AV UTLEIE, BEDRIFTSBESØK

På besøk hos White Productions på Haugalandet

Fra venstre: Kim Lund, Stig Halleraker og Jarle Salhus Eriksen på hovedkontoret til White Productions.

HAUGESUND: Stig Halleraker startet som DJ. Nå er White Productions et av de største LLB-firmaene på Haugalandet og engasjerer opp mot femten mennesker når aktiviteten er på topp.

Stig Halleraker (44) er utdannet som radio & TV-reperatør og er lystekniker.

ANNONSE FRA NNNN:

Som mange andre i bransjen var det en ungdomstid som DJ som ledet til arbeidslivet med LLB.

Han startet hos Norstage, under ledelse av Lasse Eriksen, som 18-åring i 1993.

– Jeg var 18 år og DJ og visste ikke noe særlig om noe. Jeg hjalp Lasse med alt mulig. I 1999 tilbydde han meg fast jobb og der jobbet jeg i tre år.

– Jeg har alltid hatt en interesse for system, og forbedre det og lage nye ting.

I 2002 startet Stig Halleraker som frilanser for andre firma i Haugesunds-området. Stig jobbet mye for firmaet som i dag heter Vest Lydservice og tok også jobber på Østlandet og ble kjent med utleiefirmaer der. Stig gjorde mange discojobber for band som Reset.

Stig ble også ofte leid inn til Byscenen i Haugesund.

– Så begynte jeg å kjøpe inn en del utstyr selv, i 2003-2004 og derifra er vi kommet til i dag. Da kalte vi oss Lysteamet, som var meg og Kim Lund. Det var et personlig selskap. I 2010 stiftet vi AS.

Stig Halleraker viser Scenemagasinet rundt i lagerlokalene.


– Hvor kom navnet White Productions fra?

– Jeg har venner som driver et reklamebyrå og de kom opp med ti forslag. Vi falt for White Productions – også i form av at logoen var grei og enkel, og at hvit er summen av alle farger. Det er symbolikken fra lysverdenen.

Men White Productions har fått en del «pes» for navnet, med anklager og koblinger om «hvit overmakt», som de avviser og sier ikke henger på grep.

– Det var bare lys vi fokuserte på i starten, forteller Stig.

– Men vi prøvde litt med lyd og samarbeidet med et par av de andre firmaene, hvor et hadde ikke lys og ville leie av oss. Det var et marked. Med årene hadde vi fått en del utstyr, så det var bare å hoppe i det med lyd. Jeg var ikke så gira i 2010, medgir Stig.

– Jeg var skeptisk fordi jeg hadde prøvd masse samarbeid, og var kanskje var litt lei, og administrativt arbeid er ikke min sterke side.

Men kollega Jarle Eriksen hadde kommet hjem etter fem år med forretningsutdanning i Barcelona i Spania og var klar for å gjøre noe da han kom hjem.

I dag er han den som holder orden på det administrative hos White Productions.

– I starten hadde vi bare et enkelt taleanlegg, forteller Jarle.

– Skal noen leie noe, vil de leie lyd og så følger det med lys i beste fall. Å være et rent lysselskap var dødfødt. Man måtte inn på lyd på grunn av at de er man attraktive overfor kunden.

Foruten bransjens «grand old man» Lasse Eriksen og Norstage og Live Pro, finnes det flere firma innen LLB i Haugesund, blant annet nevnte Haugesund Lyd og Vest Lydservice på Stord.

– Vi har konkurrenter, helt klart, og vi treffer de av og til og samarbeider med noen. Vi er nok kanskje den største omsetningsmessig nå i Haugesund, sier Stig.

– Dere må ha gjort en del riktig siden dere nå er størst i byen. Hva er forklaringen på suksessen?

– Vi er ikke rimeligst, men kvalitet har vært vår plan hele veien. Vi skal levere skikkelig til kunden er fornøyd og vel så det. Det er ikke manko på noe når vi kommer på en jobb.

– Hvordan er prisnivået?

– Prisnivået er for lavt. Vi sliter med å få de store tallene igjen hvert år. Marginene er for lave. Men vi bor i Haugesund og vi kan ikke forvente annet. Her er det lite eventjobber, kanskje to pr år, mens det gjerne er hver dag i andre byer, i Stavanger, Bergen og på Østlandet. Men vi har masse festivaler fra tidlig i mai til som gjør at dette går rundt. Festivalene er kjempebra for oss. Vi kunne tenkt oss mer arbeid i Haugesund, mer eventjobber og litt konferanser.

I 2019 har White Productions levert til festivaler som Karmøygeddon Metal Festival, Skånevik bluesfestival, Sildajazz, Kopervik Festivalen, Oktoberrock, Etnemarknaden, Den Festivalen i Vangen
og Fugl Føniks Fest med flere.

– Hva selger dere av utstyr?

– Vi, som alle andre, har et eget høyttalermerke vi også, AD Systems, som vi har hentet fra Tyskland de siste årene. Men vi har ikke gått ut landsdekkende med det. Det er noen lokale som kjøper og så er vi litt inne på kulturhusene når de har lokale anbud og litt via Musikkutstyrsordningen-leveringer, som gjør at det er helt greit.

– Hvordan ser LLB-bransjen ut, sett fra Haugalandet?

– Jeg har reist på alle messer i alle år, Integrated Systems Europe i Amsterdam, PLASA Show i London, Musik Messe Frankfurt + Prolight + Sound, så jeg kjenner alle i bransjen. Jeg treffer guttene fra Bright og Bary på messene, og så er vi med i BFSP.

– Hva motiverer deg nå, Stig?

– Sluttproduktet til kundene. Det verste jeg er med på er nedgrigg, men jeg er med likevel. Men sluttproduktet er jeg fornøyd med. Når vi har fått det opp. Spesielt alle de festivalene, det er kjempegøy.

– Jeg er med på alle jobbene, som prosjektleder. Selve avviklingen gjør alltid andre nå, men jeg gjør noen festivaler alene i år og masse småting og video. Jeg gjør både lyd, lys og video, men ikke de store tingene. Da bruker jeg heller frilansere som har utviklet seg mer enn meg. Jeg lodder heller en kabel enn å avvikle.

Vil du lese de store, grundige artiklene først av alle? Abonner på den trykte utgaven av magasinet:

Denne artikkelen sto opprinnelig på trykk i nr. 6-2019 av SCENEMAGASINET. Den blir lagt som plussartikkel ila. kort tid. For å kunne lese denne, og andre unike bransjesaker, må du heretter ha gyldig abonnement. Det gir deg digitale fordeler og det trykte bladet først av alle tilsendt via Posten.

Bestill abonnement her og få glede av en rekke fordeler når vi snart lanserer vår nye plusstjeneste!

TIPS OSS! Vil du at vi skal skrive om deg, ditt firma, dine produkter, dine ansatte, dine prosjekter? Vi er avhengig av tips. Send oss et tips her! 

ANNONSE
Si din mening om denne artikkelen

kommentarer

Powered by Facebook Comments

Du vil kanskje også like