FESTIVAL

Øyafestival-eierne tjente 52 millioner kroner på salg av festivalen

Øyafestivalen i år ble nok en suksess. I fjor omsatte festivalen for 80 millioner kroner og fikk et resultat på over 1 million kroner. Ifølge DN tjente eierne 52 millioner kroner da festivalen i fjor ble solgt til et amerikansk oppkjøpsfond. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix.

Sommeren 2018 kjøpte et amerikansk oppkjøpsfond Øyafestivalen. Nå skriver Dagens Næringsliv (DN) at de norske eierne tjente 52 millioner kroner på salget.

Øyafestivalen er en av de få norske festivalene som år etter år har gått med overskudd, og i fjor sommer solgte de norske eierne festivalen til det amerikanske oppkjøpsfondet Providence Equity Partners gjennom investeringsplattformen Superstruct Entertainment.

Salgssummen har fram til nå ikke vært kjent, men Dagens Næringsliv skriver at regnskapet fra holdingselskapet Akiv Holding viser at Øya-eierne realiserte en gevinst fra festivalen på 52 millioner kroner i 2018. Flere av de opprinnelige gründerne var på eiersiden i selskapet.

De norske gründerne er fortsatt medeiere i Øyafestivalen AS gjennom aksjer de sikret seg i Superstruct Entertainment, og deler av salgssummen har gått inn i disse aksjene, ifølge avisen.

– Vi tidligere eierne er jo fortsatt indirekte eiere og er med i styret. Administrasjonen har fortsatt kontroll over alt fra booking av artister, sponsorer og profil. For administrasjonen i Øya er det altså liten endring i den dagligdagse jobben, skriver medeier Claes Olsen i en epost til avisen.

Han ønsker ikke å kommentere den totale salgssummen som DN skriver om. (NTB)

Den gang da, 4. juni 2007:
OSLO 20070604: Øyafestivalen omsetter for over 30 millioner kroner, og nå er de oppe i seks ansatte. Her er de samlet under en uformell pressekonferanse i Oslo. Foran: Linnea Svensson, markedsrådgiver og ansvarlig for økomatprosjektet, og festivaldesigner Are Kleivan. I midten f.v.: Erik Stangeby, frivilligansvarlig med ansvar for de 1.500 som hjelper til iår, PR-sjef Jonas Prangerød og daglig leder Stein Blomseth. Bak f.v. står markedssjef Arnt Andersen, bookingsjef Claes Olsen og Anders Støver, som er salg- og sponsorsjef. Foto: Jarl Fr. Erichsen / SCANPIX.

Karpe griper 20-årsjubilanten Øyafestivalen foran 19.000 publikummere

ANNONSE

Si din mening om denne artikkelen

kommentarer

Powered by Facebook Comments

Du vil kanskje også like