3D-LYD

Petter Nordby om 3D-lyd

Artikkelforfatter Petter Norby fra Rubicon er en veteran i LLB- bransjen og en pionér mht. innføringen av 3D-lyd i Norge.

Definisjonene av «immersive sound» er mange og varierte – her er det mye blandet drops som 3D-lyd, surround, Dolby Atmos og høyttalere i flere lag enn det vanlige. Det er lett å gå i surr.

Hva om vi kaller «immersive sound» for «Pandoras eske eller Sareptas krukke». Begge begrep fra gresk mytologi som vi kjenner som noe som er utømmelig for hva de nå enn inneholder. Pandoras eske skulle være var utømmelig for ulykker, men når NRK og herlige Sigbjørn Nedland gav oss radioprogrammet Pandoras jukeboks (1984-97) kom det utelukkende god lyd ut av «Pandora».

Pandoras eske
Hva kan dette gi oss av lydopplevelser i et teater eller konserthus?

Jada, vi vet at vi må ha en haug av høyttalere foran & bak, over og ved siden av og en forsterkerkanal per sted uten å gå inn i kjedelige detaljer med 20 eller 100 høyttalere.

Dirigenten i symfoniorkesteret har en unik «inni-i-orkesteret»-opplevelse som ingen i publikum noensinne har hørt. Kan Pandoras eske besørge at vi i salen også får det? Ja, svaret er ja. Kanskje ikke identisk, men en sterk opplevelse som gjør at du ved å lukke øynene ER inne i orkesteret. Lyst til å være med?

Fokus – det å kunne høre lyden fra den personen som snakker – der de er. Når Arve Opsahl var på scenen i 50-årene hørte man (tydelig) eksakt hvor på scenen han var. Så kom høyttalerne, myggene og fokus avgikk med døden. Joda, vi ser jo personen, men lyden kommer IKKE derfra og teaterforestillingen dør noe. Kan Pandoras eske besørge at vi får tilbake fokus så naturlig som mulig? Ja, svaret er ja. Dette er allerede gjennomført blant entusiastene i Rogaland teater (se egen sak på påfølgende sider, 50-51).

Kinoen vant kappløpet! Ja, det er bare å ta av seg hatten for hva kinoformatet kom med på lydsiden når vi trodde at den gamle, trauste kinoen var «ferdig for godt». Det føles godt på kino og lydmessig er du midt inne i filmen. Dolby Atmos heter som kjent systemet.

Hovedsalen i Rogaland Teater, som har et stort fokus på «immersive sound».

Lydteknikeren blir lyddesigner
Begrepene er kanskje forvirrende for noen, men når vi åpner Pandoras eske må det designer-evner til for å bistå sceneuttrykket. Er det vanskelig? Slett ikke, men det som tidligere var å «legge ut» lyden i begge høyttalerne blir plutselig et design av hva skal hvor. Det tar tid å programmere og der det er en produsent, krever det et samspill og møter tilsvarende det lys- designerne har vært med på en tid.

Kan Pandoras eske brukes helt enkelt?

Ja, under LLB i mars 2019 hadde vi i Rubicons gamle lokaler en enkel demonstrasjon og smakebit med tolv høyttalere litt her og der for å vise teater fokus (produkt TiMax m/tracker), et orkester man er inne i og selvsagt enkle effekter der helikopteret flyr inn bakfra over deg og fram til scenen. Gode teknikere i landet har i en årrekke benyttet muligheten til å legge ut mikserens klang i bakhøyttalere der slike finnes, mens de vanlige høyttalerne har en «clean» direkte lyd. Hjelper dette? Ja, det gjør det. Kall det gjerne Pandora step one.

Er «Pandoras eske» det samme som nye etterklangsanlegg?

Slett ikke. AAS anleggene (aktive akustiske systemer) er en fantastisk nyvinning som gjenskaper ekte, akustisk klang i rom som bygges tørt for elektronisk forsterkning, der de også skal brukes til akustiske fremføringer / kor og orkester etc. Dette gjør det mulig å bygge kosteffektive nye kulturhus som kan fremføre alt fra Rock til Opera – så bra som mulig.

Kan vi benytte de samme høyttalerne til flere formål?

Vel, dessverre – ikke helt. I fremtidens teater med full bruk av Pandoras eske / Immersive sound (IS) må alle høyttalere (uansett antall) ha samme

kvalitet, kraft, og karakter som hovedhøyttalerne for å dekke det optimale behovet. Per i dag har AAS/Kino/IS etc. noe forskjellige ønsker om plassering, men helt enkelt kan vi si at:

Pandoras eske / IS:
Alle høyttalere må kunne spille høyt m/høy kvalitet & ensartet karakter.

Kinoens lydanlegg:
Alle høyttalere må kunne spille høyt – mye bass er viktig.

AAS klanganlegg:
Ingen høyttalere trenger å spille høyt – de skal representere de manglende refleksjonene fra de «tørrlagte» veggene. Dette krever hverken høyt volum eller stor frekvensgang. Blant dagens AAS-systemer er det stor forskjell på kvaliteten til høyttalerne som benyttes.

Hva venter vi på?

De som ligger fremst i Norges teaterelite venter på et brukervennlig mykvare som gjør det gjennomførbart å dirigere lyden på en enklest og best mulig måte. Per i dag har vi 50-100 kanaler forsterkere koblet til en matrise (64×64?) koblet til en lydmikser som igjen skal ta med seg enda et software som byr på en ny matrise 64×64 for å sone inndele scenen for «fokus/tracking» eller effekter & klang ønsket – med andre ord en bitteliten teknisk utfordring.

Hva kommer?

Vi er i en tid med rasende utvikling. Det første AAS etterklanganlegget ble installert for noen ganske få år siden. Det som vil komme opp av Pandoras eske snarlig forventer jeg vil være en mykvare som styrer og kontrollerer alle forsterkere tilkoblet (intern inn/ut matrise) samt etablerer ønsket høykvalitetsklang basert på eksisterende input eller rommets mikrofoner og med skuespiller «tracking» på innsiden. Kan systemet også eliminere behovet for en lydmikser enhet i teateret, så ja takk – tusen takk.

Vil et slikt mykvare eliminere behovet for et AAS-system?

Vel, hvis det er dyktig nok – ja, trolig. Kinoen vant, folkens – når kommer vi andre etter?

PS. «Profoundly in love with Pandora» er skrevet av skuespilleren og artisten Ian Dury – and the Blockheads (1985).

Låta ble Theme from The Secret Diary Of Adrian Mole – for oss anglofile særinger.

L-Acoustics 3D-alternativ: L-ISA

3D-lyd i lokaler for scenekunst

Vil du lese de store, grundige artiklene først av alle? Abonner på den trykte utgaven av magasinet:

Denne artikkelen sto opprinnelig på trykk i nr. 6-2019 av SCENEMAGASINET. Den blir lagt som plussartikkel ila. kort tid. For å kunne lese denne, og andre unike bransjesaker, må du heretter ha gyldig abonnement. Det gir deg digitale fordeler og det trykte bladet først av alle tilsendt via Posten.

Bestill abonnement her og få glede av en rekke fordeler når vi snart lanserer vår nye plusstjeneste!

TIPS OSS! Vil du at vi skal skrive om deg, ditt firma, dine produkter, dine ansatte, dine prosjekter? Vi er avhengig av tips. Send oss et tips her! 

ANNONSE

Si din mening om denne artikkelen

kommentarer

Powered by Facebook Comments

Du vil kanskje også like