BEDRIFTSBESØK

Showlab-gjengen vil være artistenes gode hjelpere

Daglig leder Stefan Dombek og prosjektmanager Morten Thobro i Showlab. Foto: John Berge, Scenemagasinet.no ©

Showlab har i løpet av fem år vokst fra «ingenting» til å bli et markant firma i LLB-bransjen. – Vi har litt problemer med å fortelle folk hva vi gjør, fordi det er så mye variert. Men det handler om kunstnerisk uttrykk på en scene. Vi leverer tekniske og logistiske løsninger for oppdragsgivere, forteller gründerne bak firmaet.

Daglig leder Stefan Dombek, sammen med den andre hovedaksjonæren, prosjektmanager Morten Thobro, møter Scenemagasinet til en prat.

ANNONSE FRA NNNN:

Disse karene er så travle at de kun har tid til å møte oss på en inneklemt rød-dag, og vi stiller selvsagt opp.

For hva er egentlig Showlab og hvordan startet det hele?

– Jeg og Morten har kjent hverandre siden slutten av 90-tallet. Vi var vel begge litt lei av frilanstilværelsen og ønsket mer ordnede forhold, forklarer Stefan.

Stefan Dombek og den norske artistlegenden
Wenche Myhre. Foto: Showlab/Privat

Stefan (43) er fra Kjelsås i Oslo, mens Morten (46) opprinnelig er fra Hell i Trøndelag. Det gir mange morsomme samtaler med verdensberømte artister! Mer om det siden.

I en bransje hvor livstilen og hobbyen er arbeid, er det til tider knallhardt å jobbe alene.

Men med et firma som rammeverk kan ting løses på en mer normal måte, selv om arbeidstidene aldri blir 9-4. Det er familierelasjoner og pensjonspoeng å ta hensyn til.

– Si litt om mytene om dere som bistår artistene. Er dere stort sett mislykkede musikere?

– Ikke i det hele tatt for min del. Jeg ønsket aldri å bli musiker, jeg ville bli tekniker, det var drømmen min, sier Morten.

– Ingen artistambisjoner her heller, sier Stefan.

Før vi får mer detaljer om hva de egentlig gjør:

– Bransjen er veldig personrelatert, men når man blir mange blir det firmarelatert. Vi får oppdrag som primært går på konserter, men også TV, event, teater, dans – hele «rangen» innen kultur, sier Stefan.

– Det er mye turnéer, legger Morten til, som bl.a. har jobbet fast for George Michael, Biffy Clyro og Jeff Lynnes ELO, som gitartekniker.

Backlinetekniker Magnus Dahle Knudsen i Showlab sammen med avdøde Anne Grethe Preus.
Foto: Showlab /Privat

Stefan forklarer at det har vært viktig for Showlab å være nøytrale i en verden som er liten og ganske lukket, er det desto viktigere å ikke bare gå i et spor.

– Det finnes mange tekniske leverandører, og de tilbyr forskjellige kompetanse grunnet personene. Det handler om kjemi, og en god relasjon, og vi har alle her i firmaet forskjellig bakgrunn. Vi pleier kontaktene våre. Vi er veldig fornøyd med at vi har klart dette, sier Stefan. Og legger til:

– Vi er ikke bemanningsportal. Men noen trodde det i starten.

– Mange omtalte oss som «det lille rare firmaet», som ikke skjønte helt hva vi holdt på med. Men fem år senere omsetter vi for nesten 30 millioner kroner og har ti ansatte, så det har blitt noe.

– Vi har ikke egen utstyrspark så selv, så vi er veldig uavhengige. Det er opp til oppdragsgiverne, vi kan peke de i rett retning, eller de velger selv.

– Det viser vel at det var et stort behov i markedet?

30 Seconds To Mars med crewet. Magnus Dahle Knudsen med fra Showlab. Foto: Foto: Matty Vogel

– I utlandet er dette industri. Her er på berget er vi fem millioner mennesker. Det sier noe om antallet potensielle tilskuere. Norge er ikke topografisk et turnévennlig land. Det er mye fjord, fjell og dal. Det er et høyt teknisk nivå, med bra kompetanse og utstyr, men en veldig høy kostpris. Og det å satse i Norge er knallhardt, sier Stefan.

– Og som backlinetekniker, som jeg reiser mye som, så går det nesten ikke an å leve kun av det i Norge – for å få en anstendig årslønn. Derfor prøver, og ender en del backlineteknikerne opp å gjøre jobber i utlandet med utenlandske artister, sier Morten.

– Hvordan får man slike prestisjetunge jobber?

– Man må være dyktig i jobben sin, men også ha kontakter og en stor posisjon flaks – så det handler mye om å skli på riktig bananskall, sier han videre og ler litt.

– de utenlandske jobbene er viktige for oss og ganske prestisjetunge, som gjør oss bemerket, legger han til.

– Hvem anser dere som hovedkonkurrenter?

