LEVERANDØR

Pop till you drop! 30 år med nypoppet popcorn

Nina og Svein Jarle Fykse har bygd opp Popcorn Compagniet A/S gjennom 30 år. Foto: John Berge, SCENEMAGASINET.no ©

DRØBAK: Popcorn Compagniet var først ute med å satse på popcorn overfor underholdningsbransjen for 30 år siden. Mye har endret seg siden da.

Nå er popcorn en naturlig del av tilbudet på kinoer og kulturhus landet rundt, hos sirkus, tivoli, konserter og idretts-arrangement.

ANNONSE FRA NNNN:

Popcorn Compagniet A/S – som ble startet i 1989 av Svein Jarle – har vært blant pådriverne for det som kinoeierne nå mange år etterpå kaller «det hvite gullet».

– Der norske kinosjefer så søl og fettet rot, så amerikanerne penger, forteller Jarle Fykse (61) inne på kontoret på Kykkelsrud i Drøbak.

Han er ikke så rent lite amerikansk i tankegangen. Hvorfor skal vi komme tilbake til …

– I 1989 var det ikke en eneste popcornmaskin i Norge, hevder Fykse.

– Den første kinoen med popcornmaskin var Eldorado kino i Oslo i 1992. Tusenfryd fornøyelsespark hadde kjøpt utstyr, men da jeg kom på banen så ble de kunder av meg. Da slapp de bryderiet med å importere mais og fett.

Nesten verdt sin vekt i gull! Amerikavennen Svein Jarle har gjort det skarpt med import av popcorn og andre søtsaker. Foto: John Berge, SCENEMAGASINET.no

Popcorn Compagniet A/S fikk avtale med Freia, som den gang drev de fleste kinokioskene, men så kom nye aktører inn på banen.

Freia solgte konseptet sitt til Kraft Foods, som solgte det videre til Location på slutten av 90-tallet.

Svenske Sundlings trådte også inn og ble popcorn-markedsleder.

Dermed mistet Fykse mye av kinobusinessen, men pr. 2019 har han fortsatt nærmere 25 kinoer på kundelisten, herunder kinoene i Fredrikstad, Steinkjer og Jessheim. Og nye Felix kino, som starter 22. februar 2019.

Og som en skjebnens ironi, så kjøpte trondheimsbaserte Location i 2016 opp Popcorn Compagniet A/S.

For Location betyr oppkjøpet at de kommer inn på nye markeder, nemlig eventer, konserter, arenaer, fornøyelsesparker og utleie.

Sundlings er fortsatt dominerende hos kinoene.

Gründer Svein Jarle Fykse forteller at salgsprosessen tok ett års tid, og at PWC var involvert med analyser av regnskap og drift.

– Vi kom gjennom nåløyet og ble godkjent, sier Fykse.

– Hvorfor valgte du å selge livsverket?

– Jeg er godt voksen. Nå går det bra. Det er lurt å selge mens firmaet er på topp.

Blant Popcorn Compagniets kunder finner vi kjente parker som Hunderfossen, Tusenfryd, Sommerland, Kongeparken, flere fotballarenaer og amfi, Sirkus Arnardo, med flere.

En lang rekke musikkfestivaler er også kunder, blant annet Øyafestivalen i Oslo.

Her er hele teamet samlet på lageret i Drøbak. Fra venstre: Thor-Einar Larsen, lagersjef, Svein Jarle, seniorkonsulent, Nina Fykse, økonomisjef og Stian Haraldsen, ny daglig leder. Foto: John Berge, SCENEMAGASINET.no

Fykse har selv gjort en stor egeninnsats i salgsvognene for å vise ulike bransjer at popcorn er populære saker.

– Mange var skeptiske i starten. Så begynte folk å se at vi tjente gode penger da vi arrangerte salg på konserter og idrettsarrangement. For mange arrangører skjønte ikke dette i starten. De så på det som et bryderi og ork. Men det er veldig enkelt. Nå er det jo popcorn så å si på alle konserter.

Selskapet importerer fra amerikanske Gold Medal Products, som er det største popcornfirmaet i USA.

Svein Jarle Fykse har bodd i Amerika i to perioder, først som barn i ni år og siden noen år i 20-årene.

– Jeg ville gjerne ha kontakt med USA, som jeg er så glad i, og så meg derfor aktivt rundt etter et agentur, sier han.

– Etter alle disse årene – spiser du selv popcorn?

– Hehe, ikke så ofte. Men jeg synes det er godt. Tar jeg en bøtte stopper jeg ikke.

ANNONSE
Si din mening om denne artikkelen

kommentarer

Powered by Facebook Comments

Du vil kanskje også like