).

ANNONSE

Si din mening om denne artikkelen

kommentarer

Powered by Facebook Comments

Du vil kanskje også like