– Vi ser ikke slik på det. Det er ingen som driver på akkurat på det vi driver på med. Men det finnes selskaper som har tilsvarende struktur. Vi har spurt oss selv: hvem er konkurrentene? Det er selvfølgelig mange folk som gjør det vi gjør, og det er på en måte en konkurranse, men likevel kjenner jeg ikke på at det er et konkurrerende marked. Vi har ikke de anbudsrundene. Men beveger du deg opp i prosjektskalaen hvor man er på et nivå hvor det er påkrevd, festivaler eller andre tyngre prosjekter, så er det anbud. Vi sitter på kompetanse – og vi har som sagt ikke et lager med utstyr som står og suger strøm som vi må leie ut.

Alt er STORT når Showlabs karer hjelper til med Rammstein på turné. Foto: Jens Koch.


– Hvordan forholder dere til kjente mennesker? Stefan og Mortens svarer sammen:

– Det er ulikt hver eneste gang og artist, hvordan man oppfører seg og jobber med dem. Man er litt hobbypsykolog – man tilpasser seg de forskjellige artistene og situasjonene. Det er mye kjemi som skal føles og veies. De er også vanlige mennesker, de også, med varierende grad av selvtillit og erfaring. Disse artistene har en annen vei i livet, hvor de er til enhver tid er eksponert. Det må være kjempeslitsom til tider. Hvis du finner et ubehag i å bli gjenkjent på gata, da har du kort levetid som artist. Du er nødt til å ha smilefjes, og se hvordan vanlige folk ikke ser de grensene, de bare ser vedkommende og tenker de må ha et bilde med dem. Når vi sitter i frokosthallen eller flymaskinen så går folk langt for å få det bildet, den klemmen, den signaturen.

– Er nordmenn høfligere enn andre personer som tar kontakt med artistene?

– Nei, ikke i det hele tatt.

– Hva med drivkraften og entusiasmen og gleden rundt musikkinteressen etter å ha jobbet med dette såpass lenge. Blir dere blaserte og matleie?

– Det at man har musikk rundt seg nesten 24 timer i døgnet gjør noe med musikkinteressen. Så den har nok dabbet av litegrann. Men det er heller rushet med live, og utfordringen med å gjennomføre ting teknisk perfekt, og kicket du får av det. Når en artist går på scenen og mottakelsen artisten kan få, sier Morten.

– Det å stå i en arena, gi cuet «house lights off». Det rushet der, og du ser på artistene, at det bobler. Og kjenner det selv. Det er helt fantastisk. Jeg elsker det! svarer Stefan.

– Og å finne gjennomførbare tekniske og økonomisk løsninger, som er forsvarlige er utfordringen.

Morten Thobro (t.v.) og Magnus Dahle Knudse (t.h.) n sørger for at Jeff Lynnes gitarer er i skjønneste orden. Jeff i midten! 😉 Foto: Showlab /Privat

Stefan startet med lysansvaret på skolerevyene. Så jobbet han mange år som lystekniker. Deretter gikk han videre til produksjonsleder for DumDum Boys, som han gjorde i ti år. Pr i dag er han teknisk produksjons- og turnéleder, stage manager.

– Hvordan er det å ha en slik jobb, og samtidig ha privatliv?

– Jeg har barn, Morten har hund. Hund og barn trenger pass, slår Stefan fast.

– Det er en gave å ha en slik jobb. Vi lever av hobbyen vår. Det kan fort bli 250-280 reisedøgn. Men også en gave å ha en forståelsesfull kone, og som man gjerne flyr ut på fridager/peridoder under turnéen.

– Min datter spør om jeg har en viktig jobb. Og ja, det synes jeg, sier Stefan. – Vi bidrar til at andre mennesker blir glade. I tillegg får vi reise rundt og se verden.

– Hvordan takler øvrig familie og venner jobben deres?

– Jeg har ofret en del av vennene, men de nære har jeg klart å holde på. Jeg kan nok ikke si at jeg er den beste vennen. Det er mange bryllup og bursdager jeg ikke har vært med på. Det er en livstil, på godt og vondt, svarer Stefan. – Det er en viktig jobb, men vi redder jo ikke liv, som leger. Men vi kan hjelpe til med å redde noens liv, kanskje. Musikk kan og er jo et virkemiddel på både psyke og sinn.

 

Vil du lese de store, grundige artiklene først av alle? Abonner på den trykte utgaven av magasinet:

Denne artikkelen sto opprinnelig på trykk i nr. 8-2019 av SCENEMAGASINET. Den blir lagt som plussartikkel ila. kort tid. For å kunne lese denne, og andre unike bransjesaker, må du heretter ha gyldig abonnement. Det gir deg digitale fordeler og det trykte bladet først av alle tilsendt via Posten.

Bestill abonnement her og få glede av en rekke fordeler når vi snart lanserer vår nye plusstjeneste!

TIPS OSS! Vil du at vi skal skrive om deg, ditt firma, dine produkter, dine ansatte, dine prosjekter? Vi er avhengig av tips. Send oss et tips her! 

ANNONSE
Si din mening om denne artikkelen

kommentarer

Powered by Facebook Comments

Du vil kanskje også like