3D-LYD

Rogalendingene går for multikanals-lyd med hjelp av QSC

Fra Rogland Teaters oppsetning av «Pan». Foto: Stig Håvard Dirdal

For å ikke binde seg opp mot en spesifikt fabrikat eller systemløsning har Rogaland Teater valgt en matriseløsning fra QSC.

Q-SYS Core 510i prosessoren er «hjertet» for det hele. I første halvår 2019 hadde teateret, basert i Stavanger, også TiMax Soundhub utlånt på prøve fra importøren Rubicon AS.

TiMax er et avansert automatisert multi-kanals avspillingsverktøy (DAW) og et system som gir publikum såkalt «Spatial Audio», med kildelokalisering og romlig forsterkning.

– TiMax er en super løsning på både tracking av personene på scenen og for multikanals musikk/ lydavvikling, forteller Frode Ytre-Arne, som er lydsjef Rogaland Teater, til Scenemagasinet.

Men Rogaland Teater hadde ikke økonomi til å kjøpe dette systemet. Derfor er de nå på søk etter alternative løsninger som gjerne støtter seg mot en softwarebasert plattform.

– Vi vet det er flere nye løsninger under utvikling. Vi valgte QSC-prosessorløsningen som en basis plattform hos oss i forbindelse med innkjøp av et helt nytt lydsystem hos oss. Det ble installert sommeren 2018. Med dette valget har vi en matriseløsning med stor kapasitet og som gjør oss kompatible med hva som helst av nye spennende løsninger innen tracking og automatisert bevegelig lyd. Og til en fornuftig pris, sier Ytre-Arne.

God dekning også for de på første rad. Foto: Stig Håvard Dirdal.

Han forteller at Q-SYS Core 510i prosessoren gir Rogaland Teater stor nok kapasistet til å håndtere behovet for i/o – både analogt og digitalt – via Dante.

De har laget et setup i Q-SYS programvaren som gir teateret 32 utganger fra QLab.

– Håpet vårt er at QLab kommer på banen med et objektbasert pan-control-system. Inntil videre sitter vi litt på gjerdet og ser hva som skjer.

– Hva slags erfaringer har dere?

– Vårt første år med nytt system har gitt oss en bekreftelse på at dette med «immersive sound» er noe som lyddesignere og komponister elsker. Det gir oss i teatrene en ekstra dimensjon utover det en Dolby Atmos- kinosal kan by på ettersom vi tar i bruk også scenerommet, sier Frode Ytre-Arne.

Han mener at TiMax-systemet «har alt» og er trolig vinneren så langt med sin uavhengighet til høyttalersystem,og et system som fungerer.

Les også disse sakene om 3D-lyd:

Dette er TiMax

Demonstrerte TiMax for bransjefolk – aha-opplevelsene sto i kø

Petter Nordby om 3D-lyd

3D-lyd i lokaler for scenekunst

Vil du lese de store, grundige artiklene først av alle? Abonner på den trykte utgaven av magasinet:

Denne artikkelen sto opprinnelig på trykk i nr. 6-2019 av SCENEMAGASINET. Den blir lagt som plussartikkel ila. kort tid. For å kunne lese denne, og andre unike bransjesaker, må du heretter ha gyldig abonnement. Det gir deg digitale fordeler og det trykte bladet først av alle tilsendt via Posten.

Bestill abonnement her og få glede av en rekke fordeler når vi snart lanserer vår nye plusstjeneste!

TIPS OSS! Vil du at vi skal skrive om deg, ditt firma, dine produkter, dine ansatte, dine prosjekter? Vi er avhengig av tips. Send oss et tips her! 

ANNONSE

Si din mening om denne artikkelen

kommentarer

Powered by Facebook Comments

Du vil kanskje også like