ARRANGEMENT

Rekordmange på kulturhuskonferanse i Larvik

Daglig leder ved Bølgen kulturhus, Andreas Gilhuus (midten), var vert for 220 påmeldte til Norske kulturhus’ høstkonferanse. Foto: John Berge, Scenemagasinet.no ©

LARVIK: Stor stas for de ansatte hos tiårsjubilanten Bølgen kulturhus å ha «hele kulturhus-Norge» på besøk. Arrangøren, interesseorganisasjonen Norske kulturhus, melder om retkordpåmelding – hele 220 personer.

Tirsdag 10. til torsdag 12. september 2019 er Bølgen kulturhus’ foaje, restaurantområde og flere av salene tatt i bruk av bransjen som sørger for at kulturhusene landet rundt er i daglig drift, for faglige oppdateringer, med seminarer, foredrag og ikke minst møte med leverandørene.

Programmet for konferansens første del. Foto: John Berge, Scenemagasinet.no ©

Hele 20 leverandører hadde meldt seg på for å fortelle om produktene sine overfor kulturhusbpansjen: alt fra billettselskaper, rådgivere, til reklame/digitalbyråer til en lang rekke leverandører av lyd-, lys- og bildeprodukter.

Andreas Gilhuus, Daglig leder ved Bølgen kulturhus, ønsker velkommen til huset og Norske kulturhus’ høstkonferanse. Foto: John Berge, Scenemagasinet.no ©

Her kunne man blant annet se en 130 tommers storskjerm, levert av Prodok, som nylig har levert komplett ny skjermløsning til Brygga kultursal i Halden, eller slå av en prat med en ny aktør innen billettsystemer – Ticketmatic fra Belgia – som gjerne vil komme seg inn på det norske markedet.

Salgsdirektør Jeroen Snoek (t.v.) og Account manager Violet Tolpe fra Yesplan. Foto: John Berge, Scenemagasinet.no ©

Yesplan, et skybasert management-system for kulturhus, teatre, kunstsentre, museer, kinoer, festivaler og konserthaller, var på fjorårets høstkonferanse hos Norske kulturhus, og var nå tilbake. På bare ett år hadde de signert ni avtaler i Norge og den tiende var på gang. Her var også etablerte firma som Eventim, Tix og DX innen billett, og LLB-firma som Atendi, Bright, Prostage, Lydrommet og Bary, med flere.

Erik Westlie og Thomas Sohlberg fra skjermleverandøren Prodok med 130-tommer storskjerm bak seg. Foto: John Berge, Scenemagasinet.no ©

På standen fra Atendi traff vi på en gjeng som slo av en hyggelig prat, nemlig Bølgen kulturhus’ egen tekniske sjef, Espen Solum og driftssjef, Kjetil Viker.

– Det er spennende å ha så mange på besøk, og det er en fin måte å bli kjent med leverandørene, sa Espen Solum til Scenemagasinet, men han kunne tenkt seg enda mer praktisk oppsett av produktene, f.eks. lyskastere satt opp og demonstrert på en scene.

– For min egen del savner jeg mer fokus på det tekniske, sier Solum, som har både Clay Paky Axcor-serien og Martins MH6-lamper i taket ved lillescenen ved restauranten i Bølgen kulturhus.

Fra venstre: Kjetil Viker (driftssjef, Bølgen kulturhus), Jørgen Tharaldsen (selger hos Bright), Frode Wold (selger hos Atendi) og Espen Solum (teknisk sjef, Bølgen kulturhus). Foto: John Berge, Scenemagasinet.no ©

Restaurantdriften ble overtatt av Bølgen kulturhus høsten 2018, med stor suksess, og omsetningen der alene står nå for åtte millioner kroner av en totalomsetning på ca. 30 millioner kroner, kunne kulturhussjefen, Andreas Gilhuus, fortelle da han ønsket forsamlingen velkommen.

Styreleder Ole Tobias Lindeberg i Norske kulturhus ønsker velkommen. Foto: John Berge, Scenemagasinet.no ©

Les mer om Bølgen kulturhus i vår store reportasje her:

«Utsikten er det folk liker aller best!»

 

ANNONSE

Si din mening om denne artikkelen

kommentarer

Powered by Facebook Comments

Du vil kanskje også like